خبرهای داغ:
عضو هیئت علمی دانشگاه:

سبک زندگی ایرانی اسلامی موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مسئولین فرهنگی باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهند تا از این طریق تحکیم بنیان خانواده صورت گیرد.
کد خبر: ۸۸۲۰۵۴۳
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
سبک زندگی ایرانی اسلامی موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شودبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر اعظم خطیبی امروز در نشست تخصصی منزلت زن، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی استان همدان که در سالن اجتماعات موحدی اداره کل آموزش و پرورش در جمع نخبگان برگزار شد، اظهار داشت: اگر منزلت زنان در تحکیم خانواده در طول تاریخ را بررسی کنیم می بینیم که زن و مرد همیار یکدیگر بوده و جامعه را ساخته اند.

وی با اشاره به سخنان حضرت علی(ع) در خصوص همیار بودن زن، افزود: اگر دیدگاه همیاری را در جامعه بیابیم و آن را تقویت کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد. قرآن کریم نیز بر مسئله همیار بودن زن تأکید دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با کار کردن زنان، عنوان کرد: بحث مهمی که راجع به زنان مطرح است کار کردن زنان در خارج از منزل است که این دغدغه ای برای بسیاری از افراد است، که شرع و اسلام می گوید اگر زن در محیط خارج از خانه کار کند تربیت فرزندان و همسرداری چه خواهد شد.

وی گفت: در قرون وسطی و عصر مدرن در جامعه یهود زن را یک مصیبت و بدبختی تلقی می‌کردند و وجود زن از حیوان پست تر بود، در حالی که اگر زن نبود نسل بشر ادامه پیدا نمی‌کرد و انقلاب‌های مختلف به‌وجود نمی‌آمد.

خطیبی با بیان اینکه اختراع کشاورزی مهمترین اختراع انسان و مهمترین انقلاب انسان بوده که توسط زنان اتفاق افتاد، اضافه کرد: ریشه انقلاب صنعتی نیز زنان بودند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی و حضور زنان به‌صورت گسترده در آموزشگاه‌ها و مراکز آموزش و صنعتی اولین جنبش‌های فمنیستی و روسپی‌گری و آزادی‌های بی‌بند و بار و... آغاز و روز به روز افزایش یافت به طوری که دیگر نمی توانستند جلوی آن را بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در دیدگاه و نظر اسلام به زن عالی‌ترین منظر است، تأکید کرد: در قرون وسطی برهنگی وجود نداشت ولی در عصر حاضر در غرب برهنگی افتخار است اما در اسلام حجاب برای زن و مرد واجب است و این با فطرت انسان همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه در سال 42 زنان در جامعه حضور نداشتند و خانه نشین بودند، افزود: در سال 57 زنان در کنار مردان حضور سیاسی اجتماعی داشتند که این نکته بسیار مهمی است.

خطیبی گفت: اگر زن و مرد هر دو با هم باشند نباید منیت بین آنان وجود داشته باشد چه در خانواده، چه در محیط کاری و چه در سطح یک شهر و باید دوشادوش هم باشند.

وی در ادامه با اشاره به بیانات امام(ره) افزود: علت افزایش آمار طلاق بخصوص در دوران نامزدی این است که ما منیت را در دوران کودکی در آنان تقویت می کنیم، فرزندان با چشم الگوبرداری می‌کنند و اگر والدین با یکدیگر خوب و صمیمی باشند فرزند می آموزد که این روش را در زندگی آینده خود پیاده کند.

* دین اسلام داعیه‌دار احراز شخصیت، حرمت و منزلت اجتماعی ـ اخلاقی زنان

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه زنان حقیقتی هستند که در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی را تحمل کرده‌اند، گفت: دین مبین اسلام داعیه‌دار احراز شخصیت، حرمت و منزلت اجتماعی ـ اخلاقی زنان است.

وی یادآور شد: الگوی ما از دیدگاه حضرت امام(ره) حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت مریم(س) است چراکه آنها متعهد بوده و منیت ندارند و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند و خانه‌نشین نیز نیستند.

خطیبی عنوان کرد: بانوانی که خود و نه فرزندانشان از اسلام و شریعت دور بوده‌اند، جامعه هدف ما هستند و باید آنها را آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه مساوات، زن و مرد ندارد، ابراز داشت: تفاوت زن و مرد در حوزه اجتماعی، در کارهای خاص برای مردان و زنان است که تقسیم مسئولیت انجام گیرد، آقایان کاملا عقلانی و زنان عاطفی هستند و این‌ها در کنار یکدیگر عاطفی ـ عقلانی زندگی را می‌سازند که تحکیم خانواده را در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کارکردهای طبیعی زن و مرد نیز یکسان نیست، گفت: مهارت ها و تخصص هایی که زن و مرد انجام دارند هر دو یکسان نیستند، بنابراین در حقوق سیاسی و مشارکت اجتماعی بانوان مانعی نیست.

وی در خصوص اینکه زن در کجاها نمی تواند بیرون کار کند، عنوان کرد: زن در تمام احکام عبادی و حقوق اجتماعی با مرد شریک است و در هر امری که مرد استقلال دارد مانند ارث، کسب، معامله، تعلیم و تربیت، به دست آوردن حقوق و ... مستقل است مگر در آنجایی که با مقتضای طبیعتش مخالف است مانند جنگ و جهاد که از زنان ساقط است.

خطیبی در ادامه اضافه کرد: زن در حقوق خانوادگی، انتخاب همسر، صحت عقل، نفقه، مهر، عدم انجام امور روزانه و استقلال اجتماعی و سیاسی و اعتقادی آزاد هستند و زن و مرد باید با هم شریک باشند، زنی که می تواند خانه را خوب اداره کند در مسئولیت های مدیریتی نیز می تواند خوب عمل کند.

* رابطه زن و مرد در خانواده رابطه تضاربی است نه تقابلی

وی تأکید کرد: در عصر پهلوی سه دسته زن داشتیم، دسته اول زنان بی بند و بار که تبلیغ‌گران بی چون و چرای فرهنگ غرب بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه دسته دوم عامه زنانی بودند که خانه نشین بوده و خود را از هر مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیرون کشیدند، ابراز داشت: دسته سوم همان زنان متدین و وظیفه شناسی هستند مانند مرحومه دباغ که همه جا به خاطر دفاع از ارزش ها متعهدانه حضور دارند.

وی در خصوص دیدگاه امام(ره) در خصوص نقش زن گفت: زن مظهر تحقق آمال بشر و پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است و از دامن زن مرد به معراج می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: رابطه زن و مرد در خانواده رابطه تضاربی است نه تقابلی و اگر زنان نباشند که مردان را حمایت کنند و تشویق نشوند آن شجاعت را پیدا نمی‌کنند که در عرصه های جنگ و زندگی موفق شوند بنابراین زن تکمیل کننده مرد و مرد تکمیل کننده زن بوده و به یکدیگر روحیه می دهند.

وی ادامه داد: زن و مرد رقیب یکدیگر نیستند بلکه شریک و رفیق و همیار هم هستند و در این صورت است که تحکیم خانواده اتفاق افتاده و از طلاق جلوگیری به‌عمل می‌آید و این را باید در شیوه های تربیتی به‌کار بندیم.

خطیبی گفت: نتیجه حضور زن در صحنه این است که توان، شجاعت و قدرت مرد مضاعف می شود و مهمتر از آن خودباوری در جامعه به‌وجود می آید.

وی با بیان اینکه پیامدهای انقلاب اسلامی برای زنان تأمین امنیت جنسی و روانی زنان در محیط کار بود، بیان داشت: زن و مرد هر دو با هم در تعارض و تأثیرگذار هستند و باید آموزش داده شوند و این امر بسیار مشکل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه قوام زن بر مرد و ستون خانواده بر مرد استوار است، ابراز داشت: مسئولین فرهنگی به‌دلیل اینکه بیشترین بودجه به آن قسمت تعلق دارد باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهند تا از این طریق تحکیم بنیان خانواده صورت گیرد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات