دشمنان انقلاب اسلامی امروز در میدان جدیدی علیه نظام اسلامی صف‌آرایی کرده‌اند و با کینه تمام توپخانه تهاجماتشان را به سمت افکار قشر نوجوان نشانه رفته‌اند و امروز نقش آفرینی ویژه دانش‌آموزان بسیجی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۰۳۷۸
|
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هفته بسیج دانش‌آموزی، پاسداشت انسان‌های است که علی‌رغم سن و سال کم به نماد ایستادگی و مقاومت در راستای عزت و سربلندی جوانان ایرانی با تأسی از حضرت علی اکبر(ع) تبدیل شدند.

روز‌های هشتم تا سیزدهم آبان در تاریخ کشورمان حرف‌های بسیار برای گفتن و پیام‌هایی برای شنیدن دارد. شهید فهمیده و دیگر شهدای دانش آموز آئینه‌های مجسم آزادی‌خواهی هستند که برای عزت، استقلال و اقتدار ایران اسلامی کلاس‌های درس را ترک کردند و در سنگر مقابله با ظلم و استکبار وارد میدان شدند.

همه ملت ایران به ویژه دانش‌آموزان انقلابی امروز بار مسئولیت سنگینی برای ادامه راه میهن اسلامی و تحقق آرمان‌های شهدا بر دوش دارند.

این هفته فرصتی شد تا به بهانه روز دنش‌آموز با حضور دانش‌آموزان بسیجی و فعالان این حوزه رسالت دانش‌آموزان را در گام دوم انقلاب و رویارویی با هجمه دشمن بررسی کنیم.

هویت بخشی به دانش‌آموزان راهکار مقابله با توطئه دشمن/ مدرسه؛ سرچشمه جوشان نیروی انقلاب اسلامی

هویت بخشی به دانش‌آموزان راهکار مقابله با توطئه دشمن

سید جواد حسینی نوجوان دهه هشتادی و فرمانده واحد بسیج دانش‌آموز مدرسه «علامه حلی» اراک رسالت امروز نوجوانان بسیجی را سنگین دانست و گفت: اولین کاری که دانش‌آموز بسیجی می‌تواند انجام دهد این است که فضای دوقطبی حاکم بر جامعه و مدرسه را از بین ببرد؛ ما به عنوان یک بسیجی باید طوری رفتار کنیم که این فضا در مدرسه رشد پیدا نکند و همین خود، در جامعه اثرگذار خواهد بود.

وی ترویج روشنگری و بصیرت‌افزایی را از نقش‌های بسیج دانش‌آموزی دانست و افزود: باید با جهاد تبیین و بصیرت‌افزایی، ذهن دانش‌آموزان را نسبت به توطئه‌های دشمنان آگاه کرده و آنان را از تأثیرات منفی فضای مجازی دور سازیم.

این نوجوان دهه هشتادی ادامه داد: حضور هادیان سیاسی در مدارس که در راه جهاد تبیین تلاش می‌کنند خوب است، ولی کافی نیست معتقدم باید از همان راهی که دشمن استفاده کرده الگو بگیریم، دشمن متوجه این موضوع شده که نوجوان ما نیاز به هویت دارد لذا به نوجوان ما هویت داد و سال گذشته دیدیم که تا توانست تا حدودی از این مسیر بهره بگیرد ولی به لطف خدا موفق نشد.

ایجاد فضای دوقطبی، رویکرد امروز دشمن 

حسینی ادامه داد: اگر بستری در فضای آموزش‌و پرورش ایجاد شود که دانش‌آموزان در یک جو صمیمی، بدون در نظر گرفتن فضای فکری‌شان، مستقیم با مسئولین صحبت کنند و سوالات و شبهات خود را در میان بگذارند و بدون واسطه شنونده پاسخ‌ها باشند، می‌شود گفت که کمک بسیاری به این مساله خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر برای دانش‌آموز، هویت قائل شویم تاثیر مثبتی بر نگرش و خودباوری نسل آینده دارد، وقتی نوجوان و جوان دانش‌آموز ما درک کند که دغدغه‌هایشان برای مسئولین اهمیت دارد و کسی هست که پاسخ مطالباتشان را بدهد قطعا اثرگذار خواهد بود و کمک می‌کند تا در هجمه‌ها و توطئه‌های علیه انقلاب اسلامی شاهد یار گیری از بدنه دانش‌آموزی و نسل جوان کشور توسط دشمن نباشیم.

حسینی به ابزار دشمن در جنگ ترکیبی اشاره کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس باعث شد تا دانش‌آموزان ناچار به حضور در فضای مجازی شوند و دشمن نیز از این فضا بهترین بهره‌برداری را کرد، آسیبی که آن سال‌ها در حوزه تربیت و آموزش برجای ماند به راحتی رفع نخواهد شد و پویایی مدارس به دوران قبل از کرونا نخواهد رسید.

وی ادامه داد: بایستی برای دانش‌آموز و نوجوان‌مان دغدغه ایجاد کنیم و اگر نوجوان ما بداند که هویت دارد کم‌کم فضای مجازی را رها خواهد کرد و می‌شود گفت با این کار پویایی در مدارس ایجاد خواهد شد. نگرش من به بسیج دانش‌آموزی این است که جرقه‌ای را در ذهن دانش‌آموز ایجاد کند و برای دانش‌آموزی سؤال و دغدغه حل مساله ایجاد شود.

این نوجوان اراکی به نقش دانش‌آموزی بسیجی در گام دوم انقلاب اشاره و تصریح کرد: دانش‌آموز بسیجی در مدرسه نقش بسزایی دارد، یکی از بین بردن فضای دوقطبی و دیگری اینکه باید به مانند یک منبع نور عمل کند. اگر دانش‌آموز تربیت شده و دغدغه‌مندی داشته باشیم، به مراتب از هادی سیاسی و معلم قوی‌تر کار تربیتی خواهد کرد.

هویت بخشی به دانش‌آموزان راهکار مقابله با توطئه دشمن/ مدرسه؛ سرچشمه جوشان نیروی انقلاب اسلامی

بسیج دانش‌آموزی سرباز سنگر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش

مجید غلامی مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان مرکزی نیز بسیج دانش‌آموزی را نهادی ارزشی و انسان‌ساز دانست و با اشاره به ماموریت‌های این سازمان گفت: در سال 1375 قانون توسعه و تقویت بسیج دانش‌آموزی توسط مجلس مصوب شد و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش را موظف به تشکیل سازماندهی شده و هدفمند بسیج در سطح مدارس کرد.

وی ادامه داد: واحدهای بسیج دانش‌آموزی سه دامنه فعالیتی در مدارس دارند، «امیدان» در دوره اول ابتدایی، «پویندگان» دوره دوم ابتدایی و «پیشگامان» در دوره متوسطه، که باتوجه به جامعه مخاطب خود برنامه‌هایی را در مدارس اجرایی می‌کنند.

نقش‌سپاری به دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌های مجامع فاطمی و علوی

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان مرکزی تاکید کرد: تمامی برنامه‌های اجرایی بسیج دانش‌آموزی در راستای تحقق سند تحول آموزش و سند اعتلای بسیج است.

غلامی به نقش مجامع «علوی» و «فاطمی» بسیج دانش‌آموزی در ایجاد نقش و دادن مسئولیت به دانش‌آموزان و ایجاد روحیه مدیرپروری برای آینده انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان انقلابی در کنار تحصیل و فراگیری علم، باید مطالبه‌گر باشند، مجامع علوی و فاطمی بهترین ظرفیت و بستر برای شناخت آسیب‌های حوزه دانش‌آموزان به شکل تخصصی است.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌آموز و هویت بخشی به این قشر، گفت: در شورای آموزش‌و پرورش که مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری برای حوزه تعلیم و تربیت استان است، حضور دانش‌آموز کمرنگ است که این خود یک ضعف بشمار می‌رود.

غلامی به نقش سازنده اردوهای جهادی در مسئولیت‌پذیر کردن نوجوانان اشاره کرد و افزود: اردوهای جهادی عرصه‌ای برای خودسازی است منتهی رویکرد بسیج دانش‌آموزی در این اردوها تربیتی است. اگر جریان جهادی کشور را رصد کنیم، محل تولد و ایجاد، جریان دانش‌آموزی است. دانش‌آموزی که در اردوهای جهادی شرکت می‌کند اگر مسیر را به خوبی ادامه دهد در رشد و پیشرفت کشور  اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: ما عرصه را برای حضور دانش‌آموزان شناسایی می‌کنیم و خود دانش‌آموزان هستند که در آن عرصه برنامه تعریف و کار را اجرا می‌کنند. در اردوهای جهادی امسال دانش‌آموزان جهادی 126 مدرسه را شاداب سازی و برای سال تحصیلی آماده کردند. 

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان مرکزی به جنگ ترکیبی دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن در این جنگ نسل نوجوان و دانش‌آموز را هدف‌گذاری کرده است. دوران کرونا و تعطیل شدن مدارس و گسترش فضای مجازی که هنوز ضابطه‌مند نشده است آسیب بسیاری ایجاد کرد که در اغتشاشات سال گذشته نمونه آن را دیدیم. دشمن می‌داند که منبع و تفکر تولید انقلابی مدارس است لذا برای آن‌ها برنامه ریزی کرده است.

وی ادامه داد: دشمن سال‌هاست که برای دانش‌آموزان ما برنامه دارد، با نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی و سخنان امامین انقلاب، می‌بینیم که امامین انقلاب همه را معطوف به مدرسه می‌کنند. بسیج دانش‌آموزی در راستای خنثی سازی و بی‌اثر کردن توطئه‌های دشمن، برنامه‌هایی را از سال گذشته در دستور کار داده است که منسجم در حال اجرا هستیم.

غلامی به این برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: از بین بردن فضای دوقطبی موجود در مدارس را در دستور کار قرا ردادیم و با تغییر در شیوه اجرای برنامه‌ها را به سمتی بردیم که همه مخاطبین را بتواند پوشش دهد و تنها به جریان همفکر بسنده نکردیم. برنامه‌ها را فراگیر اجرا کردیم برای نمونه برای دوره‌های عملی درس «آمادگی دفاعی» در کنار آموزش‌های لازم، اردوهای تربیتی و فرهنگی نیز برگزار کردیم.

وی با اشاره به همکاری آموزش‌و پرورش در برنامه‌های اجرایی گفت: همه برنامه‌ها از نظر هماهنگی و هم‌افزایی با اموزش و پرورش است و برنامه‌ای را جدای از آن نمی‌بینیم؛ در یک کلمه باید گفت که بسیج دانش‌آموزی سرباز سنگر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان مرکزی تصریح کرد: امروز که میدان نبرد تغییر کرده و آموزش و پرورش نوک پیکان دشمن است همه وظیفه داریم پای کار باشیم و کمک کنیم. طی این مدت سعی کرده‌ایم جریان انقلابی را تقویت کنیم تا بتواند الگوسازی کند و در بحث تربیت گام بردارد.

مدرسه؛ سرچشمه جوشان نیروی انقلاب اسلامی

وی با انتقاد از مسئولین استانی گفت: امروز آموزش‌و پرورش در استان ما مورد کم لطفی قرار گرفته است. استان ما یک استان توانمند است ولی کمتر به آموزش‌و پرورش توجه می‌شود. صنایع استان در حوزه آموزش هزینه نمی‌کنند و متاسفانه مدیران استان هم عزم جدی در این زمینه ندارند و در عمل هیچ کار اجرایی انجام نمی‌دهند. اگر آموزش‌و پرورش از یک درصد سهم اجتماعی صنایع بهره‌مند شود، تحولی ایجاد خواهد شد.

غلامی یادآور شد: بسیج هر کجا توانسته کمک آموزش‌و پرورش بوده است چراکه معتقدیم سرچشمه جوشان نیروی انقلاب اسلامی مدرسه است و باید برای مدرسه کار کرد.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان مرکزی به اثرگذاری اردوهای راهیان پیشرفت در هویت‌بخشی به نسل جوان اشاره و تاکید کرد: استان مرکزی یک استان صنعتی است ولی آن گونه که بایسته و شایسته است در اجرای اردوهای راهیان پیشرفت، صنایع استان همکاری ندارند. این اردوها با هدف امیدآفرینی و خودباوری برگزار می‌شود. دشمن هویت دانش‌آموز ما را هدف گرفته و با ابزار رسانه و وارونه جلوه دادن واقعیات درصدد است تا یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج دهد، نوجوان ما باید از نزدیک پیشرفت‌ها را ببیند تا پی ب توطئه دشمن ببرد درحالیکه برخی از صنایع استان مقاومت می‌کنند و حمایتی در اجرای این اردوها ندارند.

غلامی ضعف در زیرساخت‌های شهری، ترابری و حتی روایتگری را از جمله مشکلات اردوهای راهیان پیشرفت در استان عنوان کرد و افزود: امروز نگاه دانش‌آموز ما مهارت محور نیست، صنایع با این عظمت در حال رشد هستند ولی چگونه باید به نسل جوان انگیزه داد؟ با معرفی ظرفیت و توانمندی این صنایع لذا مسئولین همه باید پای کار بیایند و از این اردوها حمایت کنند.

وی با یادآوری اینکه 13 آبان در تقویم کشورمان روز استکبارستیزی است که توسط قشر دانش‌آموز رقم خورد، گفت: برنامه‌های این روز دانش‌آموز محور و دانش‌آموز پسند نیست. مراسم این روز بایستی حماسی باشد تا نوجوان ما با آن ارتباط بگیرد. تصمیم‌گیران این مراسم کسانی هستند که با گفتمان دانش‌آموزی فاصله دارند. معتقدم یک روز برای این قشر کم است یک هفته باید به این قشر اختصاص یابد و همه دستگاه‌ها باید به دانش‌آموز و مطالباتش بپردازند. و مراسم 13 آبان امسال استکبارستیزی واقعی، هویت‌ساز و هویت بخش باید باشد. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار