خبرهای داغ:
ابوالفضل ظهره‌وند گفت: قیام دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری ضد نیرو‌های اشغالگر انگلیسی یکی از بخش‌ها و قطعات روشن تاریخ ایران است.
کد خبر: ۹۵۳۷۲۷۹
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

این کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس تصریح کرد: در بررسی مقابله ایرانیان با قدرت‌های خارجی از جمله پرتغال، انگلیس و امریکائی‌ها باید به یک مولفه توجه داشت و آن اینکه ایران هیچ وقت مستعمره نشده و همیشه مستقل بوده است.

وی گفت: آنچه توانسته است موجب شکل‌گیری این مولفه شود این است که مردم ایران همیشه متاثر از تاریخ سیاسی ایران و باور‌های اعتقادی و مذهبی، نسبت به هویت ملی و حفظ یکپارچگی سرزمینشان و مقابله با نفوذ و استعمار حساس بوده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در این فرهنگ، مردانی مانند رئیسعلی، پرورش یافته‌اند هرچند با گروه قلیل، اما موجب شدند دشمن نتواند مستقیم بر ایران سلطه پیدا کنند لذا حرکت و قیام دلیران تنگستانی به رهبری رئیسعلی دلواری یکی از قطعات روشن تاریخ ایران می‌باشد.

وی با اشاه به اینکه قیام ایشان زمینه ساز تشکیل زیربنا‌هایی برای برخی قیام‌ها و حرکت‌ها و در نهایت انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۵۷ شد تصریح کرد: ایشان فردی دیندار، آشنا با فرهنگ اسلامی و تاریخ ایران و پایبند به فرهنگ منطقه‌ای خود بود و وقتی دید دشمن با اشغال گری به جنگ ارزش‌ها، هنجار‌ها و مبانی فرهنگی آن منطقه رفته است به مقابله با دشمن انگلیسی برخواست.

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: شهید رئیسعلی دلواری زبان مطالبه‌گری گروهی را به عهده گرفت که هم افراد روحانی و هم افرادی مانند پیشه وران و کارگران و... در آن فعال بودند و در نهایت در راه مقابله با اشغالگری انگلیسی‌ها جان خود را فدا کرد.

گفتنی است: رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ در روستای دلوار از توابع شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر به دنیا آمد. وی اصالتا لر بود.

با شروع نهضت مشروطیت، رئیس‌علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد.

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت.

قیام مردم تنگستان به رهبری وی حدود ۷ سال طول کشید. در آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ میلادی کشتی‌های جنگی انگلستان در مقابل بوشهر لنگر انداختند.

نیرو‌های اشغالگر در ۸ اوت ۱۹۱۵م/ ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ شمسی همزمان با حمله به بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را داشتند. قیام دلیران تنگستان علیه اشغالگران آغاز شد و نیرو‌های متجاوز انگلیسی که قریب به ۵ هزار نفر بودند در دام مبارزان تنگستانی گرفتار و عده زیادی از آن‌ها در این حمله کشته شدند.

انگلیسی‌ها مجبور شدند نیرو‌های کمکی از عراق و هند به بوشهر اعزام و دلوار را به شدت بمباران کردند. جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری در کنار ۳۰۰ تفنگدار برازجانی به رهبری غضنفرالسلطنه برازجانی از یک سو و نیرو‌های بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر، تا شهریور ۱۲۹۴ شمسی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند.

وی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی به شهادت رسید.

پیکر رئیسعلی ابتدا در نزدیکی حرم امامزاده‌ای در روستای " کله بند " به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت وی، پس از انتقال، پیکر ایشان در جوار حرم حضرت امام علی علیه السلام در قبرستان وادی‌السلام نجف آرام گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار