خبرهای داغ:
یک بانو کارآفرین مازندرانی در گفتگو با خبرگزاری بسیج:

لزوم کاربردی شدن صنایع دستی در کشور/ زیر ساخت فروش صنایع دستی فراهم نیست

نعمتی آلاشتی گفت: فراهم نبودن زیرساخت های فروش محصولات صنایع دستی به دغدغه اصلی هنرمندان این حوزه تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۴۷۷۰۱۸
|
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
لزوم کاربردی شدن صنایع دستی در کشور/ زیر ساخت فروش صنایع دستی فراهم نیست
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ راه تولید پر از فرازونشیب است اما این کارآفرینان هستند که با پشتکار و روحیه بالا حتی برای لحظه‌ای دست از تلاش برنمی‌دارند. برایشان فرقی ندارد چه سنگ‌هایی مقابل‌شان هست؛ با این حال، اراده بالا، آنان را وارد این مسیر کرده و تنها به هدف‌شان معطوف شدند، هدفی که تا به آن نرسند دست از تلاش برنخواهند داشت.

شاید برخی فکر کنند همه زندگی کارآفرینان پُر از موفقیت و پیروزی است درحالی‌که وقتی پای صحبت‌شان بنشینید، می‌بینید در صفحه زندگی‌شان حتی روزهایی بوده که شاید اگر برخی جای آنها بودند، قید تولید و کار را می‌زدند اما کارآفرینان اینگونه نیستند. آنان موفقیت‌ها را با تمام سختی‌هایش پذیرفتند و وارد این مسیر شدند.

هنر در دل کوهستان  

به سراغ یک بانوی هنرمند و کارآفرین مازندرانی رفتیم؛ بانویی که از کودکی در دل هنر رشد یافته و با داشتن اراده بالا قدم در مسیر احیای هنر برداشته است و از همه مهم‌تر اینکه برای ادامه این مسیر، هر روز ۱۰۰ کیلومتر پیموده تا هنر کماکان در دل شهر سنتی و کوهستانی مانا بماند.

فاطمه نعمتی آلاشتی بانویی هنرمند است که هم در زمینه صنایع دستی و هم خیاطی ورود پیدا کرده؛ او از سال ۱۳۷۵ در خانه کار می‌کرد ولی از سال ۹۲ به‌صورت جدی وارد بازار شد. نعمتی در واقع از کودکی روحش با هنر عجین شد و طی این سال‌ها تمام تلاشش را برای احیای هنر بکارگرفت و می‌توان گفت به هدفش هم رسید.

فاطمه نعمتی آلاشتی این بانوی هنرمند و کارآفرین گفت: از همان کودکی در پرتو هنر آرامش یافتم، به طوری‌که تمام این سال‌ها تلاشم را برای احیای هنر بکار گرفتم؛ چراکه هنر صنایع‌دستی در روح و جانم نفوذ پیدا کرده است.
 

کارآفرینی که با هنر عجین شد

از کودکی شاهد جاجیم بافی، ابریشم بافی و نمدبافی مادربزرگ و اطرافیان خود بودم. چنان با هنر صنایع دستی عجین شدم که طی سال‌های گذشته لحظه‌ای نتوانستم فارغ از هنر باشم، بلکه ساعت‌ها و لحظه‌های خوشم را وقف صنایع‌دستی کردم.

وی اضافه کرد: اطرافم پُر بودند از افرادی که با هنر صنایع دستی خو گرفته بودند، بانوانی که با ریسیدن پیله کرم ابریشم، نخ و با پشم گوسفندان صنایع دستی تولید می‌کردند. در حقیقت، علاوه بر روح و جان، دستانم هم با هنر خو گرفتند. از بچگی وقتی کنار مادربزرگم بافتنی می‌بافتم، رنگ‌ها را دوست داشتم. وقتی برای اولین بار دوخت با چرخ خیاطی را تجربه کردم خیلی برایم هنرش جالب بود. اینکه لباسی خلق شود و همین زیبایی‌ها بود که موجب شد این مسیر را ادامه دهم.

این هنرمند کارآفرین بیان کرد: در دوران تحصیل هر ساعت از درس فارغ می‌شدم تمام اشتیاقم نقش و نگار روی صنایع دستی بود و در ادامه هم باتوجه به دو عامل علاقه و مهارت، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته طراحی دوخت ادامه دادم و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در شهر پل‌سفید، خود را مشغول به کار خیاطی و کارهای هنری کردم.

وی ادامه داد: البته کار در کارگاه خیاطی را با کار در زمینه دوخت لباس مجلسی شروع کردم و از سال ۹۴ هم در کنار کارگاه خیاطی، فعالیت در حوزه صنایع دستی را آغاز کردم.

نعمتی تصریح کرد: با مجوزی که از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گرفتم، کارگاه کوچک خود را راه‌اندازی کرده و شروع به آموزش صنایع دستی ازجمله جاجیم بافی، ابریشم بافی و لاک تراشی مازندران کردم.

وی افزود: البته یکی از کارهای صنایع‌دستی در این کارگاه، چرم‌دوزی بود که یادگار چندین سال زندگی به دلیل شرایط در شهرهای جنوبی کشور است که این مدت هم در کنار هنر، وقتم را صرف یاد گرفتن هنر صنایع دستی آن منطقه کردم و بعد از بازگشت به مازندران به همراه صنایع دستی مازندران این هنر را نیز ترویج دادم.

پیمایش مسیر ۱۰۰ کیلومتری برای کارآفرینی

روایت تلاش‌ها و پشتکار این بانوی مازندرانی مثال‌زدنی است. طی سال‌های گذشته مسافت ۱۰۰ کیلومتری از منزل به محل کارش را می‌پیماید و آرزویش هم این است شاهد روزی باشد که منطقه‌اش به منطقه آبادی تبدیل شود. 

وی ادامه می‌دهد: هر روز به محل کار تا منزل رفت و آمد می‌کنم؛ باوجود مسافت طولانی اما از روز اولی که این توانایی را در خودم دید کارم را شروع کردم و از آن پس، روزی نبود که دست از تلاش بردارم.
 

احیای یک هنر درحال فراموشی

نعمتی تأکید کرد: در کنار کسب و کار، از آموزش هم غافل نشدم و توانستم هنری که درحال فراموشی بود را رواج دهم؛ به‌طوری‌که کسانی که در کلاس‌ها آموزش دیدند اکنون برای خود کسب و کاری راه انداختند و در بحث صنایع دستی حرفی برای گفتن دارند.  

این بانوی کارآفرین اضافه می‌کند: در کنارم ۱۵ بانوی سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته‌امداد کار می‌کنند که باتوجه به فعالیت در این عرصه به همه افراد مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافت ولی به اعتقاد من، زمانی می‌توانیم اقساط را پرداخت کنیم که امنیت شغلی داشته باشیم. بیشترین تاکید ما بر آموزش و مهارت است، حتی برای دوخت ساده باید مهارت کسب شود و کارآزموده باشند؛ چراکه همیشه کار هست.

شیرین‌ترین خاطره

از این بانو درباره روزهای تلخ و شیرین ماندگار در ذهنش می‌پرسم، می‌گوید: درست است کارآفرینی روزهای تلخ و شیرین دارد ولی دوست دارم از خاطره ای شیرین سخن بگویم. شرکت «پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه»، برای سفارش لباس کارکنان به سراغ‌مان آمد که برایم خیلی ارزشمند و جالب بود. حتی هنگام مراجعه برای سفارش لباس، هدیه‌ها را از صنایع دستی سوادکوه انتخاب کردند و از این اتفاق می‌توانم به‌عنوان خاطره شیرین یاد کنم که بسیار برایم ارزشمند بود و اگر همه مسئولان این راه بروند، ما هنرمندان مشکلی نخواهیم داشت.
 


راه‌اندازی مجتمع بزرگ صنایع‌دستی و خیاطی؛ رؤیای کارآفرین هنرمند  

این بانو هم مانند همه کارآفرینان، آرزوهای کوچک و بزرگ زیادی در سر دارد و این موضوع را طی گفت‌وگوی طولانی که با هم داشتیم درک کردم ولی خواستم از بزرگ‌ترین آرزویش صحبت کند که گفت: بزرگ‌ترین آرزویم راه‌اندازی مجتمع بزرگ تولید صنایع دستی و خیاطی است که برای رسیدن به آرزویم خیلی تلاش کردم و تلاش‌هایم را هم ادامه خواهم داد.

اعتقادم این است خیلی از بانوان شرایط کار کردن در بیرون از خانه را ندارند؛ به همین‌ دلیل همیشه دوست داشتم این فرصت را برای آنان هم فراهم کنم؛ افرادی که دوست دارند در خانه کار کنند، این زمینه برایشان فراهم شود، بتوانند خیلی زود آموزش ببینند و در خانه به کار خود ادامه دهند.  

نعمتی خاطرنشان می‌کند: وقتی دستم توانا و چشمم بیناست و می‌توانم کاری انجام دهم، نباید بی‌هدف زندگی کنم و از هدف اصلی دور نشوم.

مدت زمان آموزش مهارت‌محور طولانی نشود

با اینکه به سادگی می‌توان در کارگاه‌های مهارت‌آموزی نکات مفید فراگرفت، ولی در برخی موارد، آنقدر کسب مهارت کار طولانی می‌‌شود که شاید برخی حتی علاقه خود را از دست می‌دهند که باید به این مسائل هم در آموزش توجه شود، چراکه این موضوع، آفت آموزش محسوب می‌شود. 

لزوم حرکت صنایع دستی به سمت کاربردی شدن / مسئولان کمک کنند 

وی خاطرنشان می‌کند: از ابتدا به‌دلیل علاقه وارد این مسیر شدم ولی اکنون عده‌ای کنار من نان درمی‌آورند و این راه را ادامه خواهم داد؛ حتی اگر اصلا نامی از من نباشد، چراکه اصل، هدف است. ضمن اینکه دوست دارم صنایع دستی به سمت کاربردی شدن حرکت کند. در این مسیر تمام تلاش خود را بکار گرفتم تا لوازم مورد استفاده مردم که با این صنایع دستی ساخته می‌شود را به فروش برسانم.

این کارآفرین اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه ما هنرمندان، فراهم نبودن زیرساخت برای فروش محصولات است، درحالی‌که فضا و امکان وجود دارد و ازطرفی شرایط گردشگری استان می‌تواند به پیشرفت در این زمینه کمک کند. در این زمینه مسوولان با برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی به کمک هنرمندان بیایند و سنگ‌های جلوی پای هنرمندان را بردارند. 

پیگیری ثبت ملی جاجیم در آلاشت 

حسن ایزدی معاون صنایع دستی‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو ب اظهار می‌کند: باتوجه به اینکه قصد داریم جاجیم آلاشت را به ثبت ملی برسانیم امثال خانم نعمتی‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در قشر نوجوان و جوان، اضافه می‌کند: جاجیم آلاشت را باید با طراحی روز تطبیق دهیم و از حالت خشک سابق خارج کرده و به‌صورت کاربردی درآوریم.

معاون صنایع دستی‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه باید تولیدات ما پاسخگوی همه ذائقه‌ها باشد، خاطرنشان می‌کند: نوجوانان را باید با حفظ هنر و فرهنگ اصالت، به احیای هنر گذشته ترغیب کرد تا از منسوخ شدن هنر جلوگیری کنند.

 

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار