خبرهای داغ:
محمد خالوئی
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان
استان اصفهان با تولید سالانه ۱۰ میلیون لیتر گلاب، قطب تولید این فراورده و اسانس و روغن گیاهی در کشور است.
کد خبر: ۹۱۴۷۱۵۹
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهین شهرمدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تایید این موضوع می‌گوید: برداشت گل محمدی از نیمه اول اردیبهشت ماه در گلستان‌های نواحی گرم و خشک استان آغاز شده است و تا اواخر تیر در شهرستان‌های سردسیر ادامه دارد.
«احمدرضا رئیس‌زاده» با اشاره به وجود ۳۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در استان اصفهان یادآور می‌شود: پس از استان‌های فارس و کرمان در جایگاه سومین تولیدکننده گل محمدی قرار داریم که به صورت میانگین از آن سالانه ۱۰ میلیون لیتر گلاب تولید می‌شود.
او شهرستان کاشان را بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی و گلاب و عرقیات معرفی می‌کند و می‌افزاید: بیش از ۷۰ درصد گلاب استان اصفهان در شهرستان کاشان و به ترتیب در شهر‌های قمصر، نیاسر و برزک استخراج می‌شود، اما در شاهین‌شهر و گلپایگان و برخی شهرستان‌های دیگر استان نیز با میزان کمتر، مزارع پرورش گل محمدی وجود دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان پیش‌بینی می‌کند امسال نزدیک به ۸۸۵۰ تن گل محمدی از گلستان‌های بارور استان برداشت شود و می‌افزاید: این گل‌ها در واحد‌های صنعتی و سنتی گلاب‌گیری که تعداد آن‌ها به ۱۵۰۰ واحد می‌رسد، به گلاب، اسانس و دیگر فراورده‌ها تبدیل می‌شوند.
وی ادامه داد:کشور‌های هلند، آلمان، کانادا، ژاپن، کره، مالزی، سوئد، چین، کویت، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان، عراق و تایوان را مقصد گلاب‌های صادراتی معرفی می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته ۵۴ کیلوگرم اسانس گل محمدی هم صادر شد که میزان ارزآوری این محصول بیش از ۳۳۶ هزار دلار بود و این اسانس‌ها به کشور‌های فرانسه و اسپانیا صادر شد.
گفتنی است گل‌های ریز و خوش‌عطر محمدی در دیگ‌های بزرگ کارگاه‌های گلاب‌گیری به گلاب تبدیل می‌شوند؛ محصولی که در بازار‌های داخلی مصارف خوراکی زیادی دارد. گلاب یکی از چاشنی‌های قدیمی بسیاری از شربت‌ها و غذا‌های ایرانی است و هنوز هم آشپز‌ها از گلاب برای خوش‌بو کردن برنج و تولیدکنندگان گز و بستنی و فالوده برای خوشمزه‌تر کردن محصولشان به آن گلاب اضافه می‌کنند. در مناسبت‌های مذهبی نیز پاشیدن گلاب پیشینه زیادی دارد.
ارسال نظرات