نشست مشترك معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان و شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان سيستان و بلوچستان با رويكرد بررسي راهبرهاي مرتبط با سرقت برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۴۲۰۹
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج زاهدان، غلامرضا باغ شيرين اظهار داشت: ارتقاي سطح سلامت جامعه و امنيت رواني عموم مردم مبتني بر مديريت در خصوص مداخلات تسهيلگر وقوع جرايم و آسيب هاي اجتماعي بويژه سرفصل هايي همچون سرقت هاي خشن يا سرقت و تخريب اموال عمومي مي باشد. در اين راستا دستگاه هاي متعدد متولي، حسب سرفصل هاي شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم داراي رسالت هاي جدي ذيل قرارگاه هماهنگي پيشگيري و مقابله با سرقت مي باشند.
مدير پيشگيري از وقوع جرم معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان گفت: يكي از معضلات جدي در حوزه مقوله اعتياد در استان، احصاي آمارهاي مرتبط با معتادين متجاهر در استان مي باشد. حسب گزارشات واصله از فراجاي استان، ٣٨٠٠معتاد متجاهر و كارتن خواب در سطح استان سكونت دارند، هر چند اين آمار شناور مي باشد و با اقدامات دستگاه هاي متولي و يا تغيير آب و هوايی اين آمار افزايش يا كاهش مي يابد، لیكن براي تامين زيرساخت هاي مناسب مقوله درمان و بازتواني معتادين، بايد در گام اول و جهت تعريف بودجه هاي مناسب و تخصيص اعتبارات لازم، شرح درستي از مسأله اعتياد و آمار معتادين متجاهر در استان داشته باشيم. چرا كه در مقطع حاضر و با درنظرگيري آمار فوق، با كمبود جدي ظرفیت های درمان در مراكز ماده ١٦وتبصره٢ماده١٥ در اين خصوص مواجه هستيم.
وي افزود: ضرورت دارد تا مداخلات بهنگامي را در حوزه پيشگيري از اعتياد و سوءمصرف مواد مخدر مدنظر قرار دهيم و در کنار سرفصل هاي مقابله يا درمان كه به نوعي مداخله در بحران محسوب مي شود، به پيوست هاي فرهنگي پيشگيري از اعتياد در قالب ارتقای آگاهی های همگانی نيز توجه نماييم.
علي ولايتي پور نيز به عملكردهاي شاخص شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان اشاره كرد و گفت: طي سال جاري ٥جلسه كميته هماهنگي مراكز ماده ١٦قانون مبارزه با مواد مخدر در راستاي ساماندهي معتادان متجاهر برگزار شده و در حال حاضر ٢مركز ماده ١٦و ١٦مركز موضوع تبصره ٢ماده١٥در استان مشغول به فعاليت مي باشند، همچنين در حال حاضر ١٥٧٥ نفر ظرفيت پذيرش معتادان متجاهر در سطح استان است و طي سال جاري نیز ١٧٣٨معتاد متجاهر جهت ارائه خدمات درماني، بهداشتي و حمايتي به مراكز ماده ١٦ و تبصره ٢ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر معرفي شده اند.
وی گفت: علاوه بر اين تنها در مراكز ماده ١٦استان ٤٦٢معتاد متجاهر از ابتداي سال جاري ساماندهي شده اند. همچنين با هدف دولت محترم و ضرورت هاي استان تاكنون ١٢ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شوراي اجتماعي كشور در خصوص ساماندهي معتادين متجاهر تخصيص يافته است.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان افزود: ضرورت دارد تا با هدف سالم سازي جامعه و ارتقاي مداخلات حوزه درمان، راهبردهاي مراقبت هاي پس از خروج نيز با جديت مدنظر نهادهاي متولي قرار گيرد.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر در انتها گزارشي از پروژه دهكده سلامت در مجاورت مركز ماده ١٦ تل سياه با ظرفيت ٢هزار نفر ارائه كرد و ابراز داشت: در فاز اول ٤٦هكتار در قالب ساخت سوله هاي نگهداري مددجويان، سوله هاي آموزشي، قرنطينه توسط قرارگاه، سازندگي سپاه سلمان استان در دست احداث مي باشد و بدون شك با راه اندازي دهكده سلامت با رويكرد غربالگري، درمان، حرفه آموزي و اشتغال معتادين بهبوديافته بسياري از آسيب هاي اجتماعي استان از جمله سرقت هاي خرد كاهش يافته و رضايت اجتماعي شهروندان ارتقا مي يابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار