خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان خبر داد

354 روستای استان همدان زیر پوشش اجرای طرح «همگام با کشاورز»

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان با اشاره به 354 روستای زیر پوشش اجرای طرح «همگام با کشاورز» در استان همدان گفت: تاکنون 177 شبکه تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۲۵
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد خوش‌نیت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تشکیل بسیج سازندگی در سال 58 به دستور امام خمینی(ره) اظهار داشت: 27 خرداد سالروز تشکیل بسیج سازندگی و روز بسیج مهندسی کشاورزی است.

وی افزود: برنامه‌های بسیج مهندسی کشاورزی با دیدگاه رسالت محور بوده و امید است با همت و رسالت بسیجیان با همت بالا و فراگیر به هدف رسیدن به امنیت غذایی و تولید سالم دست یابد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای رسیدن به این اهداف عالی باید به خودکفایی برسیم تا به امنیت غدایی دست یابیم، عنوان کرد: در این راستا سازکارهایی برای بسیج مهندسین کشاورزی طراحی شده که از آن جمله طرح «بسیج همگام با کشاورز» است.

وی با اشاره به اجرای این طرح از سال گذشته ابراز داشت: این طرح با پشتیبانی فرماندهان نواحی، حوزه‌های روستایی و فرماندهان پایگاه‌ها با هدف محرومیت‌زدایی اجرایی می‌شود.

خوش‌نیت تصریح کرد: این طرح امکانات و فرصت‌هایی را در اختیار مربیان و مهندسان کشاورزی قرار می‌دهد تا کارشناس مربیانی را که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشاورزی هستند تربیت کنند تا به کمک کشاورزان بروند.

وی با بیان اینکه در دو سه سال گذشته 177 شبکه تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، ادامه داد:. در تعدادی از روستاها شبکه‌هایی ایجاد شده که هر شبکه دو روستا را در بر می‌گیرد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان اظهار داشت: فرمانده پایگاه، بسیج علمی کردن این کار است و کارشناس مربی که ما اعزام می‌کنیم کشاورزان روستاها را در مساجد یا پایگاه بسیج جمع کرده و به آنان مباحث ترویج و آیش، خاک‌ورزی، کنترل آفات و انتقال تجربیات سیستم‌های آبیاری نوین را آموزش می‌دهند.

وی در مورد درصد عملی کردن این طرح در روستاهای سطح شهرستان همدان بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها حدود 70 درصد این طرح انجام شده که امید است در آینده نزدیک با کمک فرماندهان پایگاه‌های روستایی بتوانیم در دیگر روستاها نیز عملی کنیم.

خوش‌نیت با اشاره به 354 روستای زیر پوشش اجرای طرح همگام با کشاورز در استان افزود: اولویت و ملاک انتخاب این روستاها برای اجرای طرح محرومیت روستاها و همچنین روستاهایی بوده که از لحاظ زراعی موفقیت بیشتری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه به ازای هر شبکه 5 میلیون ریال هزینه شده است، ابراز داشت: محدودیت‌هایی نیز از جمله تردد کارشناس مربیها در ای طرح است که امید است بتوانیم تسهیلات بهتری برای این امر در اختیار کارشناس مربیان قرار دهیم تا شاهد اجرای کامل طرح در استان باشیم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان با اشاره به تأثیرگذاری انتقال علم و تجربه و انتقال یافته‌های جدید علمی به دست کشاورز گفت: در نهاده‌های کشاورزی آب، بسیار مؤثر است.

وی در خصوص اینکه در کم آب‌بر بودن محصولات کشاورزی کار فرهنگی انجام شده یا خیر، عنوان کرد: تا امروز چندین همایش ملی و استانی در راستای آبیاری نوین انجام شده است.

خوش‌نیت با بیان اینکه آموزش جدیدترین آبیاری نوین و الگوهای کشت برای کشاورزان و مهندسان کشاورزی با عنوان آبیاری طیف است، افزود: این نوع آبیاری برای گندم و سیب زمینی به‌کار می رود و در همایش اخیر در 11 خرداد ماه امسال آموزش داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین این سازمان با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به انتشار تقویم ها و شناسایی شناسه های زراعی برای محصولات استراتژیک مانند گندم و جو کرده که جدیدترین اسلوب های کشت را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات