به مناسبت ۱۶ آذر ماه روز دانشجو

حضور رئیس دادگستری استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر

برنامه نشست با مسئولین با موضوع «نقد و بررسی عملکرد دستگاه قضایی و انتظامی در حوادث اخیر» در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۷۵۲۸۲
|
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

به گزارش  خبرگزاری بسیج از کرمان؛ به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برنامه نشست با مسئولین با موضوع «نقد و بررسی عملکرد دستگاه قضایی و انتظامی در حوادث اخیر» در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی راوری، ریاست کل دادگستری استان کرمان به اظهارِ نظرات خود درباره مسائل اخیر پرداخت و دانشجویان نیز به گفتگو وبررسی این نظرات و پرسش سؤال پرداختند.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین عسکری، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه بیان کردند: خیلی‌ها از خارج سعی میکنند که جوان ما اظهار نظر نکند و گفتگو نکند در حالی که باید دیدگاه‌ها را مطرح کرد و این بهترین راه برای حل مشکلات کشور است.

درادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین حمیدی راوری، ریاست کل دادگستری استان کرمان گفت: بنده از قدیم و در مناصب قبلی خود بسیار سعی میکردم که در جمع‌های دانشجویی حضور پیدا کنم و امروز هم خوشحالم که در جمع دانشجویان حضور دارم و من هم به نوبه خودم دو مناسبتی که در آذر ماه وجود دارد یعنی ۵ آذر سالروز بسیج مستضعفین و ۱۶ آذر روز دانشجو را تبریک می‌گویم.

وی افزود: جوانان جامعه سرمایه‌های  کشور هستند و ما اگر بخواهیم توسعه، کمال و سازندگی را در کشور ببینیم این فقط توسط این قشر از جامعه امکان پذیر است در نتیجه سعی کنید خودسازی کنید.

پس از صحبت‌های ابتدایی جناب آقای حمیدی، نماینده‌های انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی به ارائه نظرات و پرسش‌های خود پرداختند.

خانم علی فرسنگی نماینده انجمن علمی علوم سیاسی گفت: اعتراضاتی که امروز شاهد آن هستیم سه ریشه دارد یک دخالت نیرو‌های خارجی و فریبی که جامعه می‌خورد چون قوانین مدنی واضح و روشن برای عموم مردم وجود ندارد دو راهی برای ایجاد ارتباط مناسب با نسل جدید و ما باید ارتباط مستمر و عمیقی با این نسل و افراد داشته باشیم و بفهمیم خواسته آن‌ها چیست؟ سه رابطه بین جامعه و نهاد‌های دولتی متاسفانه از هم تفکیک شده است وارتباط و درک متقابلی وجود ندارد و باید در این زمینه سعی شود تا اصلاح شود.

مهرزاد، نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی اعتراض گفت: ابتدا به دلیل توسعه فضای گفتمانی کمال تشکر را از شما داریم؛ دستگاه قضا در پیشگیری از وقوع جرم واقعا درست عمل نکرده است و به همین خاطر است که چنین اعتراضاتی را شاهد هستیم.

وی افزود: استفاده درستی از ظرفیت اصل ۲۷ قانون اساسی نشده است و ساختار مناسبی برای استفاده از آن ایجاد نشد یکی از مهمترین درخواست‌های ما از دستگاه قضا احترام به افکار عمومی و اقناع آن است و دستگاه قضا باید رابطه مناسب و ناگسستنی با جامعه داشته باشد و نکته آخر هم اینست که مقامات دولتی در میان مردم حضور پیدا نکرده و اصلا به تبیین حوادث نپرداختند.

همایونی نماینده تشکل عدالت‌خواه در این نشست عنوان کرد: حضور شما در میان دانشجویان، خود نقطه امیدی است تا صحبت‌های دانشجو به عنوان مؤذن جامعه شنیده شود؛ بروکرات بودن دادگستری، تعدد وجود پرونده‌های راکد و فعال و... از جمله مشکلاتی است که در دستگاه قضایی کشور وجود دارد که میگذریم ولی از شهادت همشهریان در حادثه تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی نمی‌توانیم بگذریم. اولا هیچ آمار رسمی از شهیدان داده نشد و ثانیا درست است که مردم کرمان مردمی صبور هستند ولی نباید باعث تنبلی و گذر از حقوق مردم باشد؛ درباره اغتشاشات اخیر هم دادگستری باید به صورت مشخص و در اسرع وقت به پرونده بازداشت شدگان رسیدگی کند و رأفت اسلامی هم در کنار آن در نظر گرفته شود.

پس از این صحبت‌ها و اظهار نظرات و پرسش‌هایی که نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌ها داشتند حجت الاسلام والمسلمین حمیدی راوری به پاسخ به سؤالات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: در رابطه با بحث اغتشاشات اخیر چند نکته وجود دارد، در کشور ما یک اتفاقی افتاد و یک خانمی از دنیا رفت در حالی که علل آن معلوم هم نبود باعث ایجاد اعتراض شد که با دخالت عوامل خارجی که با دروغگویی و بزرگ نمایی باعث بدبینی مردم شد این اعتراضات به اغتشاشات تبدیل شد.

ریاست کل دادگستری استان کرمان افزود: به تبع این امر، اغتشاشات در کرمان هم اتفاق افتاد ولی ما از اول به دنبال هدایت و ارشاد جوانانی بودیم که فریب دشمنان را خوردند اما تعدادی بودند که لجاجت می‌کردند که ما برای اینکه بتوانیم جمعیت را پراکنده کنیم مجبور به دستگیری بودیم و با این وجود باز هم با رأفت با آن‌ها برخورد شد و بدون ایجاد پرونده و با اخذ تعهد آزاد شدند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی راوری در پایان بیان کرد: بعضی افراد بودند که تخریب می‌کردند و اغتشاش کردند که ما برایشان پرونده تشکیل دادیم و ما به وظیفه خود در باب رسیدگی به جرم آن‌ها و مجازات آن‌ها عمل کردیم، اما باز هم به بعضی از آنان مجازات تعلیقی داده شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار