خبرهای داغ:

پرورش قارچ در حیاط منزل توسط کارآفرین رزنی

کارآفرین رزنی موفق به ایجاد کارگاه پرورش قارچ به مساحت 170 مترمربع در حیاط منزلش شده است.
کد خبر: ۸۸۸۹۸۷۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
پرورش قارچ در حیاط منزل توسط کارآفرین رزنی
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، پرورش قارچ به دلیل کم آب‌بر بودن و هم چنین استقبال مردم برای خرید این ماده غذایی می‌تواند یک ظرفیت مورد توجه در زمینه تولید و اشتغال باشد. در این زمینه با احمد آقا عباسی یکی از پرورش‌دهندگان قارچ و از تولیدکنندگان موفق این عرصه در شهرستان رزن به گفتگو نشستیم.

این کارآفرین رزنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: بنده 45 ساله و ساکن روستای پارسه جو رزن هستم، شغل اصلی من کشاورزی است و تا سال گذشته علاوه بر کشت گندم اقدام به کاشت سیب زمینی نیز می کردم که با پرکردن چاه غیرمجازی که داشتم عملاً خط قرمزی بر کشت سیب زمینی کشیدم.

احمد آقا عباسی افزود: با توجه به اینکه ما در روستا زندگی می کنیم و بیشتر هزینه هایمان از راه کشاورزی تامین می‌شود به دنبال راهکاری برای درآمد زایی بودم که مصرف آب کمتری داشته باشد و من نیز از عهده انجام آن بربیایم.

وی اظهار داشت: سال گذشته در کلاس های پرورش قارچ شرکت کردم و موفق به اخذ گواهی مهارت در این زمینه شدم و از تسهیلات بسیج سازندگی نیز برای شروع کار بهره مند شدم.

این پرورش دهنده قارچ با اشاره به دریافت 15 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی گفت: برای شروع کار علاوه بر تسهیلات دریافتی 80 میلیون تومان نیز آورده شخصی داشتم که با آن در گوشه حیاط مان یک کارگاه پرورش قارچ به مساحت 170 مترمربع و در دو طبقه احداث کردم.

وی تصریح کرد: از آنجا که پرورش قارچ جز مشاغل خانگی محسوب می شود، برای دریافت مجوز فعالیت از جهاد کشاورزی هیچگونه مشکلی نداشتم، اما مشکل اصلی به هزینه برق مربوط می شود که دلیل آن نیز استفاده از برق خانه برای کارگاه است که باعث شده مبلغ قبض برق در هر دوره بیش از 700 هزار تومان باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل به مسئولین مربوطه مراجعه کرده ام اما متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر هنوز اراده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد.

وی در ادامه ابراز داشت: به دلیل اینکه هزینه برق در فصل تابستان بسیار زیاد می شود در این فصل اقدام به پرورش قارچ نمی کنم، تا مبادا هزینه های هنگفت باعث شود که نتوانم از عهده بازپرداخت تسهیلات به بانک برآیم.

وی گفت: فعالیت من در کارگاهی است که در دوطبقه بنا شده و هر طبقه نیز دارای دو سالن پرورش قارچ می باشد که در مجموع در هر دوره بیش از 12 تن قارچ برداشت می کنم.

این کارآفرین رزنی افزود: قارچ‌های برداشت شده را در سطح شهرستان رزن و همدان توزیع می کنم و در مواردی هم به قم و سنندج صادر می کنم.

وی با بیان اینکه توانسته است برای 17 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند، اظهار داشت: هم اکنون علاوه بر همسر و دو پسرم که در این کارگاه فعالیت می کنند، دو کارگر هم دارم که به صورت دائم برای من کار می کنند.

عباسی در پایان گفت: از اینکه این شغل را انتخاب کرده ام بسیار خشنود هستم، فقط امیداورم که مشکل برق کارگاه حل شود تا با خیالی آسوده بتوانم به کارم ادامه داده و برای توسعه آن تلاش کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات