خبرهای داغ:
گزارش بسیج از پرورش قارچ؛

سودی که قبل از تولیدکننده به جیب دلالان سرازیر می‌شود

کمک بسیج سازندگی به تولید خانگی قارچ اشتغالزایی و درآمد خوبی برای تولیدکنندگان آن داشته است اما توجه به بازار فروش اهمیت ویژه ای دارد چرا که سود حاصل از پرورش قارچ قبل از تولیدکننده به جیب دلالان سرازیر می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۲۰۶۸
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، طی سال‌های اخیر بسیج سازندگی با فعالیت در 12 عرصه از قبیل پرورش دام، ماکیان، شترمرغ، پرورش زعفران، زنبور عسل، ایجاد گلخانه، تولید کود ورمی کمپوست، صنایع تبدیلی، پرورش قارچ و شیلات، صنایع دستی و... در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ورود کرده است.

همچنین در کنار کمک به علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه‌ها برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارائه تسهیلات به متقاضیان ورود به عرصه‌های مقاومتی و ارائه مشاوره از دیگر فعالیت‌های انجام شده بسیج سازندگی بوده است.

پرورش قارچ به عنوان یکی از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی است که با ورود بسیج سازندگی به آن و آموزش علاقه‌مندان به تولید و پرورش قارچ تولید این محصول در کشور افزایش قابل توجهی داشته است.

کمک بسیج سازندگی به تولید خانگی این محصول اشتغالزایی و درآمد خوبی نیز برای متقاضیان آن داشته است اما در این بین توجه به بازار فروش نیز اهمیت ویژه ای دارد چرا که سود حاصل از پرورش قارچ قبل از تولیدکننده به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

در راستای آشنایی با نحوه پرورش قارچ خوراکی با یکی از تولید کنندگان موفق این عرصه در شهرستان رزن به گفتگو نشستیم.

ابوالفضل خلیلی در گفتگو با خبرنگار بسیج در همدان اظهار داشت: تا مقطع کاردانی برق صنعتی ادامه تحصیل دادم و بعد از دریافت مدرک کاردانی وارد بازارکار شدم.

وی افزود: در زمینه‌های مختلفی از جمله کارگری، ساخت در و پنجره upvc فعالیت کردم و در مقطعی نیز زمین‌های کشاورزی پدرم را اجاره کرده و در آنجا به کشت گندم و جو پرداختم.

کارآفرین رزنی خاطرنشان کرد: از کار در زمین های کشاورزی راضی بودم و درآمد خوبی به دست می آوردم، اما از آنجا که در مقطع کارشناسی حسابداری تحصیل می‌کردم فرصت لازم برای رسیدگی به امور کشاورزی را نداشتم و زمان برگزاری کلاس هایم با آبیاری و ... تداخل داشت و به همین دلیل آن را رها کردم.

وی ادامه داد: مدتی نیز نزدبرادرم به کار پرورش قارچ پرداختم و به مرور با زیر و بم کار آشنا شدم و به سفارش ایشان تصمیم گرفتم که خودم به صورت جداگانه فعالیت کنم.

خلیلی با بیان اینکه برای شروع کار سرمایه‌ای نداشتم، گفت: با تشویق ها و حمایت های برادرم مصمم به راه اندازی کارگاه پرورش قارچ شدم و برای شروع کار نیز تصمیم به ساخت یک سوله داشتم تا در آنجا قارچ کشت کنماما با توجه به اینکه هیچ پولی در دست نداشتم، پدرم یک سوله در اختیارم گذاشت تا کار را شروع کنم.

وی اضافه کرد: از طرفی برای تجهیز کارگاه تولید قارچ نیز از تسهیلات اقتصاد مقاومتی استفاده کرده و 30 میلیون تومان وام دریافت کردم.

فعال اقتصاد مقاومتی در عرصه پرورش قارچ تصریح کرد: با سرمایه ای که در اختیار داشتم دو سالن 40 متری با دو قفسه در چهار طبقه ایجاد و وسایل سرمایشی و گرمایشی لازم و ... را تهیه کردم که در مجموع 12 میلیون تومان هزینه برداشت و الباقی سرمایه‌ام صرف هزینه خرید کمپوست و ... شد.

وی ابراز داشت: در بحث پرورش قارچ یک سرمایه ثابت وجود دارد که به آن اشاره کردم و یکی سرمایه در گردش که هزینه‌های جاری از قبیل خرید کمپوست، هزینه حمل و نقل آن و هزینه آب و برق و ... را شامل می‌شود.

خلیلی با بیان اینکه قفسه های 4 طبقه ای کارش را مشکل کرده بود ،اظهار داشت: وقتی قفسه ها 4 طبقه ای بودند کار بسیار سخت بود از طرفی به برداشت قارچ نمی‌رسیدم و از طرفی دیگر قارچ ها دچار بیماری شده و کارگاه را آلوده می‌کردند و در نهایت منجر به ضرر من می‌شد به همین دلیل با توصیه برادرم قفسه ها را به 3 طبقه کاهش دادم و نتیجه کار بهتر شد.

وی با اظهار رضایت از کارش گفت: هر دوره پرورش قارچ با احتساب کشت و برداشت و تخلیه کامل سالن ها نزدیک به دو ماه زمان لازم دارد و من از زمان شروع کارم 4 دوره را سپری کرده ام که خوشبختانه در پایان هر دوره تجربیات جدیدی به دست آورده ام که با استفاده از آنها در دوره بعد به نتایج بهتری رسیده ام.

این بسیجی کار آفرین افزود: با توجه به اینکه دو سالن دارم نیاز به نیروی کار ندارم اما هم اکنون در حال ساخت یک سالن جدید هستم که بعد از بهره برداری از این سالن قطعا یک نفر را به کارگیری خواهم کرد.

وی با ابراز رضایت از بازار فروش قارچ های تولیدی گفت: ظرفیت تولید من در هر روز 200 کیلو است و همه آن را نیز با واسطه به فروش می‌رسانم و سعی کرده ام که تولیدات روزانه ام از این حد بیشتر نشود چون مازاد تولید شده را دلال نمی‌خرد و من نیز فرصت اینکه خودم آنها را مستقیما به فروش برسانم را ندارم.

خلیلی در ادامه اظهار داشت: سودی که من در دو ماه کار به دست می آورم دلال بدون هیچ کاری در عرض 20 روز به دست می آورد.

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: سالن هایم به سنسور دما مجهز است و در زمان هایی که من در دانشگاه هستم نگرانی از بابت دمای سالن ها ندارم، البته پدرم و برادرم در مواقع برداشت قارچ به من کمک می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات