خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مداحان و هیأت‌های مذهبی کشور از برگزاری گردهمایی ذاکران و مداحان سراسر کشور در روز ۲ شنبه ۸ آبان در تهران خبر داد.
کد خبر: ۹۵۴۹۹۲۳
|
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، برای اطلاع شما مخاطبان خبرگزاری با محتوا و جزئیات این برنامه، گفتگو کرده‌ام با آقای مصطفی خرسندی مسئول سازمان بسیج مداحان و هیأت‌های مذهبی کشور که توجه شما عزیزان را به آن جلب می‌کنم.

گردهمایی ذاکران و مداحان سراسر کشور برگزار می‌شود

حاج آقای خرسندی با سلام. لطفا در ابتدا کمی درباره جزئیات این برنامه توضیح دهید؟
سلام علیکم. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.

جا دارد ابتدا شهادت مردم مظلوم غزه را تسلیت عرض کنم امیدوارم هر کسی در هر جایی که هست بتواند مظلومیت این مردم را به اطلاع آحاد مردم جهان برساند. همان‌طور که استحضار دارید مدتی است که پیگیرهستیم تا جمع ذاکرین عزیز، البته تعداد محدودی را نسبت به سراسر کشور، تقریباً نماینده‌هایی از هر استان یا بخشی از شاخصین ذاکرهر استان را در تهران گردهم جمع کنیم و در خدمتشان باشیم. خداوند متعال این توفیق را نصیب ما کرد که در روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ در خدمت این عزیزان مداح و ذاکر اهلبیت باشیم.

هدف از تشکیل این جلسه نیز ایجاد یک انسجام و وحدت رویه و هماهنگی برای تحقق جهاد تبیین و پیگیری منویات مقام معظم رهبری است بخصوص فرمایشاتی که ایشان به ذاکرین گرامی در ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها داشته‌اند و ان‌شاءالله بتوانیم در سراسر کشور این‌ها را به یک هماهنگی کاملی برسانیم.

همچنین عرض کنم که ذاکرین حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام رسانه‌ی بی‌بدیل شیعه هستند و این رسانه می‌تواند به‌شدت در جامعه اثرگذار باشد. با توجه به این‌که یکایک ذاکرین، چهره‌به‌چهره با مردم در ارتباط هستند می‌توانند به شدت آثار مثبتی را در فرهنگ جامعه داشته باشند. ان‌شاءالله جلسه باشکوهی که ۲ شنبه از صبح تا عصر برگزار می‌شود بتواند ما را در مسیری که شهدا برای ما ترسیم کرده‌اند که همان توجه و اطاعت از مقام ولایت است رهنمون باشد و بتوانیم در این مسیر گام‌های مؤثری را برداریم.


امکان دارد کمی بیشتر درباره فضای مراسم توضیح دهید؟

ان‌شاءالله بنده توضیحاتی را برای ذاکرین عزیز خواهم داشت و اهداف و برنامه‌های طول سال فعلی و آینده را تشریح خواهم کرد و از نظرات ذاکران محترم نیز بهره‌مند خواهیم شد، چون بنایمان این است که بتوانیم از اندیشه‌های زیبای یکایک ذاکرین محترم اهل‌بیت (ع) بهره‌مند شویم و در کار خود از آن‌ها استفاده کنیم.

همچنین از نماینده محترم ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جناب حجت‌الاسلام حاجی صادقی دعوت کرده‌ایم که ایشان نیز تشریف فرما خواهند شد و سخنرانی خواهند داشت.

بعدازظهر نیز مقامات ارشد سپاه در جلسه حضور پیدا خواهند کرد و فضای جلسه یک فضای جهاد تبیینی خواهد بود که در این شرایط فعلی منطقه، سیاست داخلی و خارجی کشورمان را تشریح و دوستان و ذاکرین اهل‌بیت با شرایط حساس منطقه و کشور آشنایی بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

چه تعداد از ذاکرین محترم قرار است در این مراسم تشریف بیاورند و معیارتان برای دعوت از ایشان چه بوده است؟
حدود ۳۰۰ نفر از بانوان ذاکر در این مراسم شرکت خواهند کرد. علت آن نیز این است که بانوان محترم احتمالا اکثراً درگیر مدارس فرزندان و امورات منزل هستند لذا زیاد از استان‌های دور دعوت نکرده‌ایم که بزرگواران اذیت نشوند.

حدود ۲۰۰ نفر هم از خانم‌های مبلّغ و ذاکرین تهران و استان تهران را دعوت کرده‌ایم یعنی ۱۵۰ نفراز تهران بزرگ و ۵۰ نفر هم از استان تهران.

درباره آقایان نیز به هر استان ۱۰ نفر سهمیه داده‌ایم که تشریف فرما خواهند شد.

حدود ۳۰۰ نفر از سراسر کشور و حدود ۱۵۰ نفر از تهران و در مجموع بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ نفر از ذاکرین اهل‌بیت در این مراسم شرکت خواهند کرد.

 

آیا در این مراسم تقدیر و تجلیلی از مادحین انجام خواهد شد؟

بنای ما این بود که از هر استان از یک نفر مادح تجلیل کنیم، اما دیدیم همه مادحین محترم قابل تجلیل و احترام هستند و ممکن است در این باره سوءتفاهمی پیش بیاید لذا مراسم تجلیل را به دوره بعد موکول کردیم که برای آن شاخص‌هایی را تعیین کرده‌ایم که به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد و براساس آن شاخص‌ها، ذاکرین را ارزیابی و از برگزیدگان تجلیل خواهیم کرد.

برای این برنامه از چه تعداد پیشکسوت مداحی دعوت کرده اید؟

در این جلسه ۵۰ درصد از مدعوین، ذاکرین جوان و حدود ۵۰ درصد از ذاکرین پیشکسوت هستند.

علت انتخاب این بازه زمانی برای برگزاری این مراسم چه می‌باشد؟

در این بازه غالباً مادحین محترم اوقات فراغت مناسبی دارند و می‌توانند در این مراسمات شرکت کنند.

با توجه به برگزاری جلسات پیرغلامان حسینی که سالی یک‌بار برگزار می‌شود آیا ضرورتی دارد چنین مراسمی نیز مجدد برگزار شود؟

بله صد در صد. زیرا در آن مراسم اولاً این تعداد از مدعوین حضور ندارند و ثانیاً در آن برنامه بیشتر ذاکرین پیشکسوت و افراد با سنین بالا حضور دارند درحالی که در این جلسه، بیشتر ذاکرین پرمخاطب، جوان و شاخص کشور حضور خواهند داشت.

 

با توجه به این‌که فرمودید فضای جهاد تبیینی بر جلسه حاکم است آیا برنامه‌ای برای دعوت از شعرای آیینی که اشعار تبیینی سروده‌اند دارید یا خیر؟

البته برای شعرای آیینی برنامه‌های جداگانه‌ای داریم مثل شب شعر فاطمی که در ایام فاطمیه برگزار خواهد شد یعنی یک جلسه اختصاصی برای شعرای آیینی خواهیم داشت و در برنامه بعدی نیز یک جلسه ویژه برای مسئولین هیئات مذهبی شاخص کشور خواهیم داشت.

آیا قرار است در این مراسم از مداحی و شعرخوانی مداحان اهل بیت (ع) نیز استفاده کنید؟

بله. با چند نفر از شعرا و مداحان مخصوصاً حاج علی آقای انسانی هماهنگی شده است که ان‌شاءالله در این مراسم در خدمت ایشان باشیم.

آیا از مسئولین دولتی کسی در مراسم حضور پیدا خواهد کرد؟

خیر تلاش کرده‌ایم که بیشتر در این جلسه به تشریح وضع حساس داخلی و خارجی کشور بپردازیم و مادحین محترم را در جریان آخرین وضع کشور قرار دهیم.


در پایان اگر مطلب و یا نکته‌ای باقیمانده است در خدمت شما هستیم؟

فقط به ذکر این چند بیت اکتفا می‌کنم:

ما مرد نبردیم چه برنا و چه پیر در مکتب ما مرگ حقیر است حقیر
پیغام حسین است به رزمنده‌ی حق مردانه بجنگ یا که مردانه بمیر

ان‌شاءالله بتوانیم در این مسیری که شهدا برای ما ترسیم کرده‌اند به توفیق شهادت نائل شویم.

خیلی ممنون و تشکر از شما بابت این گفتگو. یاعلی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار