خبرهای داغ:
کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز: نمک دریا در صورتی می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که درقالب استاندارد‌های موجود، حاوی ید کافی، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
کد خبر: ۹۵۷۳۵۳۳
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، ندا فرح بخش بیان کرد: نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی‌ها ازجمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده که علاوه بر داشتن نا خالصی‌ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به عنصر را تامین نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست افزود: در مقدار لازم نمک مصرفی (کمتر از پنج گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد.

فرح بخش ادامه داد: ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده (البته به مقدارکم) هدف این است که ید کافی به مردم کشور رسانده شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز با تاکید بر اینکه نمک‌هایی مثل سنگ نمک، نمک صورتی و آبی و دریا از جمله نمک‌هایی هستند که با اهداف تجاری به فروش می‌رسند گفت: تبلیغاتی که به طور گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم کشور بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی در ترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم کشور را به خطر انداخته بلکه موجب برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامد‌های زیانبار بهداشتی خواهند بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها