خبرهای داغ:
مدیرکل انتقال خون استان قزوین؛

رشد ۶ درصدی اهدای خون در استان قزوین/ وضعیت گروه های خون منفی در استان مطلوب نیست

طالبیان عنوان کرد: از تعداد افراد مراجعه کننده به پایگاه های انتقال خون استان قزوین ۳۳ هزار و ۱۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که معادل ۷۳/۱۵ درصد کل مراجعه کنندگان بوده و نشانگر رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
کد خبر: ۹۴۸۵۹۳۹
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

قزوین_ عباس طالبیان مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج بیان کرد: در حال حاضر وضعیت ذخیره خون استان پایدار است اما با توجه به سرمای روزهای اخیر، ذخایر استان نسبت به فصول قبل کمتر شده است.

وی گفت: در رنگ بندی وضعیت، بهترین وضعیت سبز، سپس آبی و سپس نارنجی و قرمز است و طی روزهای اخیر و بردوت هوا، به ویژه گروه های خونی منفی همچون o_ و AB_، وضعیت استان در حالت آبی و نارنجی قرار دارد و وضعیت گروه های خونی منفی در استان مطلوب نبوده و از اهدا کنندگان این گروه های خونی تقاضا داریم برای اهدای خون مراجعه نمایند.

طالبیان یادآور شد: با توجه به نیاز فرد بیمار به نوع فرآورده خونی، هر واحد خون به واحد‌های پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز تقسیم می شود. با توجه به افزایش بیماری های خاص در کشور، به همین میزان نیاز به فرآورده های خون افزایش یافته است. این در حالی است که سازمان انتقال خون استان علاوه بر تامین خون ۱۵ بیمارستان استان، به عنوان معین استان تهران، باید بخشی از نیاز این استان را نیز تامین نماید.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ هزار و ۳۰۵ نفر اهداکننده به پایگاه های انتقال خون استان قزوین مراجعه کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۲ هزار و ۷۸ مورد بوده، ۷/۶۷ درصد رشد داشته است.

وی گفت: از تعداد افراد مراجعه کننده به پایگاه های انتقال خون استان قزوین ۳۳ هزار و ۱۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که معادل ۷۳/۱۵ درصد مراجعه کنندگان بوده و نشانگر رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

طالبیان اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۸۷۰ نفر از افراد اهداکننده خون در استان قزوین در طول سالجاری، جزو اهداکنندگان مستمر خون بوده آمد که معادل ۵۶/۹۴ درصد خون دهندگان را اهداکنندگان مستمر تشکیل داده اند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به فعالیت دو پایگاه انتقال خون در قزوین و تاکستان برای پذیرش اهداکنندگان، عنوان کرد: از ظرفیت پایگاه سیار خون نیز برای پاسخ دهی به تقاضای اهداکنندگان در سایر شهرها و مناطق استان استفاده می کنیم و اخیرا در همین راستا پایگاه سیار انتقال خون استان در شهرک های صنعتی قزوین استقرار یافته و در طول هفته اخیر در واحد‌های تولیدی نیز اقدام به خون گیری شده است.

طالبیان اضافه کرد: از تعداد اهداکنندگان خون، حدود ۲ هزار و ۳۵۶ نفر را بانوان استان تشکیل داده اند که معادل ۷/۱ درصد مجموع اهداکنندگان بوده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۲۳۳ نفر از بانوان استان خون اهدا کرده بودند که معادل ۶/۸ درصد اهداکنندگان بود.

وی با بیان اینکه شاخص بانوان اهداکننده خون استان قزوین نسبت به شاخص کشور بیشتر است تصریح کرد: در کل کشور نسبت به کشورهای دیگر، میزان مشارکت بانوان، زیر ده درصد است. در ۹ ماه گذشته با توجه به شاخص متوسط کشوری که پنج درصد است، دارای شاخص هفت درصدی در میزان مشارکت بانوان در اهدای خون هستیم‌ یعنی شاخص استان از متوسط کشوری بالاتر است. اما در کل انتظار ما افزایش این آمار است. بانوان می توانند فرهنگ اهدای خون را در خانواده ها ایجاد نمایند. ضمن اینکه خون بانوان از سلامت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل انتقال خون استان اظهار کرد: ایران جزو ۶۵ کشوری است که اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه است در حالی که در برخی کشورها به این صورت است که بستگان فرد بیمار موظف به اهدای خون هستند و اهدای خون، به صورت خون جایگزین است. فرایند اهدای داوطلبانه خون به سلامت خون کمک شایانی می کند چون تمام آزمایشات سلامت خون اهدایی بر آن اعمال می شود.

طالبیان در پایان گفت: مردم نوعدوست استان، در تمام شرایط چه به صورت داوطلبانه و چه به صورت اعلام اضطرار، همراه ما بوده اند و این حضور مستمر جای قدردانی دارد و با توجه به اینکه هر فرد سالم از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگی امکان اهدای خون را دارد و می تواند در سال تا چهار بار خون اهدا کند، لذا هر اهدای خون می تواند منجر به نجات جان سه فرد بیمار شود و از شهروندان عزیز به ویژه افراد جوان و سالم تقاضا داریم تا برای اهدای خون به بیماران نیازمند به فرآورده های خونی ما را یاری رسانند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار