خبرهای داغ:

۳۵۵ هکتار مزارع شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران است

شاهرود_مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت یکهزار و ۲۶۸ کیلوگرم زعفران از سطح زیرکشت ۳۱۷ هکتار مزارع این شهرستان در سال جاری برآورد شده است.
کد خبر: ۹۴۶۷۲۵۸
|
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

۳۵۵ هکتار مزارع شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران استبه گزارش خبرنگار بسیج، عباسعلی نهاردانی اظهار کرد: بیشترین زعفران تولیدی در استان سمنان از مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان (شاهرود) برداشت می‌شود.
او با بیان اینکه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان (شاهرود) بزرگترین طرح کاشت مکانیزه زعفران کشور در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار اجرا شده است، تصریح کرد: این طرح در حال اجرا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.
نهاردانی با اشاره به اینکه ۳۵۵ هکتار مزارع شهرستان شاهرود زیر کشت زعفران است، ادامه داد: اکنون مزارع زعفران در این شهرستان ۳۱۷ هکتار بارور و ۳۸ هکتار غیر بارور است.
مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه زمین‌های حاصل‌خیز این شهرستان برای کشت زعفران مناسب است، اظهار کرد: این محصول به دلیل طعم، بو و رنگ خاص، در صنعت غذا، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.
او با اشاره به اینکه برداشت گل زعفران در شاهرود از اواخر مهرماه آغاز شده و تا پایان آبان ادامه دارد، گفت: میانگین عملکرد تولید بهره‌برداران در شهرستان شاهرود چهار کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود افزود: راندمان اقتصادی عملکرد گل‌دهی زعفران از سال دوم کشت پیاز آغاز می‌شود و برای پنج تا هفت سال متوالی ادامه دارد.
نهاردانی با بیان اینکه زعفران در روستا‌های بخش بسطام، اَبر، چهارطاق، گلستان و الیکایی کشت می‌شود، ادامه داد: برداشت زعفران طلای سرخ ایران چند سالی است به عنوان کشت جایگزین باتوجه به خشکسالی‌های مداوم، سرمازدگی و تگرگ در شاهرود انجام می‌شود.
بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین در شهرستان شاهرود زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
سطح زیرکشت محصولات باغی شهرستان شاهرود با دارا بودن سهم حدود ۴۰ درصدی از کل سطح محصولات باغی استان و همچنین در تولید با سهم حدود ۵۵ درصدی در رتبه نخست استان قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار