خبرهای داغ:
امسال تجربه چهار دوره انتخابات شوراها پیش روی مردم است… و باید از گذشته‌ها درس گرفت
کد خبر: ۸۸۶۱۳۵۸
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آران وبیدگل چند روز دیگر  انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود. در آران و بیدگل مردم برای انتخاب هفت نفر پای صندوق‌های رای می‌روند. آنها در سه دوره گذشته ۲۵ نفر را با انتخاب خود به عضویت شورای شهر درآوردند.

هر چند شورای شهر باید نهادی فرهنگی، اجتماعی باشد، حداقل در آران و بیدگل انتخاب مردم بر این اصول استوار نیست و هر معیاری را به جز این موارد، می‌توان برای راه‌یابی افراد به شورای شهر در نظر گرفت.

آران و بیدگل در ماجرای انتخابات شورای شهر، تجربه‌های خوبی در چهار دوره گذشته اندوخته است. بررسی دوره‌های گذشته انتخابات و شناخت افرادی که به شورای شهر راه یافته‌اند، راهی برای عبرت گرفتن و تغییر معیارهای رای‌دهی است. به همین خاطر در این گزارش به بررسی نتایج و نکته‌های چهار دوره گذشته انتخابات شورای شهر آران و بیدگل می‌پردازیم:

دوره اول: ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱

نخستین دوره انتخابات شورای شهر، ۷ اسفند ۱۳۷۷ برگزار شد. منتخبان مردم در این انتخابات به شرح زیر هستند:

http://khatabshekan.ir/uploads/2017/05/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%84.jpgدوره دوم: ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵

در این انتخابات ۲۶۵ نفر ثبت نام کردند. اما فشارهای دو ائتلاف که یکی در آران و دیگری در بیدگل تشکیل شده بود، باعث شد ۲۳۳ نفر از آن‌ها قبل از انتخابات انصراف بدهند.

دومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، روز ۹ اسفند ۱۳۸۱ برگزار شد.

دوره سوم؛ ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲

در این انتخابات ۶۰ نفر ثبت نام کردند که با انصراف ۲۶ نفر، مردم از بین ۳۴ نامزد آرای خود را نوشتند. از مجموع ۳۲ هزار و ۶۷۴ رای اخذ شده در این دوره، میانگین آرای افراد راه یافته به شورا ۵ هزار و ۵۶ رای بود که با میانگین ۱۴ هزار و ۸۱۳ رای شورای اول قابل مقایسه نبود.

سومین دوره انتخابات شورای شهر روستا روز ۲۴ آذر ۸۵ برگزار شد. در انتخابات دوره های اول و (تا حدودی) دوم مردم بخشی از شهر انتخابات را تحریم کرده بودند، ولی به دلیل عدم توفیق در رسیدن به اهداف خود، مجبور شدند برای شرکت در انتخابات سوم، با قدرت و اتحاد وارد میدان شوند.

شورای چهارم: ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶

با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن انتخابات شورای شهر با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس برگزار می‌شود، عمر شورای سوم هفت سال شد.

نگاهی به انتخابات شوراها در آران و بیدگل

در این دوره تعداد اعضای شورا به ۹ نفر اصلی و ۴ نفر علی البدل رسید و تمام منتخبان، از یکی از قسمت‌های شهر به شورای راه یافتند.

در طول دوره‌های برگزار شده انتخابات، تنها یک زن در آران و بیدگل به شورا راه یافته است. به علاوه دوره‌های مختلف شاهد افت و خیزهای فراوان بوده است: یکی دو دوره با تحریم انتخابات از سوی برخی قسمت‌های شهر مواجه شده، گاهی برخی به ارائه لیست‌های مشترک اقدام کردند ولی در نهایت تنها به نامزدهای مورد حمایت خود رای دادند، برخی شوراها با اتهامات بسیار سنگین در زمینه مدیریت شهری و زمین خواری مواجه شدند و در نهایت، بحثی که همیشه مطرح بوده، نگاه یک جانبه و بخشی شوراها در دوره‌های مختلف بوده است.

محاسبه میزان آرای اعضای شوراهای آران و بیدگل در این چند دوره، نشان از نزدیکی آرای منتخبان دارد. این مسأله نشان از این واقعیت دارد که مردم اصولا به یک لیست اصلی رای می‌دهند. رای آوردن حدود ۵۰ درصدی این لیست غالب نیز نشان از کمتر رقابتی بودن انتخابات دارد.

شورای پنجم: ۱۳۹۶- ۱۴۰۰

امسال با وجود آن که در دوره گذشته ۹ نفر به عنوان اعضای شورا برگزیده شدند، تعداد اعضای انتخاب شده در شورای اسلامی آران و بیدگل به هفت عضو اصلی و دو نفر علی البدل کاهش یافته است. بر اساس قانون انتخابات شهرهای با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت، شورایی ۹ نفره (متشکل از هفت عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل) و شهرهای با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شورای ۱۳ نفره (متشکل از ۹ عضو اصلی و ۴ عضو علی البدل) خواهند داشت.

قرار است انتخابات پنجمین دوره شورای شهر جمعه همین هفته برگزار شود. امسال بیش از ۲۶۶ نفر برای نامزدی داوطلب شده بودند که از این میان صلاحیت ۲۳۱ تن تایید شد. در حال حاضر چند لیست عمده معرفی شده و برخی نامزدها در حال کناره گیری از انتخابات به نفع هر کدام از این لیست‌ها هستند.

به هر حال انتخاباتی دیگر به عنوان آزمونی دیگر در برابر مردم قرار دارد و آنان باید با تشخیص خود، افرادی را برای تصمیم گیری و اداره شهر در چهار سال آینده برگزینند. نکته این جاست که در دوره‌های گذشته شوراها، رویکردهایی خاص آزموده و نتیجه آن هم مشاهده شده است. امسال تجربه چهار دوره انتخابات شوراها پیش روی مردم است… و باید از گذشته‌ها درس گرفت.

 

ارسال نظرات