خبرهای داغ:

جنگ اوکراین نمونه‌ای بارز از حمایت نکردن آمریکا و غرب از متحدانش

شاهرود_ مسئول سیاسی سپاه شاهرود گفت: جنگ اوکراین عبرتی برای غرب گرایان داخلی است که بدانند غرب و آمریکا به هم پیماناش هم وفا نمی‌کند هر چند در تاریخ این مهم بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است.
کد خبر: ۹۴۱۸۰۱۷
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

جنگ اوکراین نمونه‌ای بارز از حمایت نکردن آمریکا و غرب از متحدانشمهدی فرهنگ دوست در گفتگو با خبرنگار بسیج، با اشاره به بحمران اوکراین، اظهار کرد: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد، چرا که اوکراین خواستار عضویت در ناتو است و ناتو و آمریکا چراغ سبز نشان دادند و روسیه نمی‌تواند بینند کنار مرزهایش پایگاه ناتو حضور دارد.
مسئول سیاسی سپاه ناحیه شاهرود افزود: در حوزه امنیت ملی شخصیت پوتین نشان داده با کسی شوخی ندارد و شخصیت اقتدارگرا و عمل گرای پوتین بود که وارد جنگ شد.
او با بیان اینکه جنگ برای اوکراین که گول آمریکا و غرب را خورد و وارد معرکه شد، وضع اسفباری بوجود آورده است، گفت: اوکراین بدون توجه به واقعیت‌ها در زمینه منازعه استراتژیک رقبای بین المللی، حماقت محض کرد و قربانی ناتو و آمریکا شد.
فرهنگ دوست با اشاره به اجرای کودتای مخملی در اوکراین و رئیس جمهور کردن یک هنرمند دلقک در این کشور، اظهار کرد: این اقدام، کار اشتباه در عالم سیاست بود و تکیه کردن به آمریکای رو به زوال و افول استکبار چیزی جز ویرانی برای اوکراین ندارد.
او با بیان اینکه پیروزی روسیه در این جنگ متصور است، به درس گرفتن از این اقدامات برای غرب گرایان داخلی تاکید کرد و افزود: سلطه غرب به پایان رسیده است و باید دید کشور‌هایی که به سمت غرب رفتند چه سرنوشتی داشتند و تاریخ عبرتی است که عاقبت شاه و صدام و حسنی مبارک و اشرف غنی چه شد که آمریکایی‌ها پشت آن‌ها را خالی کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه الان جرقه جنگ را آمریکا و ناتو زدند، گفت: حدود ۲۴۸ درگیری نظامی از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۱ در جهان رخ داده که ۲۰۱ درگیری معادل ۸۱ درصد آن‌ها توسط آمریکا رخ داده و الان هم درگیری‌های در جهان ارتباطی با آمریکا دارد.
او ادامه داد: اوکراین متحد آمریکا بود و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در جنگ با عراق و صدام ۵ هزار نیرو برای آمریکا در عراق فرستاد، اما آخرش رییس جمهور آمریکا می‌گوید وضعیت اوکراین را از نزدیک دنبال و روسیه را تحریم می‌کنیم.
فرهنگ دوست اضافه کرد: این تحریم بوق و کَرنایی بیش نیست چرا که روسیه سومین تامین کننده نفت آمریکا بعد از کانادا و مکزیک است و ۵۳ درصد نفت و ۴۶ درصد گاز اروپا را روسیه تامین می‌کند و با این اوضاع عملاً پتروشیمی اروپا فلج می‌شود و تحریم فقط شانه خالی کردن از این بحران است.
او با تاکید بر اینکه اروپا و غرب نمی‌توانند وارد جنگ با روسیه شوند، اظهار کرد: جنگ هسته‌ای برای کشوری مثل اوکراین ارزش ندارد و آن‌ها وارد جنگ هسته‌ای نمی‌شوند.
فرهنگ دوست با ارائه مقایسه‌ای بین این جنگ و دفاع ایران از متحدانش در عراق و سوریه با حضور سردار مقاومت شهید سلیمانی گفت: با جانفشانی سردار سلیمانی در منطقه و دفاع از متحدان ایران ما عملاً نشان دادیم در حمایت از متحدان خود در میدان هستیم، اما غرب و اروپا پشت حامیان خود را خالی می‌کنند.
مسئول سیاسی سپاه ناحیه شاهرود تصریح کرد: اوکراینی که یک سوم موشک‌های اتمی دنیا بعد از جنگ سرد روسیه را در اختیار داشت، تمام سلاح هسته‌ای او را گرفتند و یک معاهده بستند که در برابر تجاوز به اوکراین از تمامیت مرزی دفاع کنند، اما نکردند.
او با اشاره به موضوع (امضای کَری تضمین است) که در داخل گفته شد، افزود: اگر ما موشک و هسته‌ای و سایر موارد را کنار می‌گذاشتیم واقعاً امضای کَری تضمین داشت و باید اوضاع اوکراین را دید و عبرت گرفت که چه می‌شود.
فرهنگ دوست با تاکید بر اینکه رهبری ایستاده است و ما از رهبری تشکر می‌کنیم که ایستادگی را از او آموختیم، گفت: باید درس بگیریم و پشت سر ولایت حرکت و تبعیت محض داشته باشیم چرا که این فقیه عالم ما را از گردنه‌های بحران یکی پس از دیگری به سلامت عبور می‌دهند.
او با اشاره به موضع ایران نسبت به جنگ اوکراین، افزود: موضع ایران این است، که اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو محکوم است و توسل به جنگ راه حل نیست و آتش بس و راه حل سیاسی باید دنبال شود.
فرهنگ دوست همچنین به اثرگذار بودن این جنگ بر مذاکرات وین تاکید کرد و افزود: قبل از این بحران طرفین از توافق قریب الوقوع خبر می‌دادند، اما با این جنگ مذاکرت پیچیده‌تر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار