خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود با بیان اینکه ۸۹ پرونده حقوقی طرح کردیم که حقوق موقوفه را اخذ کنیم، گفت: امروز واقفان می‌توانند بر اساس نیاز جامعه وقف کنند.
کد خبر: ۹۵۴۵۸۹۹
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

تشکیل ۸۹ پرونده حقوقی املاک وقفی شاهرود/با توجه به نیازسنجی وقف جدید انجام شودبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی در نشست خبری به مناسبت هفته وقف در سالن جلسات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با بیان اینکه موقوفات و وقفه‌ها در شهرستان شاهرود بواسطه اعتقادات مذهبی و دینی که دارند بسیار ارزشمند است، افزود: وقف اگر بر اساس نیاز روز انجام شود، هرچند سال که بگذرد، می‌تواند خدمات آن ارزنده و شایسته‌تر باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود با بیان اینکه کل موقوفات شهرستان شاهرود ۱۶۰۲ مورد است، گفت: از این تعداد، ۳۹۹ غیر متصرفی و دارای متولی است و اوقاف ناظر است و ۱۲۰۱ متصرفی است و یک موقوفه اشتراک التولیه است.
او با بیان اینکه ۱۷ بقعه و اماکن مذهبی در شهرستان وجود دارد که پنج مورد آن امامزاده‌ها و پیامبر هستند، ادامه داد: کل رقبات اعم از مسکونی و کشاورزی و آب‌ها و... ۴۷۸۰ رقبه است که ۱۴۸۳ غیر متصرفی است و ۳۲۷۱ رقبه متصرفی و ۲۶ رقبه اشتراک التولیه است و ۲۷۰ مسجد و حسینیه و فاطمیه داریم که آمار ثبتی است و شاید غیر ثبتی هم باشد.
بخشی با تاکید بر بروز رسانی املاک موقوفات و اجاره و پیگیری حق و حقوق موقوفات، اضافه کرد: عادلانه کردن املاک اجاره که مزایده و مناقصه انجام شده تا بهترین اجاره رخ و حفظ موقوفه انجام شود و بازدید میدانی و شناسایی موقوفات و احیا موقوفات نیز مورد توجه است.
او با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۵۱۰ رقبه قرارداد اجاره تنظیم شده و مابقی قرارداد‌ها فعال است، گفت: سند دار کردن املاک موقوفات با همکاری اداره ثبت و بنیاد مسکن در یکسال گذشته ۲۰۵ سند مالکیت مربوط رقبات و در مجموع ۲۷۰۰ املاک رقبه سند مالکیت دارد که تصرفی است و مابقی در دستور کار است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود با تاکید بر اینکه در حوزه حقوقی در وهله اول تعامل است، اما با توجه به اینکه حقوق موقوفه ضایع شود پیگیری حقوقی می‌کنیم، افزود: ۸۹ پرونده حقوقی طرح کردیم که حقوق موقوفه را اخذ و جلوگیری از تصرفات افراد کنیم و آرا خوبی گرفتیم که در دست اقدام و پیگیری است.
تشکیل ۸۹ پرونده حقوقی املاک وقفی شاهرود/با توجه به نیازسنجی وقف جدید انجام شودبخشی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد نیات واقفان برای محرم و صفر است، خاطر نشان کرد: در محرم گذشته بیش از ۳ میلیارد تومان از محل اجرای نیات واقفان اجرای نیات شده است.
او با تاکید بر اینکه امروز واقفان وقف می‌توانند بر اساس نیاز جامعه مثل بهداشت و درمان و ترویج معارف قرآنی و اهل بیت و ازدواج آسان، وقف کنند، گفت: وقف می‌تواند کمک حاکمیت باشد در عرصه‌های مختلف و خدمات خوبی ارائه دهد و دغدغه‌های ما این است که وقف‌ها با توجه به نیاز جامعه باشد و تبلیغ و مشاوره ما در این راستاست.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود تصریح کرد: در یکسال گذشته ۵۰۰ بسته معیشتی از محل درآمد موقوفات و خیرین تهیه و به نیازمندان توزیع شده است که ارزش بسته‌ها ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بوده است.
او با بیان اینکه به مناسبت هفته وقف ۵۰ بسته معیشتی به ارزش یک میلیون تومان تهیه و توزیع شده است، به توجه این اداره به نشاط اجتماعی و مناسبت‌های مذهبی نیز اشاره کرد و افزود: طرح آرامش بهاری برای عید نوروز و نشاط معنوی برای تابستان و طرح‌های متنوع دیگر در بقاع متبرکه و امامزاده‌ها در این راستا در طول سال انجام می‌شود.
بخشی به اعزام ۱۵ مُبَلِغ به مناطق محروم شهرستان در راستای تبلیغ وقف و ترویج معارف اهل بیت اشاره کرد و افزود: پنج وقف جدید به ارزش ۱۰ میلیارد تومان به نیات عزاداری حسینی، خیرات و ترویج معارف اسلامی در طول یکسال گذشته انجام شده است.
او با اشاره به استقبال از سرمایه گذاری در املاک موقوفات اظهار کرد: با پیگیری از شهرداری شاهرود در جهت املاک در بافت شهری و تفکیک و تغییر کاربری در راستای درآمدزایی و کمک به حوزه مسکن و ... تلاش داریم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شاهرود تصریح کرد: هزار مترمربع در یکسال گذشته مرمت و بازسازی شده که انبار و املاک موقوفات بوده است.
او به بقعه جرجیس نبی در بیارجمند نیز اشاره کرد و افزود: امسال بودجه‌ای گرفتیم که در شأن آن بقعه‌ای ساخته شود و راه دسترسی آن نیز به طول هزار و پانصد متر با پیگیری از دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد.
بخشی به درآمد شش و نیم میلیارد تومانی این اداره در یکسال اخیر اشاره کرد و از همه دست اندرکاران تشکر کرد و درخواست کرد در احیا و بروزرسانی و شناسایی موقوفات همگان یار و یاور این اداره باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار