خبرهای داغ:
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ، چند سالی است که هر از چند گاه در کشورهای غربی، شاهد توهین و جسارت به کتاب مقدس مسلمانان و یا پیامبر اسلام (ص) هستیم که موجب خشم مسلمانان جهان را فراهم کرده است. برای ریشه یابی این موضوع گفتگو کرده ام با کارشناس ارشد مسائل بین الملل.
کد خبر: ۹۵۲۸۸۷۴
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

هتک حرمت کتاب مسلمانان کار یک جریان و شبکه است

آقای دکتر فواد ایزدی سلام. لطفا بفرمائید هدف از قرآن سوزی چیه و قدمت این گونه جسارت‌ها به کی برمی گردد؟
از ابتدای اسلام، جریان‌های ضد آن فعال بوده و کماکان نیز فعال هستند و این جریان‌ها زیاد هم می‌باشند اما این جریانی که قرآن را می‌سوزاند مانند آنچه در سوئد، دانمارک و آمریکا روی داده است این کار یک شبکه است و کار یک فرد به تنهائی نیست و دارای یک عقبه‌ای است که فکر می‌کنند با این کار می‌توانند از توجه گسترده به اسلام بکاهند اما نمی‌دانند که این گونه کارها موجب گرایش مردم غیرمسلمان در کشورهای غربی به اسلام می شود به نحوی که الان، قرآن جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های جوامع غربی شده است و عده‌ای از مردم آنجا حتی مسلمان شده‌اند و دیگران که مسلمان نشده‌اند نیز در ذهن خود یک احترامی برای این کتاب قائل هستند و جریان ضد اسلامی از این گرایش به اسلام ناراحت است و دست به این توهین ها می‌زند.

آیا این گونه اقدامات یعنی قرآن سوزی، موجب حساسیت مردم و به نوعی اقبال آن‌ها برای مطالعه این کتاب برای رسیدن به حقیقت نمی‌شود؟
بله همین گونه است. من چند سالی در خارج کشور زندگی کرده‌ام و دیده ام که بعد از این گونه حوادث، برخی از مردم به مساجد شهرها مراجعه می‌کردند و خواستار دریافت قرآن می‌شدند و وقتی می‌گفتیم این کتاب را برای چه می خواهید می گفتند چون هجمه ها ضد اسلام زیاد است می‌خواهیم با مطالعه ان، به اصل حقیقت برسیم. در غرب، افراد فرهیخته بعضاً قائل هستند که رسانه‌های غربی قابل اعتماد نیستند چون مواردی از دروغ را مانند آنچه در حمله آمریکا به عراق و موارد دیگر دیده‌اند که دولتمردان غربی درباره علت ان به مردم دروغ گفته‌اند لذا اعتمادشان را به آن‌ها تا حدودی از دست داده اند و سعی می‌کنند خودشان مستقیم تحقیق کنند لذا باید گفت این دولت‌ها با این کارشان، سبب گرایش مردمشان به اسلام شده‌اند.

آیا آماری از تعداد گروندگان از مردم کشورهای غربی به اسلام دارید؟
آمار مختلفی هست و می‌توان گفت در اروپا و آمریکا، اسلام سریع‌ترین دین در حال رشد است. ویدیویی را درباره شیکاگو می‌دیدم که بانوان اسپانیایی زبان آن در حال مسلمان شدن بودند و آن شبکه این موضوع را به عنوان یک پدیده معرفی می‌کرد چون آنها مسیحی کاتولیک بودند و این گرایش به اسلام جای تعجب داشت. شاید یکی از علل این گرایش، به خاطر تعرضات گسترده‌ای است که در این جوامع به زنان می‌شود و چون اسلام مخالف این تعرض است و مقرراتی را برای پوشش و ارتباطات مشروع بین زن و مرد قائل است این گونه حمایت‌ها موجب گرایش آن‌ها به اسلام شده است.

ریشه این جریان‌ها و خصومت‌ها به کجا می‌رسد؟
بیشتر این جریان‌های معاند، منتهی به مقامات غربی می‌شوند و آن‌ها بصورت ریشه‌‌ای با اسلام مخالف هستند مخصوصاً به علت جنگ‌های صلیبی، که آن‌ها اسلام را برای حدود ۸۰۰ سال در کنار مرزهای خود مشاهده کردند . لذا قطعاً دولت سوئد باور دارد قرآن سوزی به نفعش نمی‌باشد وهدف آن‌ها دفاع از آزادی بیان هم نیست چون وقتی نام آزادی بیان می‌آید آن‌ها اجازه هیچگونه تعرضی را به مقدسات خود نمی‌دهند مثلاً درباره هولوکاست و نقد اسرائیل هیچکس نمی‌تواند در آن کشور سخن بگوید و صحبت درباره آن را جز " سخنان نفرت انگیز" می‌دانند و قوانین سنگینی برای آن وضع کرده‌اند اما درباره قرآن قائل به آن نیستند.

به نظر می‌آید در مقایسه با انگلیس و فرانسه، سوئد از لحاظ سیاسی کشوری خنثی باشد و نمی‌بایست در این قضایا این گونه مشارکت می‌کرد آیا این مطلب درست است؟
انگلیس و فرانسه سابقه استعماری و کشتار مسلمانان را دارند و سوئد چنین سابقه‌ای ندارد اما این کشور خصومت و ضدیت با اسلام را داشته و دارد وگرنه این کارها را تکرار نمی‌کرد.

آیا در کنار قرآن سوزی ما شاهد انجیل و تورات سوزی نیز در این کشورها بوده‌ایم؟
اگر چنین کاری انجام شده باشد من به خاطر ندارم.

راهکار مقابله با این هتک حرمت‌ها چیست؟
راه حل رفع این مشکل این است که باید هزینه را برای سوئد بالا برد و گرنه این گونه جسارت‌ها تداوم خواهد داشت.اگر جمعیت بیش از یک و نیم میلیاردی مسلمانان، واردات خود را از سوئد قطع کنند و در حوزه سیاست‌ورزی برای آن کشور هزینه تراشی کنند مانند آنچه عراق انجام داد و سفیر سوئد را اخراج کرد و یا مانند ایران که سفیر جدید آن کشور را قبول نکرد و سفیری هم به انجا اعزام نکرد. یا با افزایش تبلیغات، می‌‎توان موجبات آبروریزی را برای سوئد بالا برد و با این گونه کارها می‌توان جلوی این جسارت‌ها را گرفت.

رهبر معظم انقلاب دیروز شنبه فرمودند سوئد آرایش جنگی گرفته است این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
چون این کار یک عقبه دولتی دارد و سوئد تصمیمی ضداسلام و مسلمین گرفته و رسماً و علناً با این کارها، به مسلمانان اعلان جنگ داده لذا این کار به مثابه آرایش نظامی است. همچنین درباره بیانیه رهبری باید گفت رهبری در رابطه با مسائل اسلام با هیچ کس رودربایستی ندارد و با صراحت آنچه باید گفته شود را بیان می‌کنند.

آقای دکتر ایزدی آیا پس از سوئد و دانمارک شاهد تداوم اینگونه اقدامات ناهنجار در دیگر کشور‌های اروپایی خواهیم بود؟
قضیه دانمارک کمی با سوئد تفاوت دارد، اما احتمال دارد که کشور‌های اروپایی همانند آنچه که در قضیه کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی انجام دادند و یک ژست سیاسی گرفتند ممکن است در این قضیه هم چنین ژستی را بگیرند، اما باید گفت ضدیت آن‌ها با اسلام قدمت چند صد ساله دارد و آن را تداوم خواهند بخشید.
ت ۸۹۹۱

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار