خبرهای داغ:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تغذیه مناسب قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا تاثیر واکسن را بهبود می‌بخشد.
کد خبر: ۹۴۰۸۱۹۵
|
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

امیر ماندگار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار بسیج افزود: همزمان با شروع پیک ششم شیوع کرونا، اصول تغذیه درست با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن به همراه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تاکید است.
وی ادامه داد: بسیج ملی تغذیه با شعار تغذیه هنگام واکسیناسیون کرونا، افزایش سیستم ایمنی بدن و اصلاح الگوی مصرف را مدنظر دارد.
ماندگار گفت: مطالعات متفاوتی تاثیر آنتی اکسیدان‌های طبیعی، ویتامین‌های Aو C و املاح معدنی را در تقویت سیستم ایمنی بدن در شرایط کنونی (در دوران بیماری، نقاهت و واکسیناسیون) مطرح کردند.
وی بیان اینکه می‌توان از طریق منابع غذایی حاوی این ویتامین‌ها تبعات کاهش پاسخ دهی مناسب سیستم ایمنی بدن به واکسن را جبران کرد، افزود: از طرف دیگر کمبود این ویتامین حساسیت بدن را برای ابتلا به عفونت‌ها افزایش می‌دهد که ضروری است نسبت به تامین آنها اقدام شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: در دوران کرونا و به دلیل شرایط خاص گروه سنی، به کودکان ۲ تا پنج ساله سافت ژل ویتامین A ۲۰۰ واحدی در ۲ مرحله به فاصله ۶ ماه از طریق مراکز شهری و روستایی ارائه شد.
وی افزود: ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های استی که در عملکرد سیستم ایمنی اهمیت دارد؛ مطالعات نشان دادند سطح پایین این ویتامین می‌تواند موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و افزایش احتمال مرگ و میر مبتلایان شود.
ماندگار بیان کرد: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت باید ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای افراد بالای ۱۲ سال و هر ۲ ماه یک عدد برای افراد ۲ تا ۱۲ سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف شود.
وی افزود: مادران باردار نیز باید روزانه یک عدد مکمل یکهزار واحدی ویتامین D برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه برخی املاح مانند سلنیوم و روی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، گفت: قبل و بعد از تزریق واکسن باید آب و مایعات فراوان نوشید زیرا کم آبی موجب اختلال در سیستم ایمنی و پاسخ غیرمناسب بدن به واکسن می‌شود.
وی افزود: افراد هنگام تزریق واکسن ناشتا نباشند تا دچار افت فشار خون نشوند.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که در کنترل بیماری‌های مرتبط با تغذیه مانند دیابت و فشار خون بر کنترل چاقی، اضافه وزن تاکید شده است، مصرف فست فودها، غذاهای چرب و سرخ‌شده، شیرین، غذاهای پرنمک و تنقلات شور نیز موجب سرکوب سیستم ایمنی می‌شوند.
میترا جودکیان افزود: براساس آخرین بررسی‌ها حدود ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال اضافه وزن دارند همچنین بیش از ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار چاقی هستند و با چاقی شکمی در بین دانش آموزان نیز مواجه هستیم.
وی علت افزایش چاقی را الگوی غذایی غلط شامل استفاده زیاد از مواد غذایی چرب، شور، شیرین و مصرف کم میوه و سبزی دانست و گفت: از طرفی تحرک بدنی نیز ناکافی است یعنی ۵۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند این در حالی است که هر فرد باید پنج روز در هفته روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی تند داشته باشد.

شهرستان دزفول در حال حاضر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.



ارسال نظرات
پر بیننده ها