خبرهای داغ:
این بار هم خبرنگار خبرگزاری بسیج به سراغ یک هنرمند کارآفرین اصفهانی رفته است که تلاش می‌کند برای زنان سرپرست خانوار اشتغال‌زایی کند.
کد خبر: ۹۵۳۹۴۸۱
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

هنرمند کارآفرین اصفهانی

زینب غلامی هستم و در عرصه صنایع دستی اصفهان فعالیت دارم، و کار من جزء مشاغل خانگی محسوب می‌شود، کارآموزان بعد از آموزش و با توجه به علاقه‌ای که دارند مواد اولیه را از من دریافت می‌کنند و در منزل کار می‌کنند و بعد از پایان کار را تحویل ما می‌دهند، ما نیز مراحل بعد کار را انجام می‌دهیم.

 

بیشترین فعالیت کارآموزان در چه حوزه‌ای از صنایع دستی است؟

خاتم‌کاری، مس، پرداخت، میناکاری روی مس، ملیله، فیروزه‌کوبی و... را کار می‌کنند.

 

چند نفر با شما کار می‌کنند؟

متغییر هستند و ۹۰ درصد شاغلین خانم هستند، با توجه به شرایطشان متغییر است.

 

آموزش‌های شما به چه صورت است آیا برای قشر خاصی است آیا این آموزش‌ها رایگان انجام می‌شود؟ آیا آموزش‌ها برای خانم‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز هست؟

از روزی که شروع به کار کردم بیشتر نیرو‌های من بی‌سرپرست بودند یا مطلقه یا کسانی که کودکانی دارند که در بهزیستی هستند توان مدیریت این‌ها را ندارند، دوست دارم در این راستا کار و خدمت کنم.

 

آغاز فعالیت من از پایگاه بسیج شروع شد

اولین قدم را از پایگاه بسیج برداشتم آموزش‌ها را در حوزه خودمان گذاشتیم آن‌ها نیز همکاری کردند و یک دوره آموزش رایگان برای بسیجیان برگزار کنم به شرط کار، هر چقدر هزینه گرفتیم نسبت به بازار و کارگاه‌های دیگر بهتر بوده است همه توانم آن بوده که با کارآموزان کنار آمده آنان را درک کنم کار خودمان را پیش ببریم.

هنرمند کارآفرین اصفهانی

چند سال است در این عرصه فعالیت دارید؟

۱۲ سال است چند سالی انفرادی کار کردم، اما بعد به صورت کارگاهی کار را ادامه دادم.


هدف شما از راه‌اندازی این کارگاه‌ها چه بوده است؟

من خودم زمانی درد این نیرو‌ها را درک کردم وقتی میبینم خانم‌هایی در کوچه خیابان زباله جمع می‌کنند ناراحت می‌شوم اگر این‌ها سرپرست خوبی داشتند، هیچ وقت این‌ها این کار را نمی‌کردند این باعث شد مسیری؛ برای من باز شود تا بتوانم به این افراد کمک کنم همین نیرو‌ها من را سرپا نگه داشتند تا بتوانم کار کنم و تا بحال موفق بودم.

هنرمند کارآفرین اصفهانی

بازاریابی شما به چه صورت است؟

فروشگاه داریم در نمایشگاه‌ها شرکت کردیم از هر جایی استفاده کردیم تا بار خود را به فروش برسانیم، کار ما با مس است تولیدات ما همه از مس است اولین صادرات من با مس بود که به صورت کوره‌ای بود به کشور‌های عربی صادر می‌شد آن‌جا بازاریاب دارم وقتی مشتری پیدا شد برایشان کار تولید می‌کنیم.

هنرمند کارآفرین اصفهانی

کمک بسیج به شما در این حوزه به چه صورت بوده است؟

دو سال پیش نمایشگاهی بسیج سازندگی در پارکی در تهران ایجاد کردند دعوت شدم من از صفر شروع کردم از طریق کلاس‌های آموزشی از طریق بسیج محل هزینه کمی را به آنان پرداخت کردم همین که جایی را به من دادند توانستم آغازگر کار بشوم از این نقطه شروع شده و یک وام خود اشتغالی ۱۵۰میلیون بوده است.

انتظار من از بسیج این است اگر بتوانند وام‌هایی با مبالغ بالاتر و با سود کمتر به ما بدهند برای من خیلی بهتر است می‌توانم اشتغال‌زایی زیادی ایجاد کنم، با دست خالی و این هزینه نمی‌شود کار کرد. اما با وام‌های با مبالغ بالاتر من می‌توانم کار کنم اشتغال ایجاد کنم؛ و صادرات بیشتری داشته باشم، من باید هزینه کنم و پول مصرف کنم تا بتوانم کار را رونق دهم. اگر دستم باز‌تر بود خیلی‌ها می‌توانستند کار کنند.

هنرمند کارآفرین اصفهانی

یک کار بزرگی را مدتی است شروع کردم، اما بستکی به کار و تولیدم دارد خیریه پناه مادر برای بچه‌های بی‌سرپرست که بتوانم به عنوان یک خیریه زیر نظر داشته باشم و جذبشان کنم از لحاظ درسی، کاری، مسکن با مربی آموزش‌های خاص که دوست داشتم آغاز کنم با درآمد همین کار این کودکان متعلق به شهدا هستند، چون نذر شهدا هستند، اگر بسیج بتواند کمک کند چرا که در توانش هست کمک کند تا ما از اشتغال‌زایی خود درآمد را انتقال دهیم به خیریه و سهمیه‌ای که این خیریه در اصفهان ایجاد شود، خودم شخصا کودکانی را تحت پوشش دارم، اما دلم می‌خواهد آرزوی قلبی من که ایجاد این مکان است محقق شود.

هنرمند کارآفرین اصفهانی

کودکی که سر سطل زباله می‌رود کسی نبوده هزینه تحصیل و ارتقاء او را بدهد تا در مسیر سالمی گام بردارد، این‌ها نیاز به حمایت و آموزش دارند آرزوی من این بود پناه مادر را برای این کودکان ایجاد کنم.

دوست دارم یک فضا و یک مکان مشخصی برای این کودکان باشد که مختص خودشان باشد نیازهایشان را بررسی کنیم استعدادهایشان را بشناسیم آنان را پرورش دهیم من به سازمان بسیج از این ایده خود چیزی نگفتم، اما کمی در جریان فعالیت‌های من هستند اگر بسیج سوله‌ای را به صورت رایگان در اختیار من قرار دهد و من را حمایت کند، می‌توانم اشتغالزایی بیشتری کنم، من به عنوان تولید کننده موفق شناخته شدم چرا من را کمک نمی‌کنید؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها