خبرهای داغ:
کد خبر: ۹۵۲۶۶۴۷
|
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

مداح باید نسبت به افراد جامعه دغدغه‌ داشته باشد

مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی کشور گفت: مداح باید در عین جذب مردم به مجالس عزای اهل بیت(علیهم السلام)، نسبت به تک‌تک این افراد حساس و دغدغه‌ داشته باشد و با مطالعه در مجالس حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیزدهمین کارگاه مهارت‌افزایی و همایش سالانه فرهنگیاران مداح کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شعار «ایمان و امید در حماسه حسینی» امروز با حضور سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه، مصطفی خورسندی مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی کشور، حجت الاسلام سیدحسین مومنی استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی، جمعی از فرهنگیاران و مداحان برجسته سپاه و خانواده معظم شهدا و اهالی رسانه به میزبانی سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در محل حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

مصطفی خورسندی، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی کشور در باب اخلاق و آداب مداحی و ستایشگری اظهار کرد: ذاکرین اهل بیت(علیهم السلام) در زمان مداحی و قبل و بعد آن وظیفه دارند؛ مداح هم باید صدایش حال و هوای خوبی داشته باشد و هم حال و هوایش، صدا و وجهه‌ی خوبی داشته باشد و هیچ‌چیزی به اندازه فاصله گرفتن از گناه و آمادگی معنوی مداح را آماده مداحی نمی‌کند.

وی گفت: مداحان باید توجه کنند که اقبال مردم و پامنبری‌ها همیشه اقبال بر خداوند نیست؛ لذا صرفا بالا رفتن تعداد پامنبری به معنای مصونیت وی از نقص نیست و مداح باید در عین جذب مردم به مجالس عزای اهل بیت(علیهم السلام)، نسبت به تک‌تک این افراد حساس و دغدغه‌ داشته باشد و با مطالعه در مجالس حاضر شود.

همچنین حجت الاسلام سیدحسین مومنی در این نشست اظهار کرد: ادب دعا و مداحی این است که مداحان ما با ظواهر و رفتار مناسب مداحی کنند؛ همچنین باید توجه داشت ما مداحان جوان خوب بسیاری داریم اما با این وجود باید از بسیاری از افراد اهل علم، باسابقه و با اخلاص حتما استفاده کرد و از آن‌ها بهره برد.

وی گفت: ما باید در مراسمات مداحان جوان شرکت کنیم و در مواقعی که نیاز است آن‌ها را راهنمایی و به آن‌ها کمک کنیم اما متاسفانه برخی‌ها این کار را انجام نداده و تصورشان این است که خودشان کعبه‌اند و این افراد تازه‌کار و جوان باید دور آن‌ها بچرخند.

این استاد حوزه علمیه و کارشناس دینی ادامه داد: من مدت‌ها پیش به برخی‌ گفتم برخی مداحان جوان در بحث درک و فهم نظام مشکل دارند، لذا باید بروید و آن‌ها را نصیحت و راهنمایی کنید تا رو به دشمن نیاورند؛ اما متاسفانه توجهی به این حرف نشد.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به اینکه ما برای هر نکته‌ای که در طول روضه روایت می‌کنیم باید سند داشته باشیم و بساط روضه‌های بی‌سند باید جمع شود، افزود: روضه بر روی قلب اثر می‌گذارد، اما برخی مداحان ما برای آن وقت نمی‌گذارند؛ در صورتی که باید به روضه توجه زیادی شود و این را بزرگان به ما نشان دادند؛ همچنین باید توجه داشت که ما نیازی به تولید روضه نداریم چون روضه‌های صحیح بسیاری داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار