خبرهای داغ:
گروه جهادی شهید سلیمانی به سرپرستی مهندسی جوان، دست به دست مسئولین بر آبادانی و شکوفایی منطقه رودگاد بخش صوفیان، کمر همت بسته است.
کد خبر: ۹۵۵۵۷۸۳
|
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ با شنیدن نام گروه جهادی بی‌شک نام و یاد انسان‌های پرتلاش، با امید و با اخلاص در ذهن شنونده تداعی می‌شود؛ انسان‌هایی از جنس خودمان، اما با روحیه‌ای جهادی که محبت از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

اینکه چگونه و به چه دلیل سختی‌های زندگی و کار در مناطق کم برخوردار را تحمل نموده و خم به ابرو نمی‌آورند؛ را فقط و فقط باید از خود جهادگران پرسید.

یکی از این گروه‌های جهادی گروه شهید سلیمانی است، که در عمر دو ساله خود، با سرپرستی مهندس یاشار سلطانی مزرعه؛ جهادگر بسیجی ۳۳ ساله، زکات تحصیلات لیسانس معماری خود را در راه خدمت به مردم میهن اسلامی ایران پرداخت می‌کند؛ و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده است.

الگو باشیم



ایده و تشکیل گروه جهادی به سابقه خدمتم برمی‌گردد

قبلاً از سال ۱۳۹۴ در خدمت گروه جهادی شهید شفقی بودم که به واسطه تحصیلاتم در رشته معماری علاقه و توانایی و شناخت در بخش سازندگی، تصمیم به تشکیل گروه جهادی شهید سلیمانی نمودم تا در فعالیت‌های عمرانی تخصصی‌تر خدمت رسانی کنم. البته در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی نیز فعالیت داریم، اما تخصصی‌تر در فعالیت‌های عمرانی متمرکز هستیم.

الگو باشیم



از استقبال مردم تا مقبولیت در بین روستاییان

ارادت خاص یکی از اعضای گروه به حاج قاسم سلیمانی منجر به انتخاب این نام شد و از استقبال مردم تا مقبولیت در بین روستاییان برکات این انتخاب است که بار‌ها به چشم خود دیدم.

الگو باشیم



سنین مختلف پای کار خدمت رسانی به مردم

از ۱۵ ساله تا ۵۰ ساله در گروه جهادی شهید سلیمانی عضو هستند، که بر اساس تخصص و کارایی فرد دسته بندی شده‌اند و جذب جدید بر حسب فعالیت‌های حضوری اعضای جهادگر در بین مردم و بازخورد رفتار و منش بسیجی وار جهادگران، روز به روز از بین همان مردم منطقه وجود دارد.

 

الگو باشیم



فعالیت‌های شاخصی که فقط از عهده جهادگران برمی‌آید

منطقه محروم رودگاد در شهرستان شبستر بخش صوفیان، توسط شورای جهادی به عنوان منطقه هدف انتخاب شد و این محدوده بلوک بندی شده و هر روستا بعنوان محل خدمت یکی از گروه‌های جهادی مشخص شد. بر حسب نیاز روستا و نیاز منطقه، در زمینه های؛ عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و آموزشی، گروه متخصص انتخاب شده و وارد عمل می‌شوند که نتیجه آن؛ آبرسانی به چند روستا، تاسیس ۱۱ مسکن محروم، نوسازی ۸۰ درصد مدارس روستاها، اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر از طریق اعطای وام ۳۰ الی ۱۳۰ میلیونی بوده است.


الگو باشیم


فعالیت‌های جهادی چشمگیر، مسئولین را پای کار آورد  

 در ادامه و با تعریف برنامه کوتاه مدت (۱ ساله)، میان مدت (۳ ساله) و دراز مدت (۵ ساله)، هدف گذاری و با پشتکار و تلاش شبانه روزی اعضای جهادی؛ زیرساخت‌های منطقه را به حدی جلوه دادیم و به چشم آوردیم که مسئولان استانی بعد از بازدید، خود پای کار آمدند و وارد میدان عمل شده‌اند، مانند: بخشدار منطقه و نیز مسئول سپاه استان و همچنین با دلسوزی و یاری مسئول امور روستایی استان آذربایجان شرقی که از لحاظ مالی و هماهنگی و تامین ابزار و ماشین آلات بسیار کمک کننده بوده و هستند.

الگو باشیم



شناسایی منطقه مهم‌ترین بخش کار بود

بعد از مشکل‌یابی منطقه، متاسفانه علی رغم فاصله نسبتا کم (۲۵ کیلومتری) از مرکز استان (کلان شهر تبریز) در فقر فرهنگی و زیرساختی و عمرانی بسیار در منطقه به چشم می‌خورد. آنچه مشهود بود؛ سهل انگاری مسئولین قبلی یا منش بومی مردم منطقه باعث شده بود تا این مناطق و مشکلات عمده‌اش اصلاً به چشم نیاید؛ که شناسایی منطقه و سپس مشکلات باعث شد، لیستی از آن مشکلات نوشته و با کمک سپاه ناحیه به اکثر این مشکلات فائق آمده و بعد از گذشت ۵ سال از فعالیت (یعنی در پایان برنامه دراز) مدت شاهد شکوفایی ۱۰۰ درصدی منطقه باشیم.


الگو باشیم



کار جهادی تا پایان مشکلات مناطق محروم 

گروه جهادی شهید سلیمانی گروه جهادی جغرافیا محور است که مختص به منطقه خاصی نیست، گروه جهادی ما که در شهرستان شبستر مستقر است، در زلزله اخیر خوی ماموریت جهادی داشتند، حتی خود اعضا طالب شرکت در برنامه‌های جهادی نقاط دیگر استان هستند؛ مناطقی که اگر ۱۰ سال هم در آنجا فعالیت جهادی داشته باشیم، باز هم کار برای فعالیت یافت می‌شود.


الگو باشیم


خیرین؛ تامین کننده اکثر منابع مالی این فعالیت‌ها

شهرستان شبستر به وجود خیرین خود معروف است علی الخصوص؛ خیرین مدرسه ساز. ما به کمک این خیرین اهداف خود را پیش برده و سپس با ورود مسئولین به عرصه جهادی شکوفایی فعالیت‌ها را شاهد بودم. مثلاً در یکی از روستا‌ها که اخیراً برنامه آبرسانی داشتیم، وقتی پس از نامه نگاری شروع به لوله کشی کردیم؛ بخشدار منطقه وارد کار شده و با ایجاد منبع آب ۲۰۰ متر مکعبی که آبرسانی چند روستا را پوشش می‌دهد. ادامه فعالیت خود را خودجوش انجام داد همچنین در یکی از موارد گروه جهادی ما نیاز سرویس بهداشتی مدرسه‌ای در روستا را برطرف کرد بعد از آن آموزش و پرورش منطقه با مشاهده چنین حرکتی اقدام به ساخت مدرسه جدید در همان روستا کرد.



مناطقی محروم، اما دارای پتانسیل بالای نیروی انسانی

عمدتا مناطق محروم از لحاظ اقتصادی بسیار در مضیقه اند، اما دارای نیروی جوان کاری متعهد با پتانسیل بالایی هستند، لذا در این روستا‌ها اقدام به اعطای وام اشتغال در زمینه‌های خیاطی باغبانی زنبورداری و سفالگری و نیز ایجاد کارگاه‌های تولیدی بنا به ظرفیت روستا‌ها مثلاً با کارگاه تولید لواشک بهداشتی از روستاییان متعهد حمایت کردیم.

 

الگو باشیم



تمام لحظات حضور در اردوی جهادی خاطره شیرین و ماندنیست

تمامی لحظات حضورم در میان مردم مناطق محروم برایم خاطره است خاطره شیرینی که می‌توان تعریف کرد: در یکی از سفر‌های شناسایی، وارد روستایی شدیم که در ورودی کودکان مشغول بازی فوتبال بودند که یکی از کودکان تو پ خود را به سمت بنده پرتاب کرد که همین موجب ارتباط‌گیری با آن کودک و تهیه لباس و لوازم ورزشی برای او و دوستانش در سفر بعدی مان شد و حال بعد از گذشت مدت کوتاهی در آن روستا ۸ تیم مستعد فوتبال از کودکان و نوجوانان بومی آن روستا تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند.



اگر زمان عقب بازگردد باز هم انتخابم کار جهادی است

اگر به عقب بازگردم بیشتر از قبل وقت خواهم گذاشت (مثل همان اوایل، چون فعالیت و شناسایی کمتر بود)، حتما وقت ۱۰۰ درصدی خود را در این مسیر خواهم گذاشت. در واقع با این کار‌های خیر و جهادی دنیا و آخرت انسان تامین است لحظات رضایت بخش نشاندن لبخند بر لبان یک نیازمند اصلاً قابل توصیف نیست. علاوه بر آن ارتباط گرم اعضای گروه با هم و ایجاد محیط دوستانه و شاد بر جذابیت‌های اردو‌های جهادی افزوده و نیز بسیار باعث جذب نیروی جدید می‌شود.

الگو باشیم



سهم بزرگ موفقیتم در کار‌ها از وجود همسر فداکارم است

با وجود کار‌های سنگین و اردو‌های شبانه روزی و دوری از خانواده پشتیبانی و حمایت همسرم از فعالیت‌های من باعث پیشرفت و دلخوشی‌های بعدی من شده است. البته با کمک در کار‌های منزل در زمان حضورم سعی در جبران زحماتشان دارم؛ لذا متاهل بودن نه تنها برای فعالیت‌های گسترده اعضا بازدارنده نیست بلکه دلخوشی و دلگرمی مضاعفی نیز است.


مهندس یاشار سلطانی در پایان اظهار داشت: از مسئولین محترم درخواست دارم؛ برای این مردم مهربان و پرتلاش بسیار وقت بگذارید و رسیدگی‌ها را بیشتر از پیش کنید؛ که این مردم روستایی واقعاً صاحبان اصلی نظام هستند.

 

انتهای پیام/ ل.عابدینی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار