خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۵۴۱۷۲۹
|
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،یکی از راهکارهای حکمرانی آب و حل بحران، آب آبخیزداری است.
جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه علیه السلام در بسیج اقشار گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در کارگروه آب و محیط زیست بسیج مهندسین عمران و معماری، آبخیزداری حلقه گمشده حکمرانی و صنعت آب است.

و با کنترل و هدایت از حوضه آبریز و ایجاد تاسیسات مکانیکی و یا سازه‌های کاهش دهنده سرعت حرکت آب روی زمین، در قالب طرح‌های آبخیزداری می‌توان مشکلات آب کشور را حل نمود
سرهنگ پاسدار محمد براتی در ادامه افزود طرح‌های آبخیزداری شامل هدایت سیلاب و کاهش خسارت تزریق مصنوعی به سفره‌های زیرزمینی و غیره می‌باشد. اجرای این طرح‌ها و کنترل سیلاب، خاک‌های غنی و مواد آلی که توسط سیل از زمین‌های بالا دست حرکت می‌نماید و به دشت‌ها و سدها وارد می‌شود را به سطوح دلخواه هدایت نمود و از خاک حاصلخیز آن استفاده نمود.

سرهنگ پاسدار محمد براتی ادامه داد: خراسان شمالی به دلیل موقعیت مناسب و داشتن کوهستان قابلیت خوبی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری را داراست. سیلاب‌های بجنورد، با یک بارندگی مختصر ایجاد مشکل و آبگرفتگی در شهر می‌نماید که نیاز است دستگاه‌های آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری جهت هدایت آب از حوضه‌های آبریز بالادست و ارتفاعات اطراف شهر بجنورد برنامه ریزی نمایند.

همچنین جانشین فرمانده سپاه در بسیج اقشار گفت: استفاده از روش‌های مختلف آبخیزداری با توجه به ایجاد ماندگاری آب روی زمین می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را پرآب‌تر نماید و در ادامه باعث افزایش حجم آب چشمه‌ها چاه‌ها و قنوات و رودخانه‌ها گردد. که بعد از چند سال شاهد سدهای پرآب خواهیم بود زیرا که چشمه‌ها پر آبتر سپس رودخانه‌ها نیز پرآب‌تر خواهند شد.

سرهنگ پاسدار محمد براتی افزود طرح‌های آبخیزداری شامل ایجاد بندهایی در حوزه‌های ریز بر روی زمین‌های نفوذ پذیر و یا ایجاد کانال‌ها بندسارها و حفر چاه‌های تزریق آب به سفره‌های آب زیرزمینی و غیره می‌باشد که با توجه به اقتصاد استان خراسان شمالی بر پایه کشاورزی و دامداری می‌بایست استانی و ملی به این طرح‌ها تاکید بیشتری داشته باشیم.
لازم به ذکر است در اعتبارات قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص داده شده استان شاهد باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها