خبرهای داغ:

توسعه صنايع بسته‌بندي؛ حفظ حقوق مصرف‌کننده و توليدکننده

تبریز- مدير توسعه بازرگاني سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: توسعه صنايع بسته‌بندي در حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان نقش اساسي دارد.
کد خبر: ۹۵۸۰۵۵۳
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، منوچهر رحماني در بازديد از کارخانه ترشي کام شهرستان مرند و يکي از بزرگترين توليد‌کنندگان شيره خرما در جهان افزود: توليدات کشاورزي از زمان برداشت تا عرضه، ضايعات زيادي به همراه دارد که اين امر موجب افزايش قيمت تمام شده محصول و پايين آمدن ميزان توليدات مي شود.

وي ادامه داد: محصولات کشاورزي در مدت زمان کوتاهي فاسد مي‌شوند به همين دليل حتي اگر بهترين و باکيفيت‌ترين محصولات توليد شود، بيشتر از چند روز نمي‌توان آنها را نگهداري کرد و بنابراين به منظور کاهش ضايعات محصولات توليدي بايد توجه ويژه اي به اين صنايع داشته باشيم.

رحماني با اشاره به ارزش افزوده حاصل از توليدات صنايع تبديلي گفت: توجه به اينکه بخشي از توليدات و محصولات کشاورزي بر اثر عوامل گوناگون فيزيکي و شيميايي در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنين پس از برداشت ضايع شده و از بين مي‌رود مي‌توان با برنامه‌ريزي صحيح براي توسعه و حمايت از صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي، مقادير انبوهي از اين محصولات را در مراحل مختلف که زيان جبران ناپذيري به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد مي‌کند را به ارزش افزوده تبديل کرد.

وي با بيان اينکه شاهد رشد و شکوفايي صنايع فرآوري در حوزه سبزيجات، ميوه‌جات و نخيلات در شهرستان مرند  هستيم، ادامه داد: توسعه صنايع بسته‌بندي در احيا و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان نقش اساسي دارد از اين رو تلاش مي‌کنيم در آينده نزديک به مقام نخست منطقه در صنايع تبديلي و تکميلي دست پيدا کنيم.

رحماني بيان کرد: صنايع تبديلي به عنوان يک عامل مهم در فرآوري محصولات کشاورزي بخصوص اقتصاد کشاورزي محسوب مي‌شود، چراکه علاوه بر افزايش ارزش افزوده محصولات اوليه، فرآورده‌هايي با فن‌آوري جديد در بازار عرضه مي‌شود که مي‌تواند بر توسعه بخش کشاورزي و پيوند بين بخش صنعت و کشاورزي مؤثر بوده و يکي از اهداف مهم توسعه اقتصادي باشد. اين صنايع موجب مي‌شوند که کارخانجات با خريد و بستن  قرارداد با کشاورزان، موجب تنظيم و تعيين قيمت‌ها شوند که اين امر بر کاهش ريسک‌پذيري و نوسانات قيمتي مؤثر است.

وي ضمن تشکر از مدير موفق و پرسنل فعال اين کارخانه افزود: اشتغال مولّد و پايدار در بخش کشاورزي با افزايش واحدهاي صنايع تبديلي و تکميلي، قابليت اجرايي شدن داشته و اين صنايع از ميزان بيکاري‌هاي دايمي و فصلي در شهرستان مي کاهد و زمينه مناسبي براي توسعه بخش کشاورزي و روستايي را فراهم مي آورد و به افزايش توليدات روستايي و ايجاد فرصت هاي شغلي منجر خواهد شد.

مدير کارخانه ترشي کام شهرستان مرند و بزرگترين توليد‌کنندگان شيره خرما در خاورميانه و جهان نيز گفت: تحول در نگرش توليد مواد غذايي از اساسي‌ترين نيازمنديهاي بخش صنايع کشاورزي محسوب شده و ما با نگاه تحول‌پذير توانسته ايم در بازارهاي جهاني حضوري فعال و چشمگيري داشته باشيم. امروز، مزيتهاي توليد مدرن متکي بر اتوماسيون صنعتي در محصولات غذايي کشور را مي‌توان بيشترين دستاورد انتقال تکنولوژي دانست. افزايش ضريب استانداردهاي بهداشتي در توليد مواد غذايي با توجه به قوانين بين المللي، افزايش راندمان توليد با بهره گيري از مواد اوليه مناسب و افزايش بازدهي بالا از ضرورياتي است که بيش از هر زمان ديگر در صنايع غذايي و کشاورزي کشور عزيزمان احساس مي شود.

بهروز فضل الهي افزود: با اين ديدگاه شرکت ترش‌سون در ابتداي فعاليت توانست گواهينامه‌هاي بين المللي سيستم مديريت کيفيت بر اساس استانداردهاي (ISO22000:2005) (ISO9001-2008) و سيستم ايمني غذا (HACCP) را اخذ کند که علاوه برآن گواهي هاي حلال و FDA از سازمان غذا و داروي آمريکا را نيز دريافت کرده و همواره در رسيدن به مديريت کيفيت جامع TQM براي بهبود مستمر کيفيت محصولات بر تمرکز به نيازها وخواسته هاي مشتريان تلاش مي کند.

فضل الهي ادامه داد: شرکت ترش کام مرند در سال ۱۳۸۲ در شهرک صنعتي شهرستان مرند در زميني به مساحت ۱۸ هزار مترمربع و با زير بناي ۱۲ هزار مترمربع احداث شد که از حيث تجهيزات يکي از بزرگترين و مجهزترين مجموعه هاي توليد کنسانتره خرما و بزرگترين توليد کننده شيره خرما در جهان و انواع لواشک بهداشتي با ميوه‌جات فصلي منطقه مرند (شامل انواع سيب، زردآلو،آلو،برگه زردآلو، برگه سيب، قيسي، مرباي هويج وگل محمدي) و خرماي ساير مناطق کشور است که اين امر موفقيت چشمگيري در صدور محصول با کيفيت عالي، ارگانيک و بهداشتي را براي مصرف کنندگان داخلي و خارجي مخصوصا به کشورهاي اروپايي، آسيايي،کشورهاي خاورميانه و روسيه توليد و مهيا ساخته و موجب ارزآوري به کشور شده است. در اين کارخانه بيش از 400 نفر نيروي فعال به صورت مستقيم و غيرمستقيم مشغول به کار بوده و در فصول برداشت ميوه تعداد کارگران افزايش مي يابد.

 

 

ارسال نظرات