رییس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی از آغاز به کار بزرگترین شبکه آزمایشگاهی کشور در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد.
کد خبر: ۹۵۹۵۳۳۰
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، دکتر فضل‌الدین فهیمی‌مقدم در این خصوص گفت: هم اکنون نمونه‌های هفت مرکز میانی و بیش از ۷۰ مرکز نمونه‌گیری در سطح شهر مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز با جمعیت تحت پوشش بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را پذیرش و به انجام می‌رساند.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، افزود: شهرستانهای فریمان، سرخس و کلات در آینده به این شبکه خواهند پیوست.

وی ادامه داد: آزمایشگاههای دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل ۱۱ آزمایشگاه میانی در مشهد و در شهرستانهای کاشمر، قوچان و خواف هرکدام با چهار آزمایشگاه میانی است.

به گفته وی، نمونه‌های ارسالی از ۱۸۷ آزمایشگاه و مراکز نمونه گیری را در بخش‌های هورمون شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی، سرولوژی، تایید نهایی مواد مخدر و غیره بصورت متمرکز و با بهترین و به روزترین تجهیزات و مواد مصرفی به انجام خواهند رساند.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از مهمترین وظایف نظام آزمایشگاهی برای نظام سلامت، اتخاذ رویکردهای نوین مدیریت به منظور ایجاد تشکیلات، سازماندهی و چیدمان مناسب مراکز آزمایشگاهی و برقراری فرآیند ارتباطی کارآمد بین آنها است تا بتواند بین کیفیت خدمات و هزینه ارائه خدمات تناسب برقرار کند.

وی افزود: این چیدمان بهره‌ور، همان "شبکه آزمایشگاهی" است و بی‌تردید تجمیع منابع و ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی، بیش از اینکه یک روش کارآمد برای ایجاد دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و بهنگام باشد، یک «تمهید اقتصادی» است.

فهیمی در خصوص مهمترین دلایل توجیهی برای استقرار شبکه آزمایشگاهی گفت: انباشت بی‌مورد منابع آزمایشگاهی نظیر تجهیزات، منابع انسانی، فضا و تاسیسات، عدم بهره مندی مناسب و عادلانه از خدمات ضروری آزمایشگاه به خصوص در مناطق کم برخوردار، ضعف اعتماد پزشک و بیمار به نتایج آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی، پایین بودن بهره‌وری خدمات آزمایشگاهی از دلایل استقرار شبکه آزمایشگاهی است.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های مرکز بهداشت استان خراسان رضوی ادامه داد: خرید متمرکز و تجمیعی اقلام مصرفی آزمایشگاهی مورد نیاز کل حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال توسط اداره آزمایشگاههای معاونت بهداشتی برای مصرف دستکم ۶ ماهه انجام شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار