خبرهای داغ:
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان عنوان کرد

توسعه اکوسیستم کارآفرینی و شتاب‌دهی از مهمترین وظایف کمیته علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: توسعه اکوسیستم کارآفرینی و شتاب دهی جزء مهمترین بخش های وظایف کمیته علم و فناوری استان همدان است.
کد خبر: ۸۸۸۵۴۸۸
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر مجید کزازی شامگاه سه‌شنبه در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان در استانداری همدان به شرح وظایف کمیته علم و فناوری در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: در این کمیته با توجه به اسناد بالادستی که ستاد فرماندهی در تهران مقرر کردند یکی آن بسته های 5 گانه و همچنین پروژه های اولویت دار از سوی معاون اول ریاست جمهور جلساتی را با دستگاه هایی که به مسائل مربوط به علم و فناوری و توزیع اقتصاد مقاومتی در استان جلساتی تشکیل دادیم.

وی گفت: در سه جلسه که در سال 96 داشتیم در جلسه اول پیش نویس شرح وظایف توسط کمیته انجام و ریز برنامه ها تعریف شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان افزود: دو زیر کمیته تخصصی جذب سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی در حوزه فعالیت های دانش بنیان و همچنین زیر کمیته تخصصی توسعه اکوسیستم کارآفرینی و شتاب دهی جزء مهمترین بخش های این وظایف کمیته علم و فناوری استان است.

کزازی در خصوص وظایف کمیته اکوسیستم، عنوان کرد: 14 وظیفه در این کمیته تعریف شده و برای هر کدام از آن وظایف، دستگاه متولی در استان و دستگاه های همکار و عناوین ریز برنامه ها را در این سه جلسه مشخص کردیم.

وی در خصوص عناوین برنامه ها اولین وظیفه کمیته اکوسیستم، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کارآفرین از جمله ایده کارها، جلسات انتقال دانش و فناوری و فن بازار، حمایت از توسعه شتاب دهنده های استانی، برگزاری دوره های آموزشی، توسعه فعالیت های مشاوره، تقویت مراکز رشد و نوآوری در سطح استان و حمایت از توسعه فعالیت های رسانه ای که در عرصه فناوری جزء وظایف این حوزه ارتباط زیست بوم است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در ادامه با اشاره به دومین وظیفه کمیته اکوسیستم بیان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان که دستگاه های متولی آن پارک علم و فناوری است، پیگیری ریز برنامه های آن و مسائل و مشکلات کلان شرکت های دانش بنیان، افزایش تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری، سازمان امور مالیاتی، امور گمرک و ... از جمله این وظایف است.

وی با اشاره به حمایت از فعالیت های انجمن شرکت های دانش بنیان در استان ادامه داد: همدان سومین استان در سطح کشور بوده که توانسته انجمن شرکت های دانش بنیان را برای پیگیری امر صنفی خود تشکیل دهد که باید تقویت شود و در اینجا بخش خصوص باید بیشتر فعال باشد.

کزازی یادآور شد: بازارسازی و تحریک تقاضای محصولات دانش بنیان از طریق برگزاری فن بازارها تخصصی، شناسایی نیازهای فناورانه در سطح استان و حمایت از حضور واحدهای فناوری و شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های تجاری داخل و خارج از برنامه های این وظیفه بوده که بر عهده این کمیته است.

وی در ادامه سومین وظیفه را افزایش سرمایه گذاری در فعالیت های دانش بنیان با قابلیت جذب بالا مطرح کرد و افزود: دستگاه متولی همان کمیته تخصصی جذب سرمایه گذاری، اداره کل امور اقتصادی، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک های صنعتی، پارک علم و فناوری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دفتر جذب حمایت از سرمایه گذاری استانداری و مرکز خدمات سرمایه گذاری دستگاه های همکار در این ادارات هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در خصوص کمیته تخصصی سرمایه گذاری، گفت: این کمیته جزء کمیته ها یا گروه های مهم کمیته علم و فناوری است.

وی با اشاره به دعوت از صندوق های سرمایه گذار و همچنین شتاب دهنده های خارج از استان برای تبادل فناوری افزود: تاکنون 11 صندوق برای سرمایه گذاری ریسک پذیر و 8 ایده فناوری برای اینکه بتوانند ایده خود را در بازار بورس استان همدان، بورس بزنند اعلام آمادگی کرده اند.

کزازی در خصوص چهارمین وظیفه کمیته تأکید کرد: سهولت دسترسی و تنوع بخشی به ابزارهای تأمین مالی کسب و کارهای دانش بنیان، کمیته علم و فناوری ستاد، کل کمیته درگیر این وظیفه است که مهمترین وظیفه این بخش تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در استان بوده و بخشی از این صندوق خصوصی و 49 درصد آن دولتی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان همچنین در خصوص VCها تأکید کرد: VCها همان سرمایه گذاران ریسک پذیر هستند که باید در این کمیته کار کنند زیرا واقعا نگران تورم فناوری امروز در کشور هستیم یعنی فناوری به حد مطلوب رسیده اما برای اینکه این فناوری ها بتوانند در بازار برای تجارت و تولید کالا بپردازند، ما نیازمند سرمایه گذاران دارای جسارت در این حوزه هستیم و یک بخش مهم، تشکیل انجمن خیرین فناوری است که از وظایف این کمیته است.

وی در ادامه پنجمین وظیفه کمیته اکوسیستم را توسعه و نفوذ فناوری دانش بنیان در بخش کشاورزی دانت و افزود: یکی از مهمترین این وظایف ایجاد و توسعه گلخانه های هیدروپونیک و آئروپونیک است که در گلخانه ها و درstartup ها حتما باید نوآوری داشته باشیم و نوآوری هایی که در این حوزه وجود دارد مورد حمایت و برنامه ریزی این کمیته قرار می گیرد.

کزازی استقرار حمایت بنگاه های صنعتی بر فناوری نوین با هدف افزایش سهم تولید محصولات فناوری متوسط به بالا از کل محصولات فناوری را از دیگر وظایف این کمیته خواند و گفت: باید واحدهای صنعتی فعال که دارای آورنده هستند شناسایی و مورد حمایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: توسعه و نفوذ فناوری دانش بنیان در حوزه آب، توسعه و نفوذ فناوری دانش بنیان در حوزه برق، تبدیل دانش مبتنی بر نوآوری و تقویت و توسعه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، کلینیک های کسب و کار و فعالیت های عارضه ای کمیته های کوچک و متوسط بویژه در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر وظایف است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان خاطرنشان کرد: باید مراکز خدمات تجاری سازی و مراکز مشاوره را تقویت کنیم و در کلینیک های کسب و کار تقویت شوند، عارضه یابی واحدهای غیرفعال در دستور کار باشد و گزارش آن نیز تهیه شود.

وی تدوین پیوست فناوری را یکی از وظایف این کمیته بیان کرد و افزود: ما باید فناوری را بومی سازی کنیم که پارک علم و فناوری به کمک دستگاه ها حاضر است با توجه به تخصص و پتانسیل علمی که استان داراست و آن چیزی که به عنوان فناوری استان چه داخل و چه خارج از کشور می آیدآن را بومی سازی کرده و این جزء وظایف بسیار مهمی است که مورد تائید مقام معظم رهبری نیز است.

کزازی توسعه فناوری های راهبردی و مزیت ساز و حمایت از طرح های کلان ملی، راهبردی و تقاضامحور، بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی، طراحی و پیاده سازی نظام آمایش آموزش عالی و پژوهش به منظور مأموریت گرا کردن فعالیت های مؤسسات آموزش عالی و پژوهش استان را از دیگر وظایف این کمیته برشمرد.

وی ابراز داشت: 38 برنامه آموزشی و همایش در سطح دانشگاه در سال 95 و 11 رویداد ایده پارک داشتیم که ماحصل آن تعداد 138 واحدهفناوری و 52 واحد شرکت دانش بنیان بود که این نیز نشانه پیگیری ها است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در پایان در خصوص نرخ رشد تشکیل شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: ما در سال گذشته رتبه سوم در کشور بودیم اگرچه امروز رتبه چهاردهم را از نظر تعداد داریم.

انتهای پایم/

ارسال نظرات