رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۹۸۱ پروژه بخش کشاورزی این استان در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آماده بهره برداری است.
کد خبر: ۹۵۷۴۴۴۶
|
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

سید محمدرضا سیدحسینی، در گفت و گو با خبرنگار بسیج در زاهدان، افزود: شاخص ترین پروژه های افتتاحیه بخش کشاورزی این استان شامل۴۷۶ پروژه باغبانی،۳۷۶پروژه آب و خاک،۳۵ پروژه دام و طیور ،هفت پروژه صنایع کشاورزی،۴۸پروژه شیلات و آبزی پروری ،ترویج کشاورزی ۱۲ پروژه و امور عشایری ۲۳ پروژه و منابع طبیعی و آبخیزداری چهار طرح است.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی و عشایری از مزایای آن بهره‌مند و برای بیش از چهار هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیمای کشاورزی استان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی هست، باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی مهمترین ظرفیت‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه گذار در استان است.

وی بیان کرد: باغبانی و تولید میوه‌های منحصر به فرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی استان است بطوریکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهمترین محصولات باغی استان هست که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

حسینی ادامه داد: همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به گونه‌ای که خیار، گوجه فرنگی، گل و گیاه زینتی، توت فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آنها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازارهای مصرف کشور محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دامپروری دوشادوش سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی از مهمترین منابع تولیدی سیستان و بلوچستان است که از ظرفیت‌های بخش دامپروری استان بهره مندی از ۲ نژاد گاو بومی سیستانی و دشتیاری با خصوصیت‌های گوشتی، شیری و سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و وجود گوسفند بلوچی به عنوان تولیدکننده پشم مرغوب در کنار وجود بیشترین تعداد شتر به لحاظ اقلیمی در کشور، بز بومی و ۲ نژاد مرغ خزک و دشتیاری اشاره کرد.

 

ارسال نظرات