خبرهای داغ:
در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شاهرود مطرح شد:

توجه به فرهنگ کتابخوانی در جامعه/رونمایی از دو کتاب نویسندگان شاهرودی

در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شاهرود بر توجه به فرهنگ کتابخوانی در جامعه بویژه نسل نوجوان و‌جوانان تاکید و از دو کتاب نویسندگان شاهرودی رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۵۳۷۸۴
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد کرم محمدی در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود به میربانی سالن جلسات فرمانداری این شهرستان در سخنانی با بیان اینکه زبان هر جامعه‌ای زمانی از بین می‌رود که کلیدواژه‌های آن دستخوش تغییر شود و از بین برود افزود: گسترش فضای مجازی و گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به آن موجب کاهش کتابخوانی شده است، اهالی فرهنگ و هنر مانند کتابداران و نویسندگان باید بیشتر برای ترویج کتابخوانی تلاش کنند.
وی با بیان اینکه امروزه حفظ زبان فارسی و واژگان آن نیازمند تلاش بیشتر فرهنگ دوستان است، تاکید کرد: زبان فارسی در طول تاریخ چند مرحله دست خوش حملات شدیدی شده که در هر زمان افرادی دلسوزانی مانند فرودسی با خلق شاهکاری ادبی در حراست و نگهداری واژگان و این زبان شیرین تلاش‌های بی شائبه‌ای انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه نویسندگان شاهرودی هم در این زمان برای حفظ فرهنگ عامیانه خود با انتشار کتاب‌هایی به گویش شیرین شاهرودی اقدام کنند، ادامه داد: آثار مکتوب امروز در آینده مورد استفاده و رجوع فرهنگ‌دوستان و علاقه‌مندان این حوزه قرار خواهد گرفت.
فرماندار شاهرود با اشاره به اینکه مطالعه در میان دانش آموزان مقطع متوسطه بیشتر به کتاب‌های کمک درسی منحصر شده است، ادامه داد: این شیوه مطالعه در بین دانش آموزان کشور تجاری شدن آموزش و پرورش را به دنبال دارد.
محمدی گفت: چنانچه آمار مطالعه در مورد کتاب‌های غیردرسی در بین دانش آموزان تا دانشگاهیان را بررسی کنیم نگران کننده به نظر می‌رسد که دلایل مختلفی دارد.
معاون استاندار سمنان افزود: برپایی نمایشگاه کتاب از آثار نویسندگان شاهرودی، برپایی نشست‌های کتاب‌خوانی و معرفی کتاب‌های این نویسندگان در تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان در یک مکان مناسب در دستور کار قرار گیرد.
سید ابراهیم موسوی‌، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود هم گفت: در راستای ترویج فرهنگ مطالعه باید در میان مردم حضور مسمتر داشت، کتابداران این اداره با برپایی نشست کتابخوان و معرفی کتاب در مساجد، بوستان‌ها با حضور گسترده مردم کتابخوانی را بین مردم برده‌اند.
رابط فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود هم در این نشست گفت: برپایی نشست کتابخوان، معرفی کتاب و فعالیت های فرهنگی در شهرک‌های حاشیه شاهرود از اولویت هاست.
مریم مهربانیان افزود: بخش کودک در تمامی کتابخانه های عمومی و حتی روستاهای دورافتاده و محروم منطقه فعال است.
در این جلسه ضمن تقدیر از معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود در راستای توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کتاب روشنگر که شرحی از زندگانی «شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی» به نویسندگی عباس خواجه شاهکویی است معرفی شد و کتاب شعر «مهر و مه و رود» به گویش شاهرودی از آثار مرتضی عرب حجی رونمایی شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار