خبرهای داغ:

توجه به نظام یکپارچه سازی در کشاورزی ضروری است

شاهرود_معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با بیان اینکه ما قانون ارث را داریم، اما منافاتی با قانون یکپارچه سازی ندارد، ادامه داد: توقع ما تحقق نظام یکپارچه سازی در استان و شهرستان است.
کد خبر: ۹۴۳۸۹۳۷
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷

توجه به نظام یکپارچه سازی در کشاورزی ضروری استبه گزارش خبرنگار بسیج، ابوطالب جلالی در اولین همایش تخصصی کشاورزی و دامپروری جهادکشاورزی شهرستان شاهرود در تالار همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی این شهر با اشاره به اهمیت کشاورزی و امنیت غذایی و تأکیدات رهبری انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اقتصاد کشور بر پایه کشاورزی است و بخش مهمی از مشاغل متعلق به کشاورزی و ارتقا آنهاست.
او افزود: دولت برای سال ۱۴۰۱ تکلیف رشد ۸/۵ درصد کشاورزی صنعت و خدمات را که متوجه حوزه گردشگری است تاکید کرده است و به همت کشاورزان و فعالان این بخش در سال‌های گذشته علیرغم رشد صفر درصدی صنعت و خدمات، رشد کشاورزی هشت درصد بود و جبران در حوزه صنعت و خدمات که رشد منفی داشت را کرد و امیدواریم امسال هم علیرغم مشکلات، با توجه به ظرفیت کشاورزی امیدوار کننده است.
معاون استاندار سمنان گفت: در حوزه کشاورزی نقد به بهره‌وری است و یکپارچگی را نداریم و کم بهره وری داشته ایم و در دهه هفتاد و هشتاد چند قانون در یکپارچه سازی کشاورزی داشتیم و در شاهرود از این قانون با تلاش‌های که کردیم هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم.
او با بیان اینکه ما قانون ارث را داریم، اما منافاتی با قانون یکپارچه سازی ندارد، ادامه داد: توقع ما تحقق نظام یکپارچه سازی در استان و شهرستان است.
محمدرضا قاسمی سرپرست جهادکشاورزی استان سمنان نیز در این مراسم با تقدیر از زحمات برگزار کنندگان این همایش گفت: حفظ منابع پایداری تولیدی اولویت است و تولید غذای سالم و قابل دسترس و التزامات زیست محیطی مورد توجه است.
صمد امام قلی زاده استاد تمام دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در این همایش در راستای موضوع «راهکار‌های بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی با توجه به اقلیم منطقه» اظهار کرد: متوسط آب کشور ۲۲۰ مترمکعب است که نصف متوسط کشور را در دریافت نزولات آبی داریم که ۱۲۰ تا ۱۴۰ مترمکعب است.
او افزود: ۱۳۷ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در کشور داریم و ۹۱ درصد آب در بخش کشاورزی و ۹ درصد آب در بخش شرب و صنعت ۹ در کشور است و بیش از ۵۱ درصد آب زیرزمینی در کشور مصرف می‌کنیم که ۴۶ درصد کشت آبی در گندم و جو و.. بقیه کشت دیم است.
امام قلی زاده با اشاره به اینکه با توجه به شاخص سازمان ملل در خصوص منابع آب و فائو، ایران ۷۲/۳ درصد یعنی دو برابر از شاخص سازمان ملل بالاتر و وضعیت آب کشورمان وحشتناک است و ایران در وضعیت تنش آبی در سطح بالا قرار می‌گیرد.
او اضافه کرد: با توجه به برداشت بی رویه آب، سالانه ۵/۲۵ میلیارد مترمکعب کم بود آب داریم و تغییر اقلیم دما را کاهش داده و بارش هم سالی یک میلیمتر کم می‌شود و راهکار این موضوع استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تغییر کشت و استفاده از پرورش گلخانه‌ای است.

در این همایش دو روزه که با حضور کشاورزان و دامپروران و شرکت های تابعه این رشته برگزار شد، کارگاه های آموزشی برگزار و نمایشگاه تخصصی کشاورزی و دامپروری در حاشیه این همایش برگزار و معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود و سرپرست اداره کل جهادکشاورزی استان سمنان و سایر مسئولان از این نمایشگاه بازدید و با اهدا لوح تقدیر و هدیه از کشاورزان و دامپروران فعال تقدیر کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار