خبرهای داغ:
کارآفرین موفق فامنینی در گفتگو با بسیج مطرح کرد

توکل و پشتکار راز موفقیت در کارآفرینی

فعال موفق اقتصاد مقاومتی اهل فامنین گفت: توکل به خدا و پشتکار راز موفقیت من در کارآفرینی بوده است.
کد خبر: ۸۶۹۷۳۶۸
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر تحقق این امر بر آن شدیم تا با یکی از بسیجیان و کارآفرینان موفق در عرصه اقتصاد مقاومتی گفتگویی داشته باشیم.

جلال رشیدی فعال موفق اقتصاد مقاومتی روستای کله‌سر فامنین بعد از چند سال کارگری به این نتیجه می‌رسد که باید آستین همتش را بالا زده و کارآفرینی کند. وی که مسئول هیئت انصارالحسین(ع) روستای کله‌سر هم است حرف‌های شنیدنی بسیاری برای گفتن دارد.

در ادامه گفتگوی بسیج با این کارآفرین موفق را می‌خوانید.

*بسیج: آقای رشیدی از کارتان برایمان بگویید؟

رشیدی: در حال حاضر یک گاو داری نیمه صنعتی دارم که 12 رأس گاو و هشت رأس گوساله دارد و از این راه امرار معاش می‌کنم.

بسیج: چند سال در این کار هستید؟

رشیدی: تقریبا دو سال می‌شود که وارد این کار شده‌ام.

بسیج: در گذشته چه شغلی داشتید؟

رشیدی: من در سن 14 سالگی (سال 78) ترک تحصیل کرده و به سمت کارگری رفتم و تا سال 85 در تهران در کار بنایی بودم. از آنجا که کار بنایی کار سخت و طاقت فرسایی است به این فکر افتادم که خودم یک کار ایجاد کنم و همین مسئله باعث شد که در روستای زادگاهم کله سر؛ کارگاه تیرچه و بلوک با آورده 20 میلیون تومان راه اندازی کنم. از آنجا که آن زمان ساخت و ساز رونق داشت کارم گرفت.

نزدیک 3 سال در این کار بودم و به مرور ساخت و ساز از رونق افتاد و من هم مجبور شدم که کارگاه را تعطیل کنم و به فکر یک کار دیگری باشم.

با یک تحقیق و جست و جو به سمت پرورش شترمرغ رفتم و 8 قطعه شترمرغ آورم و پروش دادم و در نهایت نتیجه کار آنچنان خوب شد که در دوره بعد 60 قطعه شترمرغ آوردم اما متاسفانه ضرر بزرگی کردم.

بسیج: علتش چه بود؟

رشیدی: یک کارشناس آوردم و بعد از اینکه کارگاه را دید گفت چون روستا لب جاده است و ماشین‌ها در رفت و آمد هستند این موضوع باعث می‌شود که به شترمرغ‌ها استرس وارد شده و بیمار شوند.

بسیج: بعداز پرورش شترمرغ چه کار کردید؟

رشیدی: کارگاه را تعطیل کردم و دوباره وسایل بنایی را نزدیک به دو سال به دست گرفتم تا اینکه به فکرم رسید که گوساله پروار کنم و وقتی پرس و جو کردم متوجه هزینه بالای نگهداری آن شدم و همین مسئله باعث شد که به سمت پرورش گاو شیرده بروم و در مرحله اول گوساله‌های 100 کیلویی آوردم و اکنون به بلوغ رسیده و شیر تولید می کنند.

بسیج: در ابتدای کار چند رأس گوساله داشتید؟

رشیدی: در سال 92 کارم را با 11 رأس گوساله شروع کردم و شرایط کار نیز بسیار خوب بود تا اینکه سال گذشته سه تا از گاوها تلف شدند.

بسیج: علت تلف شدن گاوها چه بود؟

رشیدی: سال قبل موقع زایمان گاوها کنستانتره آماده تهیه کردم و به خورد آنها دادم ولی متاسفانه داخل آنها پودرسنگ ریخته بودند و این موضوع باعث شد که آنها تلف شوند.

بسیج: چرا وام گرفتید؟

رشیدی: بعد از تلف شدن گاوها، شرایط کاریم خیلی سخت شده بود به حدی که تصمیم داشتم کلاً کار را تعطیل کنم تا اینکه از بسیج سازندگی مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات گرفتم و به وسیله آن موفق شدم بحران پیش آمده را پشت سر بگذارم و و 5 راس گاو و گوساله بخرم.

بسیج: قیمت یک گاو چقدر تمام می‌شود؟

رشیدی: بستگی به شرایط دارد برای مثال گاوی که جوان است قیمتش با گاو چندساله فرق دارد یا گاوی که گوساله دارد قیمت متفاوتی با گاوهای دیگر دارد. در کل گاوهای که خریدم از 6.5 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان نوسان قیمت داشتند.

بسیج: روزانه چند کیلو تولید شیر دارید؟

رشیدی: بین 200 تا 300 کیلو شیر.

بسیج: شیرها را چه می‌کنید؟

رشیدی: با توجه به اینکه محل فعالیت ما در کنار جاده است سال گذشته تصمیم گرفتم که یک مغازه لبنیاتی راه‌اندازی کنم و شیرها را خودمان به فرآورده‌های لبنیاتی تبدیل کنیم و مستقیماً تولیدات را به فروش برسانیم.

بسیج: از درآمدتان راضی هستید؟

رشیدی: خدا را شکر خیلی راضی هستم؛ تا سال گذشته خودم به تنهایی کار را می چرخاندم. زمانی که گاوها به تولید شیر رسیدند از برادرانم که در تهران کارگری می کردند درخواست کردم به روستا برگردند و درکنار خودم کار کنند و اکنون هزینه سه خانوار را از طریق این گاوداری تامین می‌کنیم.

بسیج: چند نفر در گاوداری مشغول به کار هستند؟

رشیدی: دو برادرهایم در گاوداری کار می کنند و من به همراه همسرم و زن برادرهایم در مغازه کار می‌کنیم.

بسیج: از اهالی روستا کسی هست که کار شما را هم انجام بدهد؟

رشیدی: بیشتر مردم روستای ما بنا هستند و در شهرستان‌ها و استان‌های اطراف کار می‌کنند و کار ثابتی ندارند و از وقتی که من گاوداری را راه انداختم همه علاقه‌مند شده‌اند که این کار را انجام بدهند ولی فعلا ریسک نمی‌کنند و منتظر هستند بیبیند که نتیجه کار من چه می‌شود اگر موفق شدم آنها هم به این کار روی می‌آورند.

البته ناگفته نماند که درحال حاضر یکی از هم‌روستایی‌ها اقدام به راه اندازی یک گاوداری کرده است.

بسیج: علت موفقیتان در چیست؟ آیا کار دیگری هم دارید؟

رشیدی: توکل به خدا و پشتکار راز موفقیت من در کارآفرینی بوده است، فعلا که سرم شلوغ شده است. من در بنایی، جوشکاری و آشپزی مهارت دارم و اگر فرصتی پیش بیاید آنها را هم انجام می‌دهم. برای مثال در دهه اول محرم هیئت انصارالحسین(ع) روستای کله سر هر شب نذری پخت می کند که من آشپزی آن را بر عهده دارم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار