خبرهای داغ:
مسئول امور روحانیون سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین؛

تقوا از مهم ترین شاخصه های تربیت دینی است

حجت الاسلام مصطفایی گفت:تقوا از مهم‌ترین شاخص ها ی تربیت دینی است که در معارف ناب اسلامی بسیار به آن سفارش شده است.
کد خبر: ۹۵۱۰۳۹۶
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام ابوالفضل مصطفایی مسئول امور روحانیون سپاه استان قزوین صبح امروز در همایش نشست حکمت مطهر که در حسینیه سپاه ناحیه امام سجاد(ع) شهرستان قزوین در جمع کارکنان این ناحیه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک هفته عقیدتی سیاسی، اظهار کرد: تقوا از مهم‌ترین شاخص های تربیت دینی است که در معارف ناب اسلامی بسیار به آن سفارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر همین ارزش و جایگاه، بزرگان اخلاقی و پیشروان تعلیم و تربیت اسلامی نیز به مسئله تقوا بیش از هر چیز توجه می کنند. در این میان، هرکدام تعریف های گوناگونی از تقوا ارائه داده اند که «پرهیزکاری» وجه مشترک همه آنهاست.

این مسئول بیان کرد: حال آنکه شهید فرزانه، استاد مرتضی مطهری که در تبیین و آشکار ساختن معارف الهی، نگرشی ژرف و دقیق داشت، با دید تیزبین و تحلیل موشکافانه خویش، این معنا را برای واژه تقوا، نارسا می داند.

مسئول سازمان بسیج طلاب سپاه استان قزوین افزود: شهید مطهری ضمن اینکه زبان فارسی را از داشتن واژه ای هم سنگ در برابر کلمه تقوا ناتوان معرفی می کند، در یک تعریف توضیحی، کلمه «خود نگه داری» را معادل تقوا می داند و می گوید: تقوای از معاصی، در واقع معنایش خود نگه داری است. متقی باش؛ یعنی خود نگه دار باش. خود این، یک حالت روحی و معنوی است که از آن، تعبیر به «تسلط بر نفس» می کنند. اینکه انسان بتواند خود بر خود و در واقع، اراده و عقل و ایمانش بر خواهش ها و هوس هایش تسلط داشته باشند، به طوری که بتواند خودش را نگه دارد، این نیروی خود نگه داری، اسمش تقواست.

حجت الاسلام مصطفایی در پایان یادآور شد: خود را نگه داری کردن از معصیت، لازمه اش اجتناب از معصیت است و لازمه اجتناب از معصیت، خود را از لازمه معصیت ـ یعنی خشم الهی ـ نگه داری کردن است... اگر بگویند «اِتَّقِ اللّه َ» معنایش این است که خود را از اینکه گرفتار گناه شوی و بر اثر گناه کردن، در معرض خشم الهی قرار بگیری، نگهدار.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار