ذخایر گیاهی از ارزشمند‌ترین منابع طبیعی و ثروت ملی محسوب می‌شوند كه در صورت شناخت قابلیت‌های این حوزه و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند در تولید ثروت و اشتغالزایی به عنوان ركنی مهم مطرح باشد.
کد خبر: ۹۵۸۰۰۱۹
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شهرستان محلات واقع در جنوب استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت جزو شهرهایی است که در بخش‌های مختلف توانسته است ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

این شهرستان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار کشاورز است و به قطب تولید گل و گیاه و سنگ نما در کشور شهرت دارد.

یکی از ظرفیت‌های این شهرستان که از دهه ۷۰ شناخته شد، گیاهی است با عنوان «بید قرمز» که تنها برای گرمازایی به عنوان هیزم بین ساکنان محلی کاربرد داشت اما به همت و ابتکار کارآفرینان جلوه‌های مختلف این ثروت خدادادی از سال ۱۳۷۵ معرفی شد تا جایی که آوازه آن در بازارهای بین‌المللی نیز پیچیده شده است.

 بید قرمز از جمله گیاهان بومی روستای «بزیجان» است که نه تنها در کشور که در بازارهای اروپایی شهره شده و جزو روستاهایی است که بدون بیکار است. چرا که باوجود بازارهای بین‌المللی توانسته به عنوان ثروت ملی در زمینه اشتغال برای اهالی روستا نقش آفرین باشد. این درخچه در بسیاری از کشورها مصارف متنوع و کاربردهای متعددی دارد و به دلیل خواص درمانی و به عنوان گیاهی ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این درخچه ارزشمند از اوایل بهار تا اواسط پاییز رویش دارد و با آغاز سرمای پاییزه رنگ سبز آن بلافاصله به قرمز اناری تغییر می‌کند و در زمان برداشت به مانند گندم از سطح خاک برداشته می‌شود.

امسال نیز بیش از ۷۶۰ هزار شاخه بیدقرمز در هلند ایران(شهرستان محلات) تولید شد.

عباس ارشدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات با اشاره به اینکه شهرستان محلات رتبه اول را در تولید و صادرات بید قرمز در سطح کشور دارد، گفت: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان محلات حدود ۷۰ هکتار است و امسال از حدود ۸۰۰ هزار شاخه بید قرمز تولید شده در این شهرستان ۹۵ درصد به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی ژاپن، تایوان، امریکا، هلند و چین را بازارهای این درخچه عنوان کرد و افزود: کشت این محصول برای حدود ۱۰۰ خانوار به ویژه بانوان روستایی، ایجاد اشتغال کرده و به طور متوسط در هر هکتار برای سه نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

نمایان شدن ارزش درختچه بید قرمز موجب شده تا سطح زیر کشت، تولید و صادرات این محصول افزایش یابد و اینک این گونه گیاهی به منبعی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی در روستای بزیجان محلات تبدیل شود که مصداقی بارز از اقتصاد مقاومتی است.

بید قرمز تنها یکی از نمونه ذخایر ارزشمند گیاهی است که با نگاهی نو، ظهور یافت و امروز در درآمدزایی و پویایی اقتصادی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار