خبرهای داغ:
کرمانشاه «کامبادِن» یکی از مناطق خوش آب و هوا در ایران است به گونه ای که می‌توانید در فاصله کوتاه هر چهار فصل سال را در یک فصل ببینید؛ اما این بهشت گمشده برای گردشگران داخلی و خارجی آنچنان که باید و شاید معرفی نشده است.
کد خبر: ۹۵۳۰۱۸۷
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، یکی از صنعت های روبه رشد در تمام کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم صنعت گردشگری است؛ بسیاری از دانشگاه های معتبر در دنیا از دیرباز به مقوله گردشگری و جهانگردی نگاه ویژه ای داشته و دارند و سالانه حجم قابل توجهی از علاقه مندان به تحصیل در این رشته در دانشگاه های سراسر دنیا پذیرفته می شوند.

گردشگری نقش مهمی در پویایی اقتصاد یک جامعه دارد و از زمانی که یک گردشگر به مقصد مورد نظرش وارد می شود برای تامین تمام نیازهای خود از قبیل خوراک، اسکان، رفت و آمد، خرید و تهیه سوغاتی باید هزینه کند؛ همین خرج کردن پول در شهر مقصد باعث رشد اقتصادی در آن شهر می شود و هرچه تعداد گردشگران یک شهر افزایش یابد تعداد مشاغل نیز افزایش می یابد و این رویداد برای هر شهری پر اهمیت است.

برای ورود گردشگر به هر شهر باید بسترهای مناسب فرهنگی، امنیتی و سیاسی ایجاد شود، هرچه تعداد گردشگران در یک شهر افزایش یابد نشان دهنده وجود امنیت در تمام ابعاد در آن شهر است و همین امر سبب رشد اقتصادی در شهر می شود.

گردشگری در قالب سه گونه مختلف در دنیا وجود دارد؛ توریسم داخلی به معنی سفر شهروندان یک کشور به نقاط مختلف همان کشور، توریسم ورودی یعنی سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور و توریسم خروجی یعنی سفر شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر.

هر جامعه برای رشد در هر سه گونه صنعت گردشگری باید ابتدا بتواند توریسم داخلی را تقویت کند یعنی شهروندان هر جامعه بتوانند با برنامه ریزی به تمام مناطق دیدنی کشور خود سفر کنند؛ اینکار به گونه ای یک تمرین برای سفرهای خارجی است که هر شهروند باید قبل از سفرهای خارجی انجام دهد.

یکی از زیر شاخه های علم اقتصاد «اقتصاد کلان» است؛ اقتصاد کلان در صنعت گردشگری موجب رشد اقتصادی مقصد، توازن در پرداخت، اشتغال زایی برای شهر مقصد می شود، صنعت توریسم و گردشگری به میزان زیادی بر تمام ابعاد اقتصاد کلان تاثیر می گذارد به همین دلیل گزینه مناسبی برای درآمد زایی دولت ها به شمار می آید؛ هرچند این درآمد زایی می تواند تاثیرات و هزینه هایی بر محیط زیست و فرهنگ آن جامعه بگذارد که با مطالعه دقیق کارشناسان می توان از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کرد.

خرج کردن پول توسط گردشگر در هر شهر تاثیر بسزایی در توازن پرداخت ها دارد، به این معنی که گردشگر با هزینه هایی که برای تفریح و گردش در هر شهر انجام می دهد باعث افزایش تولیدات داخلی و در نتیجه رونق اقتصادی در آن شهر می شود پس می توان ادعا کرد صنعت توریسم و گردشگری گزینه ای مناسب و در عین حال جذاب برای همه دولت ها است.

با توجه به شرایط محیطی و آب و هوای هر منطقه حضور گردشگران می تواند باعث ایجاد شغل های پاره وقت شود، در نظر داشته باشید شهری در کشور به خاطر داشتن آب و هوای خاص در فصلی مشخص از سال مشهور است؛ گردشگران زیادی به شهر می آیند و ساکنان آن شهر می توانند با ایجاد شغل های پاره وقت مانند ارائه صنایع دستی، غذای محلی، ایجاد بازارهای محلی و هر ایده دیگر برای خود کسب درآمد کنند.

 

چرایی اهمیت صنعت گردشگری

صنعت گردشگری از ۲ سو بسیار مهم است؛ اول به دلیل آشنایی گردشگران چه داخلی چه خارجی با دیگر فرهنگ ها، نژادها، اقوام و گویش های دیگر و دوم از نظر اقتصادی زیرا ورود هر گردشگر به شهر با ورود پول به آن شهر برابر است.

کشورهای مختلف به دلیل برخورداری از امکانات متفاوت و جاذبه های متنوع خود راهکارهای زیادی را برای جذب گردشگر اعمال می کنند، اما متاسفانه در کشور عزیزمان آنچنان که شایسته است به این صنعت پرداخته نشده و باوجود اینکه در تمام برنامه های توسعه سال های اخیر برای رهایی از اقتصاد تک محصولی متکی بر صادرات نفت تاکید شده اما در عمل بستر مناسبی برای جذب گردشگر به ایران را نمی بینیم.

رشد و توسعه این صنعت در کشورمان به عنوان یکی از راهکارهای عملی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در درآمدزایی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد تا با استفاده از ظرفت های متنوع و خدادادی ایران عزیزمان بتوانیم به رشد صنعتی که می تواند درهای اقتصادی فراوانی را برای مردم باز کند برسیم.

منابع و زیرساخت های لازم برای جذب توریست چیست؟

می توان از منابع طبیعی و فرهنگی به عنوان ۲ اصل مهم برای جذب گردشگر یاد کرد، اما با افزایش ظرفیت ها و منابع دیگر مانند ایجاد زیساخت های مناسب برای جذب گردشگر به این صنعت کمک کرد؛ زیرساخت های مناسب برای جذب گردشگر در هر کشور شامل سیستم های ارتباطاتی، بهداشتی، حمل و نقل (بزرگراه، جاده‌ها، راه‌آهن، فرودگاه، بندرها)، رستوران‌ها، مراکز خرید، مراکز تفریحی، هتل‌ها و پارک‌ها است.

ایجاد و گسترش این زیرساخت ها به افزایش گردشگران و در نتیجه ارتقاء صنعت هر کشور کمک می کند، بنابراین لازم است دولت ها برای بهبود و ایجاد این زیرساخت ها برای ارتقاء صنعت گردشگری خود با تمام توان تلاش کنند.

به ایران عزیز و غنی خود می پردازیم کشوری که کلکسیونی از شهرهای جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی است؛ تاریخ کهن، فرهنگ غنی و سبک متفاوت زندگی در گوشه گوشه این کشور پهناور سبب شده تا برای همه سیلیقه های داخلی و خارجی مکانی برای گردش وجود داشته باشد؛ تنوع به حدی زیاد است که هر گردشگر باید برای هر استان چندین روز اختصاص دهد تا شاید بتواند گوشه ای از زیبایی های آن استان را ببیند؛ تنوع در فرهنگ، نژاد، گویش، لباس ها و هر آنچه برای افراد دیگر کشورها و شهرها جذاب است در گوشه گوشه این مرز و بوم به فراوانی یافت می شود.

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی ایران است که دارای ظرفیت های فراوان برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجیست، آب و هوای چهار فصل، اماکن تاریخی بی نظیر، بافت شهری متفاوت، موقعیت جغرافیایی استراتژیک، صنایع دستی متنوع و تنوع آیین های مذهبی و قومی از جمله آنها است.

اگر در فصل بهار به این استان وارد شوید می توانید چهار فصل سال را در فروردین ماه ببینید؛ منطقه صحنه و کنگاور تقریبا هوای پاییزی دارد، پاوه و اورامانات زمستانی، شهر کرمانشاه بهاری و گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین تابستانی است؛ تنوع آب و هوایی که به جرات می توان گفت نظیر آن در دنیا بسیار کم است.

این استان کُردنشین دارای مذاهب متفاوتی است که در صلح و دوستی کنار یکدیگر زندگی می کنند، شیعه، سنی، اهل حق و مذاهب دیگر که سالیان سال است با یکدیگر داد و ستد دارند و با برادری در کنار یکدیگر امورات می گذرانند؛ وجود اماکن تاریخی و مذهبی متنوع مربوط به هر آیین یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری در استان است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، ۲ هزار و ۲۰۰ اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

 

مسجد جامع شافعی، مسجد جامع اهل سنت در کرمانشاه است که در راستهٔ بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) قرار دارد، معماری بی نظیر، خیره کننده و زیبای این مسجد توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند؛ این مسجد در سال ۱۳۲۴ در زمینی به مساحت یک هزار و ۶۰ متر مترمربع احداث شد.

در ساخت آن از معماری اسلامی الهام گرفته شده‌ و به سبک مساجد امپراتوری عثمانی در ترکیه ساخته شده‌ است؛ فضای داخلی مسجد دارای شبستان‌های زنانه و مردانه، کتابخانه، فضاهای کفش‌کن و آبدارخانه است.

 

جم خانه؛ یکی دیگر از ظرفت های گردشگری استان جم خانه مردمان اهل حق «یارسان» است؛ جم خانه محلی برای عبادت پیروان این دین است، سلطان سهاک یا سلطان اسحاق (۷۹۸–۶۷۵ ه. ق) یک شخصیت مقدس در بین پیروان دین یارسان است.

از او به عنوان بنیانگذار خاندان‌های یارسان یاد می‌شود و پیروان اهل حق وی را به نام‌های سلطان حقیقت و صاحب کرم نیز می‌شناسند و او را اصلی‌ترین مظاهر جلوه ذات حق می‌دانند؛ زیارتگاه سلطان سهاک در مسیر جاده پاوه به نوسود در نزدیکی روستای نیسانه و در کنار ساحل رود سیروان قرار دارد.

از جاده اصلی پاوه به نوسود در نزدیکی روستای نیسانه جاده‌ای فرعی جدا می‌شود که به روستای شیخان می‌رسد که زیارتگاه (۴۰ کیلومتری شمال غربی پاوه) در آنجا قرار دارد؛ همه ساله تعداد زیادی از پیروان این دین و گردشگران از مذاهب دیگر برای بازدید از این مکان مذهبی به شیخان می آیند.

 

طاق بستان، البته برخی معتقدند که «طاق وسان» درست است؛ «سان در زبان کُردی یعنی سنگ» و طاق وسان یعنی طاقی در دل سنگ، این بنای تاریخی که مربوط به دوره ساسانی است در دل کوهی به همین نام در شمال غربی شهر کرمانشاه حجاری شده است؛ این مجموعه دارای دریاچه، چشمه و آب و هوایی مطبوع است و در گذشته محلی برای شکار پادشاهان ساسانی بوده که سنگ نگاره ها نیز این موضوع را تایید می کنند.

 

کتیبه بیستون؛ کتیبه بیستون بزرگ‌ترین سنگ نوشته جهان و یادگاری ارزشمند از سخنان داریوش بزرگ هخامنشی برای تمامی ایرانیان است که در بیستون کرمانشاه قرار دارد؛ این کتیبه در بلندای دست نیافتنی که از پایین کوه نیز به‌هیچ‌وجه قابل‌خواندن نیست، نشان‌ از آن دارد که داریوش بزرگ، تاریخ عظمت خود را نه برای مردمان روزگار خویش، که برای آیندگان نیز نوشته است.

کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی نشان از تاریخ مستند دروان هخامنشی و کهن ایران دارد و برای تمامی ایرانیان بسیار افتخارآمیز است که نوشته‌های داریوش بزرگ هخامنشی و حوادثی را که او از زبان خود نقل کرده را بدون هیچ واسطه‌ای بخوانند.

راهی که امروزه از همدان آغاز و با گذر از شهرهای کنگاور، کرمانشاه، سرپل‌ ذهاب، قصرشیرین و خسروی به سرزمین میان رودان (بین‌النهرین) می‌رسد، همان راه باستانی چند هزار ساله است که سرزمین‌های خاوری و میانی ایران‌ زمین را به سرزمین‌ های باختری و به بابل و نینوا و دیگر شهرهای میان‌ رودان پیوند می‌داده است.

در درازای این راه و به‌ ویژه در بیستون، یادمان‌های باستانی فراوانی به چشم می‌خورد که نشانه رویکرد ویژه پیشینیان ما بوده است.

 

تکیه بیگلربیگی؛ قدمت این تکیه‌ به دوره قاجار باز می‌گردد و فردی به نام عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی سازنده آن بود؛ این تکیه که در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید نه‌تنها از نظر معماری درخورتوجه است بلکه تزیینات آینه‌کاری و گچ‌بری‌ زیبایی دارد که جذابیت مضاعفی به آن بخشیده، نخستین موزه پارینه‌سنگی خاورمیانه با نام موزه پارینه‌سنگی زاگرس و موزه خط و کتابت در این تکیه برپا شده‌ است.

بیشمار مکان تاریخی، مذهبی و دیدنی مانند « غار پَراو، کلیسای قلب مقدس مسیح، مجسمه هرکول، تکیه معاون الملک، گوردخمه های صحنه و سرپل ذهاب، پارک جنگلی طاق‌بستان، سرآب نیلوفر، تالاب هشیلان » و هزاران جای دیگر که قطعا برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب و هیجان انگیز است در این استان قرار دارد که از ظرفیت یک یا چند گزارش برای معرفی تک تک آنها فراتر است.

متاسفانه با وجود این ظرفیت ها در استان اطلاع رسانی درستی برای جذب گردشگر صورت نگرفته و لازمه جذب و ورود گردشگر داخلی و خارجی به استان بستری سازی مناسب و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است.

مدیران، متخصصان و کارشناسان در حوزه صنعت توریسم باید برای جذب گردشگر و در نتیجه جذب سرمایه و فراهم کردن بستر مناسب با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند از این فرصت به بهترین نحو برای ارتقای کیفیت صنعت توریسم در استان گام های مهمی بردارند.

ایجاد و ساخت اقامتگاه، فراهم کردن بستر امنیتی برای گردشگران، وجود رستوران، کافه و اماکنی مناسب و شایسته برای صرف غذای گردشگران، ساخت کارگروه هایی متشکل از متخصصان در حوزه توریسم برای جذب هرچه بیشتر گردشگر به استان را میتوان از ضرورت ها برای جذب گردشگر به استان دانست.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات