خانواده بزرگ کتابداران و کتابخوانان سیستان و بلوچستان ، شریف‌ترین کتاب آسمانی را در طرح سراسری محافل قرآنی بهار در بهار قرائت و بخشی از آموزه‌های قرآنی و نهج البلاغه را فرا گرفتند
کد خبر: ۹۵۸۷۷۶۷
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان، وهمزمان با میلاد با برکت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) ویژه برنامه محافل قرآنی بهار در بهار به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان و با حضور جمعی از کتابداران و کتابخوانان در کتابخانه عمومی نور زاهدان برگزار شد .

مهدی جهانتاب؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در این مراسم با اشاره به نامه امام علی (ع) به فرزند بزرگش امام حسن مجتبی(ع) گفت: وقتی به رهنمودهای مولی الموحدین(ع) به فرزندشان با دقت می‌نگریم، با راهنمایی‌هایی روبه‌رو هستیم که روح زندگی صحیح در روی زمین را به ما می آموزد  نه‌ تنها آن رهنمودها کهنه نشده بلکه باید گفت: روز به روز به صورتی زنده ‌تر خود را می‌نمایاند تا زندگی‌ها را از ظلماتی که با شدت بیشتر ظهور کرده، رهایی بخشد.

وی افزود: این نامه مجموعه‌ی نصایح ساده‌ای نیست که یک پدر به فرزند خود نوشته باشد، بلکه یک منظومه‌ی فکری است که می‌تواند مبنای شخصیت علمی و عملی انسان‌ها را تشکیل دهد تا هرکس در هر مرحله از زندگی خود بهترین انتخاب را انجام دهد و از جهت‌گیری اصلی زندگی که سلوک إلی ‌الله است باز نماند.

جهانتاب ادامه داد: نامه‌ی امام على به امام حسن «عليهماالسلام» به واقع يك دايرة‏المعارفِ كامل تربيتى است با این هدف که انسان را در اوج صعود انسانی قرار دهد و وقتی انسان بر نكته‌نكته‌ی آن نامه تأمّل نماید و نکات آن را موشكافى كند متوجه می‌شود این نامه چه گنجینه‌ی بزرگی است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در پایان گفت: به طور خلاصه در نامه حضرت امیر المؤمنین علی علیه السّلام به فرزندش، چند بعد اساسی را می توان در نظر گرفت و الگو قرار داد:

  1. بعد عاطفی و رابطه قوی پدر و فرزندی و اینکه بعد از برقراری این رابطه است که می توان توصیه هایی کرد.
  2. بیان اهمیت خانواده و نقشی که پدر، با وجود مسئولیت های دیگر، در خانواده به عهده دارد و اینکه پدر نمی تواند بگوید من وزیرم، نماینده مجلس هستم، مسؤلیت های سنگین دارم و نمی توانم به خانواده ام برسم. می بینم که حضرت امیر علیه السّلام، رهبر جامعه است، از جنگ«صفین» برگشته است و به فکر تربیت فرزندش است.
  3. این که تربیت دایمی است و سیر تحولی دارد و در هر مرحله ای، نوع خاص خودش را می طلبد(براساس رشد و تحول جسمی و روانی او).
  4. در عین حال که حضرت علی علیه السّلام این نامه را به فرزندش می نویسد، می تواند به عنوان یک روش و الگو برای انسان ها هم مطرح باشد و نوعی آموزش تلقی شود.

 

حسین اصغر روکی، دبیر محافل قرآنی سیستان و بلوچستان ، با اشاره به آیات سوره نمل گفت: خداوند در این سوره و در آیات 39 و40 میفرماید ابلیس و ابلیس صفتان ، عیبهای خود را به خداوند نسبت و زشتیها را زیبا جلوه میدهند.

وی ادامه داد که هرگز نباید از رحمت خدا نامید شد زیرا تنها گمراهان هستند که از رحمت پروردگار ناامید می شوند.

دبیر محافل قرآنی کتابخانه های عمومی استان افزود: عمل به قرآن باید سرلوحه همه ما قرار داشته باشد و باید به همه آیات عمل کنیم؛ خداوند نیز در آیه 91 این سوره می فرمایند؛ برخی از افراد فقط به آیات و دستوراتی که به نفعشان است عمل می کنند و به دیگر آیات توجهی ندارند.

روکی با تاکید بر لزوم رعایت تقوا در زندگی گفت: طبق آیات قرآنی هیچ چیز از خداوند پنهان نیست و او برهمه چیز اشراف دارد و به کسانی که تقوی پیشه کنند از جایی که تصورش را هم نمی کنند روزی می دهد.

ارسال نظرات