خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج عشایر آذربایجان غربی:

عشایر در حفظ تمامیت ارضی کشورمان پیشگام هستند

رئیس سازمان بسیج عشایر آذربایجان غربی گفت: عشایر در حفظ کیان ملی و تمامیت ارضی کشورمان در عمل ثابت کرده‌اند که پیشگام هستند.
کد خبر: ۹۵۹۷۳۵۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی، ، امروز  18 اردیبهشت جبار فصاحت، رئیس سازمان بسیج عشایر سپاه شهدای آذربایجان غربی در نشست‌ هم‌اندیشی با سران عشایر و ایلات استان که با موضوع برنامه‌های دهه کرامت در ارومیه برگزار شد، گفت: عشایر را نباید قشر تلقی کنیم چون به معنای واقعی کلمه جامعه هستند به ویژه اینکه جمعیت کشورمان با سه طیف به عبارتی جامعه شهری، روستایی و عشایری شکل پیدا می‌کند؛ در جامعه عشایر تنوع قابل توجهی از حیث سن، شغل، جنسیت، نخبه اجتماعی و فرهنگی و ... وجود دارد در حالی که در قشر چنین چیزی معنا ندارد.

وی آذربایجان غربی را یکی از استان‌های پرجمعیت عشایرنشین بعد از استان کرمان و فارس عنوان کرد و بیان داشت: عشایر دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، اما بالای 35 درصد تولید گوشت قرمز را بر عهده دارند بنابراین جامعه‌ای تاثیرگذار و فعال هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: عشایر در تولید صنایع تبدیلی، لبنی و ... به معنای واقعی کلمه نقش‌آفرین هستند، بنابراین در امنیت غذایی ملت کشور پهناور ایران تاثیرگذار هستند که کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی 28 ایل وجود دارد که از این تعداد 19 ایل عشایر هستند که بزرگترین ایل جلالی می‌باشد که حوزه سرزمینی ماکو، پلدشت، سلماس، ارومیه و ... را در برمی‌گیرد.
فصاحت اضافه کرد: براساس سرشماری سنوات گذشته نزدیک به 250 هزار نفر عشایر در استان وجود دارد، که برخی ارگان‌‌ها آمار 300 هزار نفری را نیز ارائه می‌دهند.

فصاحت به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جان‌فشانی و ایثار عشایر کشورمان برای صیانت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: هنوز عشایر با همان روحیه ایثار و پایمردی در راه ارزش‌های نظام و انقلاب ایستاده‌اند و از هیچ گونه فداکاری فروگذار نیستند.

وی ایل منگور مهاباد را نمونه بارز عشایر جان برکف دانست و ادامه داد: گرچه اغلب مردم آن شهرنشین شده‌اند ولی همچنان خودشان را عشایر تلقی کرده و با همان غیرت، فتوت و جوانمردی که از عشایر سراغ داریم هر موقع که احساس نیاز شود در صحنه حاضر می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار