خبرهای داغ:
شهردار شاهرود مطرح کرد:

ارتقای کیفیت محیط شهری از طرح‌های جدید توسعه در شاهرود است

شهردار شاهرود با اشاره به اینکه ساختن محیط و زیر ساخت‌های مناسب شهری با ایجاد نظام برنامه ریزی موثر می‌شود، گفت: ارتقاء کیفیت محیط شهری از طرح‌های جدید توسعه در شاهرود است.
کد خبر: ۸۹۶۰۴۱۱
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محسن احمدی در نشست تبادل نظر معماران در مباحث طراحی محیط شهری که در سالن همایش خوارزمی با حضور معماران، مهندسان عمران و هنرمندان شهر برگزار شد با بیان اینکه معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است، افزود: شهر‌ها مملو از ساختمان‌هایی هستند که با استفاده از هنر و مهارت های، علمی و ریاضی در معماری طراحی می‌شوند
وی ضمن این مطلب که تنوع و ناهمگونی در نما‌های ساختمانی در شاهرود یک نوع آشفتگی را برای این شهر رقم زده است، ابراز داشت: زیبا شناختی در نما‌های ساختمان تنها عاملی نیست که در شاهرود باید مورد توجه قرار گیرد، اما باید در نظر داشت که این امر یکی از ضروریات است که باید به آن نگاه تخصصی داشت.
شهردار شاهرود با اشاره به اینکه نمای ساختمان‌های معاصر در شهر می‌تواند هویت شهری را نمایان کند، اظهار داشت: با وجود تراکم بالا در شهر‌ها نمای ساختمانها‌های امروز اغلب هیچ کدام از المان‌های فرهنگی و هنری را در خود جای نداده و یا شاید در این المان‌ها آنچنان کمرنگ باشند که نتوان آنرا به عنوان هویت شهری پذیرفت.
احمدی با بیان اینکه در مدرنیته ساختن بدون در نظر گرفتن ریشه‌های فرهنگی و کپی کردن ساختمان‌هایی که متعلق به جای دیگریست، عملی نادرست است، بیان داشت: این دیدگاه هویت حقیقی فرهنگ اسلامی را از شهر‌ها دور خواهد کرد.
وی کمیته کنترل و نظارت بر نمای ساختمان در شهرداری را راهکاری مناسب در راستای مقابله با این نوع شلختگی‌ها اعلام کرد و عنوان داشت: شاهرود به واسطه عدم برنامه ریزی و نظارت دقیق بر نحوه نماسازی و سیمای شهری به یک آشفتگی در ساخت و ساز‌های رسیده است.
ارتقای کیفیت محیط شهری از طرح‌های جدید توسعه در شاهرود است
شهرداری شاهرود با اشاره به اینکه پیاده راه به عنوان مهمترین معبر شهری به شمار می‌روند، گفت: پیاده رو‌ها مهمترین مسیر‌ها جهت عبور عابرین پیاده در شهر‌ها محسوب می‌شوند که با توجه به حجم ترافیک در شهر‌ها تسهیلات جهت عابرین پیاده و انگیزه‌ای جهت سفر‌های پیاده در شهروندان را ایجاد می‌کند.
احمدی با بیان اینکه پیاده راه‌های شاهرود باید ساماندهی شوند، افزود: اهمیت طراحی پیاده راه از جمله مسائلی است که باید در طراحی شهری به آن توجه ویژه‌ای داشت چرا که تعیین چهار چوب برای قوانین ساختن پیاده راه و هماهنگ ساختن اکثر خدمات شهری می‌تواند باعث جذابیت در کار شود
وی ضمن این مطلب که هنگام طراحی پیاده راه‌ها نیاز‌های عابرین پیاده باید مد نظر قرار گیرد چرا که نیاز‌های عابرین پیاده طیف گسترده‌ای دارد و زمانی تسهیلات مخصوص عابرین پیاده موفق است که قابلیت انعطاف برای بر آورد کردن نیاز‌های کلیه گروه‌های عابرین را داشته باشد، ابراز داشت: پیاده راه‌ها نیز همانند بسیاری از جنبه‌های زندگی شهری، دارای ساختار اجتماعی و فیزیکی بسیاری از جنبه‌های زندگی شهری، دارای ساختار اجتماعی و فیزیکی خاصی هستند که باید به آن توجه ویژه داشت.
شهرداری شاهرود با اشاره به اینکه میادین یکی از بارزترین نماد‌های شهری به شمار می‌روند، اظهار داشت: توجه به برخی جزئیات در طراحی میادین بر ارزش این فضا‌های بزرگ می‌افزاید و به کاربری‌های گوناگون میادین که در رشد و شکوفایی فرهنگ شهر نشینی و شهروند نقش بسزائی دارند کمک می‌کنند.
احمدی با بیان اینکه میدان‌های شهری به همان اندازه که دارای تقاضا‌های عملکرد مشخص هستند دارای بعد هنری نیز هستند، عنوان داشت: ارتباطی که بین فضا‌های باز میدان و المان و فضای سبز موجود در آن وجود دارد یک فضای محرک را خلق می‌کند که قابل مقایسه با هر نوع کار هنری است.
ارتقای کیفیت محیط شهری از طرح‌های جدید توسعه در شاهرود است
وی ضمن این مطلب که انچه امروز از میدان‌های شهری مطرح است چگونگی فرم، نوع استفاده و پیوند آن با بافت شهری است، بیان داشت: اکثر میدان‌ها در شاهرود فاقد طراحی صحیح بوده است که می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد چرا که طراحی میدان نشان دادن هویت شهر، کالبد وجودی سالیان دراز شهر‌ها را به نمایش می‌گذارد.
شهردار شاهرود با اشاره به اینکه نقاشی دیواری از آلودگی شهر می‌کاهد، اعلام داشت: وقتی قرار است که از آثار هنرمندان در فضای شهری استفاده شود باید این آثار ضمن این که به زیبایی اضافه می‌شوند، درست جانمایی شوند و از نظر بصری و مفهومی نیز با منطقه‌ای که در آن جانمایی یا اجرا می‌شوند نیز همخوانی داشته باشند.
احمدی در ادامه، ابراز داشت: با توجه به مشکلات اساسی طراحی شهری در شاهرود تابه سامانی فضای شهری و بلاتکلیفی بناها، مسائل جاری فرهنگی، اجتماعی و بهداشت روان و هنر شهر به ویژه دیوار نگاری می‌تواند نقش مهمی در تلطیف این تابه سامانی داشته باشد البته هنر شهری برای شاهرود نقش موقتی را بازی می‌کند و برای بهبود چهره این شهر باید کار اساسی کرد.
وی در پایان با بیان اینکه برای ارتقاء وضعیت هنر شهری، باید هنرمندان این رشته تجربیات خود را با هم در میان بگذارند و باید شرایطی را فراهم کنیم که آثاری تصویر گران که در شهر اجرا می‌شوند، قابلیت این را داشته باشند که در نمای بزرگتر از کتاب قابلیت تاثیر گذار‌ی داشته باشند، اظهار داشت: امکان دیده شدن را برای آثار شاخص هنرمندان تجسمی، معماران و هنرمندان شاهرودی در سطح شهر فراهم خواهم کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار