مشکلات در هر زندگی‌ وجود دارد و هیچ کس از این قائده مستثنی نیست بنابراین تنها راهی که می‌توان هر مشکل را به دید یک مسئله دید، علاوه بر مهارت حل مسأله، همدلی افراد در آن موضوع است.
کد خبر: ۹۵۸۰۰۶۵
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ارتباط مؤثر نقش مهمی در کیفیت و تضمین رابطه ایجاد می‌کند کسی که می‌خواهد رشد و پیشرفت سریع‌تری داشته باشد باید در ارتباطاتش تاثیرگذار و تاثیرپذیر باشد.
ارتباطی خوب است که هر دو طرف رابطه خود را برنده ببینند و از اینکه در این رابطه افتاده‌اند احساس شکست نکنند. در واقع هدف از ارتباط مؤثر و کارآمد این است که طرفین رابطه‌ی برد_برد، داشته باشند. این قاعده کلی است و فرقی نمی‌کند دوسوی این ماجرا چه کسی ایستاده باشد این مسئله می‌تواند شامل حال زوجین شود یا مربوط به همکاران، شرکاء و دوستان و...... باشد.
اگر زندگی خود را دوست دارید انتقاد نکنید
اول ببنید برای چه هدفی وارد زندگی مشترک شده‌اید اگر هدفتان زندگی خوب و توسعه فردی است پس مراقب آنچه به زبان می‌آورید، باشید به هر مقدار که منتقدانه‌تر پیش روید به همان مقدار رابطه ایده آل زوجی شما آسیب‌پذیر تر خواهد بود.

بهتر است به جای انتقاد طرف مقابلتان را تائید و تحسین کنید. با زیاد انتقاد کردن کسی را تغییر نمی‌دهید بلکه او را تحقیر و شخصیتش را تخریب می‌کنید، زمانی که همسرتان را به باد انتقاد می‌گیرید ناخواسته به او این پیام را می‌دهید که برایتان مهم نبوده و مناسب و متناسب با شما نیست. با این کار به مرور اعتماد به نفسش را سرکوب و او را نسبت به زندگی سرد می‌کنید این موضوع در میان مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود .به این دلیل که با انتقاد اقتدارشان زیر سوال می‌رود.

رابطه‌تان با تشکر و قدردانی تضمین می‌شود

تا می‌توانید و به هر روشی که می‌شود از یکدیگر تشکر و قدردانی کنید، باور کنید که کار سختی نیست صدها روش برای این کار وجود دارد. کافیست کمی خلاقیت چاشنی کارتان کنید، از روش‌های غافل گیرانه برای ذوق زده شدن و هیجانی کردن همسرتان استفاده کنید.
این موضوع زبطی به وقت و هزینه خاص ندارد. در هر شرایطی می‌توانید با کمترین امکانات همسر خود را سوپرایز کنید.
همسر شما حتماً علاقمندی هایی دارد ، کافیسا سلیقه اش را بدانید و با توجه به آن شگفت زده اش کنید . خیلی سخت نیست از کوچکترین چیزها شروع کنید. مثلاً یک متن عاشقانه برایش بفرستید و از او تشکر کنید و این چنین کارهایی که ذوقی هستند. در واقع منفعتی که از قدردانی و تشکر از همسر می رسد شامل خود شما هم می شود . هم باعث ایجاد حس خوب متقابل، ایجاد انگیزه و انرژی در زندگی می‌شود.
از معذرت خواهی غافل نشوید

از اینکه بابت اشتباهات خود معذرت بخواهید، نهراسید برای اینکه رابطه‌تان با کیفیت و صمیمی شود حتی درباره کوچکترین اشتباه‌تان نیز عذرخواهی کنید. این کار نه تنها ارزش شما را کم نمی‌کند بلکه احساس ارزشمندی دوطرفه، هم به خود و هم به طرف مقابل‌تان خواهید داد، ارزش دیگر عذرخواهی کردن شما را دارد با این کار به صورت غیرمستقیم به همسرتان شیوه معذرت خواهی را آموزش می‌دهید. خیال نکنید با عذرخواهی خود را کوچک کرده‌اید بلکه برعکس این کار نشانه بزرگی و سواد عاطفی شماست و او را به زندگی امیدوار کرده‌اید.

برای همسرتان گوش شنوا باشید

مهارت گوش دادن در زندگی زوجین و کیفیت رابطه آن بسیار مؤثر است؛ سعی کنید اول اجازه به همسرتان دهید که حرف‌هایش را بزند سپس بعد از اتمام صحبت‌هایش، شما هم حرف‌هایتان را بزنید زمانی که هر دوی‌تان عصبانی هستید کمی به خود زمان دهید که آرام شوید پس با صبوری به حرف‌های همسر خود گوش دهید. سعی کنید فاصله زمانی که برای آرام سازی می‌گذارید طولانی نشوید که بحث بی‌نتیجه بماند.


تمرکزتان را روی اصلاح رفتار خود بگذارید نه همسرتان

از آن جایی که پروژه تغییر همسر با شکست روبرو می‌شود، حتی اگر قصدتان تغییر رفتار همسرتان باشد، این اتفاق زمانی می‌افتد که دست به تغییر خودتان زده باشید و هر چقدر تمرکزتان را روی خودتان تنظیم کنید همان قدر بلکه بیشتر هم همسرتان تغییر می‌کند.
یادتان باشد این گونه نیست که همیشه حق با شما باشد یا شما درست بگویید؛ سعی کنید مسائل را از دید همسرتان ببینید یک وقت‌هایی خودتان را به جای ایشان بگذارید و با کفش‌های او راه بروید. گاهی طرف مقابل مقصر ماجراست اما برای دامن نزدن به اختلافات بیشتر و تعیین اینکه چه کسی مقصر است یا بیشتر تقصیر دارد گفته شود: در این اتفاقی که افتاد من بی‌تقصیر نبودم.

در مشکلات مدیریت بحران داشته باشید
شرایط سخت و چالش‌ها در تمام زندگی‌ها وجود دارد در 5 سال اول زندگی که 5 سال بحرانی است شرایط سخت بیشتر خود را نمایان می‌سازد شرایطی چون فشار اقتصادی، بیکاری، بیماری و حتی در زندگی با این گونه مسائل و چالش‌ها مواجه می‌شوید و مدیریت هیجان و آرام سازی‌ها نقش مهمی در کنترل فضای موجود دارد؛ سعی کنید حتی اگر مهارت مدیریت بحران در هیجانات را ندارید یاد بگیرید یا وارد رابطه نشوید.
هیچ وقت مسئله‌ای را حل نشده و به امید اینکه خودش حل شود، رها نکنید چراکه هیچ چیز خود به خود درست نمی‌شود بلکه به مرور زمان خراب‌تر می‌شود بنابراین سعی کنید در هر شرایط بحرانی نه تنها کنترل شرایط را دست بگیرید، بلکه نقش حمایت‌گر و آرامش دهنده را برای همسرتان ایفا کنید.

مشکلات در همه زندگی‌ها وجود دارد و هیچ کس از این قائده مستثنی نیست بنابراین تنها راهی که می‌توان هر مشکل را به دید یک مسئله دید، علاوه بر مهارت حل مساله نیاز به همدلی افراد در آن موضوع وجود دارد و همدلی زمانی حاصل می‌شود که ارتباط موثری شکل گرفته باشد. بنابراین ضرورت ارتباط مؤثر نه تنها در حل مشکلات زندگی اثرگذار است بلکه کیفیت سطح زندگی را بالا می‌برد.

مهدیه بادران کارشناس ارشد مشاوره

ارسال نظرات
آخرین اخبار