خبرهای داغ:

پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي در تبریز برگزار شد

تبریز- برنامه پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي (محصولات زراعي كشت پاييزه 1403-1402) صبح امروز با برگزاری نشستی برای تبیین اهداف و تاثیر این برنامه بر بخش کشاورزی آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۴۸۹۴۹
|
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذبایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست خبری پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي(محصولات زراعي كشت پاييزه 1403-1402) گفت: این برنامه با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح، ارتقای بهره وری آب، جایگزینی کشت محصولات استراتژیک نوین، مسائل بیمه، مدیریت ریسک و تاب آوری و جهش تولید در دیمزارها انجام می شود.
 اکبر فتحی با اشاره به این که کشت محصولات پاییزه در استان آغاز شده است، افزود: معمولا بخش عمده کشت پاییزه در استان از آبان شروع می شود که در این زمینه به منظور حمایت از کشاورزان برای استفاده حداکثری از کشت پاییزه، تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: محصولات مختلف بذر، کود، سموم، ماشین آلات کشاورزی و سوخت از جمله مواردی است که باید برای تسهیل امور کشاورزان تامین شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این که ترويج و آموزش در بخش کشاورزی از وظایف ذاتی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: با توجه به این که فعالیت های مختلف در این حوزه باید پیوست آموزشی داشته باشد بنا براین محققان و کارشناسان متخصص با اعزام به شهرستان ها و روستاها آموزش های مورد نیاز را به کشاورزان ارائه می کنند.


ضرورت تلفیق دانش و تجربه برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی
فتحی با اشاره به ضرورت تلفیق دانش و تجربه برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی گفت: سالهاست آموزش هاي متعددی به کشاورزان ارائه می شود که این بار انتقال دانش با عنوان کاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي ارائه می شود‌.
وی به مزایای اصلاح الگوی کشت در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل وضعیت دریاچه ارومیه در شرایطی قرار گرفته ایم که طبیعت به اجبار الگوی کشت را به ما تحمیل می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات کم آب‌بر اهمیت ویژه ای دارد ولی در هر حال در الگوی کشت شرایط اقلیمی و اقتصادی لحاظ شده است.

پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي در تبریز برگزار شد
ترويج کشت قراردادی در اولویت برنامه‌های بخش کشاورزی
فتحی یکی دیگر از اولویت های افزایش بهره‌وری را ترويج کشت قراردادی دانست و گفت: به منظور افزایش آگاهی کشاورزان برای هدایت به کشت قراردادی آموزش های لازم در حال انجام است.
وی اضافه کرد: جهش تولید در دیمزارها از اقدامات دیگر این سازمان است که در استان در حال انجام است و خوشبختانه سال گذشته آذربایجان شرقی در ارزیابی‌های کشوری در این زمینه رتبه اول را کسب کرد.


کاهش مخاطرات با بیمه کشاورزی
وی با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی گفت: انواع مخاطرات در کمین محصولات کشاورزی است و در این زمینه هر چقدر بتوانیم ریسک مخاطرات را کاهش دهیم بخش کشاورزی توسعه خواهد یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تاب آوری محصولات در مقابله با مخاطرات، موضوعی است که در این کاروان برای کشاورزان آموزش داده خواهد شد.
وی اصلاح الگوی کشت را ضروری دانست و گفت: باید بر اساس شرایط اقلیمی استان الگویی مناسب برای کشت تعریف شود.

پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي در تبریز برگزار شد
افزایش گلخانه‌های بزرگ مقیاس در آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش گلخانه‌های بزرگ مقیاس در استان افزود: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار از گلخانه ها برداشت می شود و حدود هزار و 200 هکتار در شهرستان های مختلف در دست اجرا است.
فتحی ادامه داد: کشاورزان آذربایجان شرقی از کشت قراردادی استقبال خوبی کردند هر چند موانع در این زمینه وجود دارد ولی خوشبختانه این اقدامات به خوبی در حال انجام است.


خرید تضمینی حدود ۵۰۰ هزار تن گندم
وی با بیان این که از بابت تامین آرد نانوایی به خودکفایی رسیدیم، گفت: امسال با وجود شرایط جوی نامناسب استان حدود ۵۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم.
در ادامه این برنامه از مزرعه یک هکتاری محصول کلزا در مایان بازدید شد که در این زمینه توضیحاتی از سوی کارشناسان در خصوص اهمیت جهش تولید و کشت محصولات گندم و کلزا و خرید این محصولات به کشاورزان ارائه شد.

پنجمين كاروان ترويج بهره‌وري ويژه الگوي كشت ملي در تبریز برگزار شد
نیازی برای واردات محصولات لبنی به کشور نداریم
همچنین بازدید از خطوط تولید شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی آخرین برنامه امروز بود که مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر این شرکت به صورت میانگین روزانه ۳۷۰ تن شیر خام صنعتی و سنتی استان و سایر استان‌ها را دریافت و به سایر محصولات فراوری تبدیل می کند.
هاتف با بیان این که پگاه آذربایجان شرقی جزو شرکت‌های تولیدی صنایع شیر ایران و زیر نظر صندوق بازنشستگی کشور است، افزود: تمام محصولات لبتی اعم از شیر خشک صنعتی و شیر خشک نوزاد در داخل تولید می شود و نیازی برای واردات محصولات لبنی در کشور نداریم.
وی با اشاره به دو محصول پرکاربرد در دو سال گذشته گفت: برای اولین بار در کشور غذای کودک دی ۹۰ تولید شد که با تولید این محصول در حوزه لبنیات به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شده ایم.


کسب جایزه ملي کیفیت ایران
مدیر عامل شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: علاوه بر کسب واحد نمونه لبنی استان، امسال جایزه ملي کیفیت ایران را نیز کسب کرده ایم.
هاتف گفت: در این شرکت ۳۶۵ نفر نیروی متخصص و حدود ۱۵۰ نفر نیز در شرکت پخش مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش صادرات محصولات تولیدی این شرکت افزود: میانگین صادرات انواع محصولات این شرکت ماهانه ۶۰۰ تن است که با هماهنگی نهادهای نظارتی میزان صادرات افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت پگاه آذربایجان‌شرقی در خصوص اهمیت فرهنگ سازی افزایش مصرف لبنیات تاکید کرد: تمام محصولات تولیدی شیر این شرکت بدون هیچ چشم داشتی با ویتامین د۳ غنی شده و به بازار عرضه می‌شود.
لزوم حمایت ویژه دولت برای رفع موانع تولید
هاتف با اشاره به رابطه تولید پایدار و افزایش ایجاد اشتغال گفت: انتظار داریم دولت در زمینه رفع موانع تولید حمایت ویژه ای از این صنایع داشته باشد.
وی با تاکید بر افزایش واحدهای آر اند دی افزود: اگر منابع مالی فاز تولید پنیر سنتی تبریز تامین شود این محصول تحول چشمگیری در این حوزه ایجاد خواهد کرد و البته در این زمینه محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی حمایت ویژه ای از مسائل مربوط به رشد تولید دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار