خبرهای داغ:
کشاورز نمونه گلپایگانی

از میدانهای نبرد و ایثار تا عرصه های دشمن شکن اقتصاد مقاومتی

امان الله آشناگر بسیجی میدانهای دفاع و حماسه، امروز با کاشت 1500 پیاز زعفران در 200 متر مربع زمین، هنرمندانه معاش می گذراند.
کد خبر: ۸۷۷۹۹۴۳
|
۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵

به گزارش خبرنگار بسیج از گلپایگان،در دروان جدید که برخی تحریم را ابزار رسانه های خود برای ایجاد توهم تعامل و ارتباط با بیرون کرده اند و حرف از رابطه با غرب می زنند،مردانی هم هستند که هم سختی جنگ های نابرابر نظامی را تجربه کرده اند و هم میدان ناجوانمردانه تحریم های اقتصادی را.اما خم به ابرو نیاورده اند.

به این بهانه و برای عرض خداقوت، سراغ رزمنده بسیجی حاج امان الله آشناگر آمده ایم او که گره های پیشانی اش و پینه های دستانش حکایت از سرسختی در برابر مشکلات دارد.

استادی که نگاهی گذرا به زندگی اش درسهای بسیاری از مقاومت و ایثار به ما می دهد، چرا که در عمل نشان داده زمان جنگ با ایستادگی و جهاد و پس از آن با استفاده بهینه از امکانات موجود و بهره برداری صحیح از منابع می توان مفهوم مقاومت را به خوبی درک کرد. کسی که با به بار نشاندن باغچه کوچک خانه خود محصولات متعددی را بعمل آورده و با برداشت هر محصول شاکر و تسبیح گوی خدا ست.

راه دوری نیست یکی دو کوچه با من و تو فاصله دارد فاصله ای در ظاهر کم و در مفهوم از فرش تا عرش.امان الله آشناگر پیرمرد مهربان و خوش صحبت همشهری ما وقتی ما را کنجکاو می بیند با صبر و حوصله برایمان از کار که نه از هنرش می گوید.

بسیج:چطور شد که با محصول زعفران آشنا شدید؟

آشناگر: تولید کننده خوش قریحه، زمینه فعالیت خود را از ده سال پیش برایمان باز گو کرد که با آشنایی مختصری که نسبت به این گیاه داشته و با کمک جهاد کشاورزی در آن زمان تعداد ۵۰ عدد پیاز زعفران تهیه و آنها را در باغچه منزلش کاشت و هنگامی که ثمر تلاش خود را دید مصمم به ادامه فعالیت خود گردید.

بسیج: در مرحله اول تولید با چند پیاز زعفران شروع کردید؟

آشناگر: کار خود را از ده سال پیش با ۵۰ پیاز زعفران شروع کردم و اکنون باغچه کوچک من پذیرای ۱۵۰۰ پیاز زعفران می باشد.

بسیج:میزان درآمد شما از این مزرعه چقدر است؟

آشناگر: مرزعه کوچک ۲۰۰ متر مربعی زعفران ما نیاز من و خانواده و بچه هایم را مرتفع می کند.

بسیج:در هنگام برداشت محصول چه حسی به شما دست می دهد؟

آشناگر : هنگام چیدن هر برگ زعفران خدا را شکر می کنم و صلوات می فرستم و در یک کلمه، با دیدن هر گل زعفران که بر خاک خشک زمین جلوه گری می کند می توان پی به عظمت و بزرگی خدا برد.

بسیج:از نحوه رشد و نمو گیاه زعفران و خواص آن برایمان بگویید؟

آشناگر: گیاه زعفران ابتدا به صورت گل روئیده می شود و سپس علف آن سبز می شود.عطر مطبوع و خاصیت معجزه آسای این گیاه و طعم بسیار دل انگیز و نمونه این گیاه کم نظیر است و گیاهی که در خاک این شهر به وجود می آید دارای کیفت ویژه و منحصر به فرد می باشد.

به خاطر خواص بی نظیرزعفران و گل آن برخی از این گل در پخت نان استفاده می کنند ،از خواص دارویی این گل برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله افسردگی و فشارخون پایین به صورت جوشانده و دم کرده استفاده می شود.

بسیج:چرا از میان گیاههان بسیاری که در منطقه قابل کشت است به این گیاه روی آوردید؟

آشناگر: می دانید با توجه به وضعیت کم آبی و بحران آب و لزوم تغییر در الگوی کشت،گیاه زعفران یکی از گیاهان مقاوم در برابر کم آبی و پر سود و منفعت می باشد و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تأکید بر موضوع اقتصاد مقاومتی می تواند راهی مناسب برای آنانی باشد که با مشکل کم آبی مواجه هستند تا پس از مشورت با جهاد کشاورزی و هدایت از سوی کارشناسان کشاورزی شروع به فعالیت نمایند.

گیاه زعفران با باران اندکی که حدود دهم مهر ماه بارید کم کم شروع به رویش کرده و تا اول زمستان و شروع فصل سرما رویش آن ادامه خواهد داشت.

در پایان برای شما و تمامی سخت کوشان عرصه های اقتصاد مقاومتی آرزوی سلامت و برکت در زندگی را از خداوند متعال خواهانیم.

تدوین: بسیج نیوز

منبع: با تلخیص ازبیان نیوز/ مریم محمدی

ارسال نظرات