خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد

لزوم مشارکت دانشگاه‌ها با سایر دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بیشترین جمعیت دانشجویان ارشد دکترای کشور در 13 دانشگاه سطح یک کشور قرار دارند به لزوم مشارکت دانشگاه‌ها با سایر دستگاه ها و واحدهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۸۸۸۲۸۴۱
|
۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمود نیلی‌محمودآبادی امروز در چهاردهمین اجلاسیه دانشگاه های سطح یک کشور که در سالن فجر دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد، اظهار داشت: بار دیگر این فرصت فراهم شده که با حضور روسای دانشگاه گرد هم آییم و به و مسائل لازم را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برگزاری اجلاسیه‌ها با پیشنهاد دانشگاه صنعتی اصفهان در دولت فعلی به عنوان یک مدل متعارف در دنیا با تجربیات خوبی همراه بود، افزود: در همه کشورها، دانشگا ه‌ها به دلایل مشترک سعی می کنند در گروه های مختلف گرد هم آیند و برای همکاری و مشارکت بیشتر به بحث و تبادل نظر بپردازند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اثربخشی برگزاری اجلاسیه ها تصریح کرد: به طور قطع نتایج این گردهمایی‌ها که در آن موضوعات مورد علاقه دانشگاه به بحث گذاشته می شود برای کشور بسیار مفید و اثربخش است.

وی فلسفه و هدف اصلی برگزاری اجلاسیه‌ها را در راستای مشورت و تبادل نظر دانست و عنوان کرد: سعی بر این است موضوعات مشترک که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند مورد بحث قرار گیرد و با به اشتراک گذاشتن تجارب، نتایج هم‌اندیشی به دست آمده دانشگاه‌ها در جهت بهتری مدیریت و هدایت شوند.

نیلی‌محمودآبادی با بیان اینکه در برگزاری اجلاسیه ها یک تن از اعضای شاخص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارند، گفت: در این صورت نکات کلیدی و موضوعات مهم که مورد بحث قرار می گیرد نتایج ملموس تری با دنبال خواهد داشت.

وی تشریح عملکرد دانشگاه‌های سطح یک کشور در دولت یازدهم را بسیار مناسب دانست و بیان داشت: باید موفقیت‌ها و چالش‌ها مورد بحث قرار گیرد و اگر نیاز به تغییر داشت، لحاظ شود و چنانچه روند فعالیت اثربخش بود در دوره‌های بعدی نیز تداوم یابد و نکته بسیار مهم که در حال حاضر با آن مواجه هستیم انتظاری است که از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های سطح یک کشور می‌رود.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود پیشرفت‌های قابل توجه همچنان با چالش‌های بسیاری همراه است، افزود: بخشی از این چالش‌ها، جنبه بین المللی دارد و بخشی دیگر که برای ما جدی‌تر است چالش‌های خاص کشور ایران همچون مشکل فقر، بیکاری و آب است.

* حل چالش‌های کشور در گرو مشارکت با دانشگاه‌هاست

وی حل چالش‌های کشور را در گرو مشارکت دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: بسیاری از این مشکلات راه‌حل‌های منطقی و علمی را می‌طلبد و دانشگاه‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مراکزی که از دانشمندان و محققان تشکیل شده می‌توانند با بررسی‌های جامع و علمی که انجام می‌دهند بهترین راه‌حل‌ها را با کم هزینه‌ترین و عمده‌ترین شکل ارائه دهند.

نیلی‌محمودآبادی اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه‌ها نشان داده اند در هر حوزه‌ای که وارد می شوند و کشور از آنها خواسته است به خوبی عمل کرده اند.

وی دانشجویان دکتری هر کشور را به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه های کشور دانست و یادآور شد: تمام مسائل کشور به این گروه ها ارجاع داده می شود و اینها در قالب فعالیت های علمی می‌توانند راه حل های مدبرانه و محققانه به کشور ارائه دهند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بیشترین جمعیت دانشجویان ارشد دکترای کشور در 13 دانشگاه سطح یک کشور قرار دارند به لزوم مشارکت دانشگاه‌ها با سایر دستگاه ها و واحدهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور تاکید و بیان کرد: ما از موضع دانشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد می توانیم این ارتباط را برقرار کنیم.

وی در همین خصوص اضافه کرد: برخی از وزارتخانه ها در این راستا گام‌های خوبی برداشته اند و تعدادی از دانشگاه‌های سطح یک همکاری خوبی با وزارت نفت شروع کرده‌اند که یکی از تجربه های موفق وزارتخانه ها با دانشگاه است.

نیلی‌محمودآبادی با اشاره به توانمندی های دانشگاه ها با بیان اینکه هنوز فاصله بسیاری با این توانمندی ها وجود دارد بر استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌ها تأکید کرد.

وی افزود: الگوهایی که بتواند از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کند موضوعاتی است که ما در 13 دانشگاه سطح یک کشور بررسی می کنیم و پیشنهاداتی به وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها خواهیم داد تا این امکان و پتانسیل عظیم در خدمت کشور قرار گیرد.

*تولید 70 درصد مقالات معتبر توسط 13 دانشگاه سطح یک کشور

رئیس دانشگاه تهران پیشرفت‌های علمی کشور را مرهون تلاش های دانشجویان و دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سطح یک کشور دانست و اظهار داشت: این پیشرفت ها در دنیا زبانزد شده و جزو افتخارات کشور است.

وی تصریح کرد : دانشگاه‌ها در شرایطی که کشور با کمبود نیروهای متخصص مواجه بود وارد عرصه تربیت نیرو شدند و امروز وجود صندلی‌های خالی در دانشگاه بیانگر این موضوع است که ما توانسته‌ایم به درستی به وظیفه خود درباره تربیت نیرو عمل کنیم.

نیلی‌محمودآبادی عملکرد دانشگاه‌ها در سطح کشور در حوزه‌های مختلف را افتخار آمیز دانست و بیان داشت: به طور قطع اگر دانشگاه مشارکت جدی‌تری در حل مسائل و چالش‌های کشور داشته باشند سریع مشکلات حل خواهد شد.

وی شکل گیری ارتباط فعال و موثر دانشگاه‌های کشور با دانشگاه های اروپایی و دیگر کشورهای جهان را از نتایج برجام برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از برجام ارتباطات دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دیگر کشورها بیشتر شده به طوری که طی هفته گذشته دو هیئت بزرگ از آلمان و اتحاد اروپا وارد کشور شدند و با بحث های خوبی که ایجاد شد نشان داد ما تعامل موثری با دانشگاه های معتبر بر قرار کرده ایم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر افزایش ارتباطات بین المللی آن را موجب افزایش غنای علمی کشور دانست و یادآور شد: برداشتن این گام‌ها در راستای اهداف دیپلماسی و علمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه 70 درصد مقالات معتبری که توسط ایرانیان به چاپ می‌رسد، توسط دانشجویان و اعضای هیئت علمی 13 دانشگاه سطح یک کشورمان تولید شده است، افزود: وجود دانشجویان بسیار در دوره‌های تحصیلی تکمیلی و زیرساخت‌های مناسب نشانگر وجود ظرفیت‌های مناسب در دانشگاه‌های سطح یک کشور است که باید این ظرفیت ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

نیلی‌محمودآبادی با بیان اینکه دانشگاه‌های سطح یک کشور مشارکت در حل مشکلات کشور را وظیفه خود می دانند، تصریح کرد : دانشگاه‌ها به وجود آمده اند تا نیازهای کشور را تامین و در توسعه آن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات