مطالبه‌ جهادگران دانشجوی استان مرکزی از مسئولان، رفع مشکل آبی ۱۵ روستای شهرستان فراهان است که جزو مطالبات اصلی مردم این روستاها از دولتمردان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۵۲۶۷۱۱
|
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از فراهان؛ مدتی است که جمعی از دانشجویان جهادی دانشگاه‌های استان مرکزی در قالب قرارگاه جهادی «عهد خدمت» با حضور در روستاهای شهرستان فراهان نسبت به محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی در این مناطق اقدام کرده‌اند.

این جهادگران طی مدت حضورشان در این شهرستان و سرکشی از روستاهای آن متوجه بروز تنش آبی در ۱۵ روستای این شهرستان شدند.

مسأله آب یکی از جمله موضوعاتی است که زندگی روزمره هر فردی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در سال‌های اخیر تغییر اقلیم منجر به کاهش بارندگی و در نتیجه کاهش سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های بحران‌زده شده و میزان ورودی آب به سدهای کشور از هر زمان دیگری بحرانی‌تر به نظر می‌رسد. لذا نیاز است علاوه بر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی جلوی هدررفت آب گرفته شود.

هر سال با فرا رسیدن فصل گرما، مشکلات ناشی از عطش و تشنگی زندگان و بی آبی مردگان بیش از گذشته رخ می‌نماید. مشکلات آبی هر چند با تعامل قابل حل است اما رفع نشدن آن‌ به هر دلیلی که باشد سبب کاهش اعتماد مردم به مسئولان می‌شود. لذا مطالبه‌گری از مسئولان و امیدبخشی به مردم یکی از مباحثی است که باید توسط جهادگران در اردوهای جهادی دنبال شود.

تابستان و آغاز تنش آبی

عزیزی معاونت سیاست‌ورزی (مطالبه‌گری بسیج دانشجویی) استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی، با اشاره به پیگیری گروه‌های جهادی اعزامی به شهرستان فراهان از مسئولین درخصوص تأمین آب شرب ۱۵ روستای این شهرستان گفت: پس از اطلاع از مشکل آبی در روستاهای این شهرستان همراه با دانشجویان جهادگر در منطقه حضور پیدا کردیم.

وی شبکه فرسوده آبرسانی را مسأله مهمی دانست و افزود: با بررسی که انجام شد، یکی از مشکلات در این زمینه فرسودگی شبکه توزیع آب شهرستان است که ۶۰ درصد باعث هدر رفت بخشی از آب می‌شود و بی‌شک در فرونشست سطح ذخیره آب‌های زیرزمینی نیز بی‌تأثیر نیست.

معاونت سیاست‌ورزی (مطالبه‌گری بسیج دانشجویی) استان مرکزی تصریح کرد: در گفتگو و پیگیری مطالبه مردمی از فرماندار فراهان و تائید مشکل کمبود آب شرب این روستاها، از مسئولین آبفا و شرکت آب منطقه‌ای استان دعوت شد تا با حضور در منطقه ضمن شنیدن مطالبه مردم روستاها در این خصوص، برنامه‌های اجرایی برای رفع این بحران را بیان کنند.

عزیزی ادامه داد: قائم مقام آبفای استان مرکزی مهندس حسینی‌پور و ناظر آبفا شهرستان فراهان مهندس نادری حضور داشتند، در این جلسه پیگیری مقرر شد آبفای استان اعتباراتی برای تأمین آب و تعویض شبکه آبرسانی این ۱۵ روستا در نظر بگیرد که پس از بررسی دقیق مبلغ کامل اطلاع‌رسانی خواهد شد.
معاونت مطالبه‌گری بسیج دانشجویی استان مرکزی گفت: اعتبار ویژه برای روستای "زنجیران" ۵۰۰ میلیون تومان درخواست داده شده که منتظریم تخصیص آن اعلام شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مجموعه سپاه، دولت و گروه‌های جهادی مشکل آب این منطقه حل شود. ما به عنوان مجموعه بسیج دانشجویی در حد توان پیگیر مطالبات مردمی خواهیم بود و مجموعه بسیج سازندگی سپاه هم در این زمینه همکاری لازم را خواهند داشت. امیدواریم آبفا و شرکت آب منطقه‌ای هم در این زمینه همت ویژه‌ای به خرج دهند تا سریع‌تر مشکل اهالی روستاها حل شود.

معاونت سیاست‌ورزی (مطالبه‌گری بسیج دانشجویی) استان مرکزی افزود: برای رفع مشکل آبی در روستاهای زنگارک، زنجیران، امیرآباد، سلیم‌آباد، واشقان، قرمز چشمه، ایر، ارتگل، کلاب، دستجان، هفته خانک، غیاث‌آباد، نظام‌آباد، یاتان و آقازیارت لازم است تا جانمایی چاه جدید برای تأمین آب شرب مصرفی در هر یک از این روستاها انجام شود.

عزیزی با بیان اینکه عمق چاه‌های حفر شده در روستاهای شهرستان فراهان چهار متر است، گفت: شرایط جغرافیایی و بستر خاکی این منطقه به شکلی است که در عمق چهار متری به آب خواهد رسید اما باتوجه به کاهش سطح منابع آبی زیرزمینی عمق این چاه‌ها می‌بایست بین ۱۰ تا ۱۵ متر افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: مسئولین قول دادند که نسبت به جانمایی و صدور مجوز حفر چاه‌های عمیق اقدام و تأمین آب مصرفی اهالی را از سفره‌های آب زیرزمینی منطقه تأمین کنند.

معاونت سیاست‌ورزی (مطالبه‌گری بسیج دانشجویی) استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب شرب خانوارهای این روستاها از طریق چاه‌هایی که در داخل ملک‌شان حفر کرده‌اند، تأمین می‌شود که تصفیه شده نیست و به تبع مشکلات دیگری را برای خانوارها به همراه خواهد داشت.

تخصیص ۹۳۰ میلیارد تومان برای جهاد آبرسانی در استان مرکزی

حشمت‌الله عباسی مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی در نشست خبری  با اعلام این خبر که ۶۰ درصد شبکه توزیع در استان مرکزی، عمری بیش از ۳۰ سال دارند، گفت: شبکه انتقال آب باید سالانه ۱۰ درصد اصلاح شود و این اصلاح در استان مرکزی به سی‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در جهاد آب‌رسانی امسال نیز ۱۴۱ روستا با مبلغ ۹۳۰ میلیارد تومان در برنامه کاری قرار دارد. 

عباسی خاطرنشان کرد: ۲۵ و هشت دهم درصد مصرف آب استان به علت فرسودگی شبکه انتقال، هدر می‌رود.

هر چند با همکاری قرارگاه امام حسن(ع) و بسیج سازندگی و سایر نهادهای ذی‌ربط اقدامات ارزشمندی برای آب‌رسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان در دست اجرا است ولی هنوز چشم‌های روستائیان به ویژه در فصل تابستان نگران از تأمین آب مصرفی است.

در هر حال رفع مشکل آب به ویژه در روستاها همواره جزو مطالبات اصلی مردم از دولتمردان بوده که باید برای حل آن باید چاره اندیشی کرد.

عاطفه محمدی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها