خبرهای داغ:

روزشمار ایام الله دفاع مقدس در مرداد ماه

همه روزها و ماه‌ها و سال‌های بعد انقلاب پر از خاطرات و حوادث است و مرداد ماه هم فراز و نشیب‌هایی دارد که با نگاهی گذرا به آنها اشاره ای خواهیم داشت.
کد خبر: ۸۸۹۳۶۰۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
روزشمار ایام الله دفاع مقدس در مرداد ماه

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، همه روزها و ماه‌ها و سال‌های بعد انقلاب پر از خاطرات و حوادث است و مرداد ماه هم فراز و نشیب‌هایی دارد که با نگاهی گذرا به آنها اشاره ای خواهیم داشت.

ایام الله دفاع مقدس در مرداد ماه:

یکم مرداد ماه:

*آغاز عملیاتی به نام «قدس 3» به منظور انهدام نیرو و فریب دشمن به فرماندهی «علی هاشمی» در منطقه جنوب کشور در حوالی «هور الهویزه» و دریاچه «ام النعاج» در سال 1366.

5 مرداد ماه:

*اجرای عملیاتی تحت عنوان «رمضان» که مصادف بود با 1401ه.ق در منطقه کردستان و ارتفاعات مریوان - شنام با هدف سرکوبی ضد انقلاب و تهدید دشمن در سال 1360.

*در همین روز در سال 1367 افتخار بزرگی نصیب ملت ایران در عملیات پر فتوحی به نام «مرصاد» در تنگه «چهارزبر» شد و رزمندگان ثابت کردند که پای بیگانگان به این خطه برای همیشه بریده می شود و ایران سربلند جایگاهی برای متجاوز نیست.

6 مرداد ماه:

*آغاز مرحله پنجم عملیات «رمضان» و آن نبرد عاشورایی در شرق بصره در سال1361.

7 مرداد ماه:

*در سال 1362 فجری دیگر انجام شد و عملیاتی به نام «وافجریه» در خطی پر حادثه بنام «مهران» با رمز مقدس «یا الله، یا الله» با هدف آزادسازی شهر «مهران» و دسترسی به ارتفاعات مهمی چون قله «343»؛ که با مقاومتی جانانه شهر آزاد شد و این جمله ارزشی «مهران آزاد شد قلب امام شاد شد» بر زبان رزمندگان و مردم جاری بود.

10 مرداد ماه:

*سالروز عملیات «نصر 6» در شمال غرب کشور در ارتفاعات «گرده رش» در عملیات ایضایی با هدف تهدید دشمن و در سال 67 فرار شرم‌آور بعثیان به پشت مرزهای بین المللی در خوزستان در سال 1366.

11 مرداد ماه:

*اشغال کویت توسط بعثیان متجاوز طی 8 ساعت در سال 1369 و آن همه جنایت.

14 مرداد ماه:

*سالروز عملیات «نصر 7» در سال 1366 با رمز مقدس «یا فاطمه الزهرا(س)» در شمال غرب در منطقه عمومی استان سلیمانیه کردستان عراق با هدف انسداد معبر ضد انقلاب در غرب کشور و تصرف ارتفاعات «دوپازا»، خارج كردن منطقه عمومی سردشت از دید و تیر دشمن و زیر دید و تیر قرار دادن شهر «قلعه دیزه»

*شهادت حجاج ایرانی توسط خائنین آل سعود در سال 1366.

15 مرداد ماه:

*اجرای عملیات «ثارالله» در سال 1361 در جبهه‌های میانی حوالی «قصر شیرین» و «سر پل ذهاب»، پاسگاهای «برار عزیز» و «پرویز خان» با هدف سرکوبی دشمن و دستیابی به ارتفاعات «اق داق» و تامین شهرهای «قصر شیرین»، «سر پل ذهاب» و «گیلانغرب» که در این حماسه بزرگ تعدادی از رزمندگان تویسرکانی به شهادت رسیدند.

*اجرای اولین عملیات برون مرزی در سال 132 با هدف تنبیه متجاوز توسط نیروهای «تیپ انصار الحسین(ع)همدان» و «گردان 153 تویسرکان» در منطقه عمومی «شمالغرب» و ارتفاعات صعب العبور «حاج عمران»، «تمر چین» و «کدو» که متاسفانه بعثیان خائن برای اولین بار در غرب کشور از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند و در این عملیات تعدادی از رزمندگان تویسرکانی به شهادت رسیدند.

*شهادت امیر آسمان‌ها، سرلشکر «عباس بابایی» در سال 1366، بزرگمردی که در مکتب شهادت پرورش یافت، مجاهدی که زهد و تقوایش به مانند دریا خروشان و به مانند کوه استوار، مردی که سراسر وجودش کرامت و شجاعت بود، رزمنده‌ای دلاور در میدان دفاع که از روزی که خود را شناخت، کوشید تا جزء در راستای خشنودی حق تعالی قدم برندارد گرچه او گمنام بود اما همه او را می‌شناختند. «عباس بابایی» افتخار ایران و دلاورمردی از ارتش جمهوری اسلامی، عقابی تیزپرواز که فاتح قلب‌ها شد و عاقبت این پرچمدار با عظمت در روز جمعه مصادف با عید قربان اسماعیل‌وار قربانی شد.

16 مرداد ماه:

*اجرای عملیات «قدس 5» در سال 1364 به منظور فریب دشمن در جنوب کشور «هور الهویزه - میسان».

17 مرداد ماه:

*شهادت «محمد صارمی» خبرنگار جمهوری اسلامی ایران به همراه 8 نفر دیگر در مزار شریف افغانستان به دست تروریست‌ها در سال 1377 که به پاس قدردانی از شهدای خبرنگار این روز به نام روز خبرنگار نامیده شد.

18 مرداد ماه:

*حماسه و عملیات «فتح 9» در سال 1366 به منظور ضربه زدن به دشمن در منطقه شمالغرب.

22 مرداد ماه:

*روز مقاومت؛ روزی که در مرداد ماه 1386 مردم لبنان بر رژیم صهیونیستی اسرائیل پیروز شدند.

*سالروز عملیاتی تحت عنوان «عاشورای یک» عملیاتی که گرچه محدود و ایضایی بود اما در منطقه «مهران» و «چنگوله» دشمن را زمین‌گیر کرد و دو روز بعد ادامه همین عملیات تحت عنوان «عاشورای 2» در منطقه «مهران» ارتفاعات «قلاویزان» فتح شد.

26 مرداد ماه:

*یادآور صدور پیام بسیار ارزشمندی از رهبر آگاه، فرمانده کل قوا، امام خمینی(ره) در سال 1358 مبنی بر اینکه « اگر با توپها و تانکها و قوای مجهز تا 42 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسئول می‌دانم.» و این دستور توسط سربازان روح الله عملیاتی شد و کردستان و غرب کشور به خصوص «پاوه» در نبردی سنگین و حماسه ای آزاد شد و غائله پاوه ختم شد.

*سالروز بازگشت آزادگان به وطن در سال 1369؛ برگ افتخاری دیگر از تاریخ انقلاب ورق خورد و یوم الله دیگری متولد شد، شهرها به استقبال پرنده های مهاجر آمده بودند آنهایی که کمر دشمن را شکستند. این روز، روز شادمانی مردم و روز شادباش و تبریک، روز وصل و دیدار و روز شکوفه های بهاری بود. آزادگان آمدند همانگونه که رفته بودند دلیر و مقاوم و امیدوار و دلاور با همان صلابت همیشگی؛ همانطور که دیروز با صلوات رفته بودند و بدرقه شدند امروز با عزت و سربلندی و با عطر گل محمدی خاطرات را زنده کردند.

آزادگان آمدند و فرهنگ ایثار معنویت شجاعت و سخاوت و مردانگی و عزت و شرف را با خود به ارمغان آوردند. امید است مجاهدت صبر و مقاومت و ایستادگی وصف ناپذیر این رسولان انقلاب به صورت فرهنگی مصور و مکتوب چراغ راهی باشد برای هدایت نسل آینده تا برای همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

امام خمینی(ره) فرمودند «هر وقت آزادگان برگشتند سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی به یاد شما بود و برای شما دعا می‌کرد.»

امام خامنه ای(مد ظله العالی) فرمودند «لحظه لحظه عمر شما در دیوان الهی محفوظ است مجاهدت‌های شما فراموش نمی‌شود و غم شما قلبم را فشار می داد خصوصا در ماه های رمضان که این دعا را می‌خواندیم «اللهم فک کل اسیر» و به حق، شما آزادگان ذخیره الهی و یک ثروت عظیم انسانی هستید».

انتهای پیام/

ارسال نظرات