خبرهای داغ:
جملات طلایی امام خمینی(ره) درباره دانشجو؛

کلید سعادت یک مملکت به دست دانشجو است/دانشجویان، مغزها را از وابستگی به مستکبرین نجات دهند

یک روز از روز دانشجو می‌گذرد اما بد نیست به همین مناسبت، جملات طلایی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران درباره این قشر فرهیخته جامعه را از نظر بگذرانیم.
کد خبر: ۹۴۷۵۲۵۹
|
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

امام خمینی

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک روز از روز دانشجو میگذرد اما بد نیست به همین مناسبت جملات طلایی حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران را از نظر بگذرانیم.

مردان آتیه ایران 

شما جوانان تحصیلکرده، مردان آتیه و فردا و رجال و شخصیت‌های آینده اجتماعید. باید بهوش و بیدار باشید و با تمامی عوامل عقب‌افتادگی و تفرق و ذلت ملت‌های خود مبارزه کنید(صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۱۷۷). 

کلید سعادت مملکت

دانشجو‌ها ذخایر این ملت هستند. مقدرات مملکت ما در آینده به دست دانشجویان امروز است. شئونات مختلفه کشور در دست دانشجویان است که آتیه کشور را آن‌ها باید اداره بکنند. سعادت یک مملکت کلیدش به دست معلم است و به دست دانشجو. بنابراین هر مملکتی در عالم، هر کشوری در عالم موجودیتش بسته است به دست دانشجو و معلم(همان؛ ج ۷، ص ۲۵۴). 

قوه متفکره ملت

دانشگاهی، دانشجو، چه دانشجوی قدیمی، چه دانشجوی جدید، همه مسائل توی دست این‌ها باید حل بشود. این‌ها قوه متفکره یک ملت هستند(همان؛ ج ۸، صفحه ۱۴۱). 

قیام شجاعانه در مقابل انحرافات

وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشسرا‌ها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد(همان؛ ج ۲۱، ص ۴۳۱). 

دخالت در سرنوشت خود

دانشگاهی‌ها بدانند این را که همانطوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند، فرق ما بین دانشگاهی و دانشجو و مثلاً مدرسه‌ای و این‌ها نیست، همه‌شان با هم هستند(همان؛ ج ۱۸، ص ۳۶۸). 

بزرگ‌ترین وابستگی ملت‌های مستضعف به ابرقدرت‌ها و مستکبرین، وابستگی فکری و درونی است که سایر وابستگی‌ها از آن سرچشمه می‌گیرد. شما استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشسرا‌ها باید کوشش کنید و مغز‌ها را از این وابستگی فکری شستشو دهید و با این خدمت بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید(همان؛ ج ۱۰، ص ۷۹). 

۲. در آغاز بازشدن دانشگاه‌ها و ... اشخاصی یا گروه‌هایی بخواهند با اسم‌هایی و تبلیغاتی فریبنده در کار دانشگاه‌ها اخلال کنند و ... عزیزان دانشگاهی و محصلین سایر مدارس با بی اعتنایی و سردی با آنان مواجه شوند، و توطئه آنان را خنثی نمایند(همان). 

۳. آنچه کراراً تذکر داده ام و رمز پیروزی است، اتحاد گروه‌های دانشجویی و تشکیل یک گروه اسلام – ملی است در مقابل منحرفان که کوشش دارند تفرقه بیفکنند(همان؛ ص ۸۰). 

۴. باید کوشش در راه علم و به دست‌آوردن تخصص در رشته‌های مختلفه اساس فعالیت دانشجویان عزیز باشد که نیازمندی‌های میهن به دست خود آن‌ها بر آورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود(همان). 

۵. اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق است و از آزادی بیان و قلم نمی‌هراسد، و از طرح مکتب‌های دیگر، که انحراف آن‌ها در محیط خود آن مکتب‌ها ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند، باکی ندارد شما دانشجویان محترم! نباید با پیروان مکتب‌های دیگر با خشونت و شدت، رفتار و درگیری و هیاهو راه بیندازید(همان؛ ص ۸۱). 

درست عمل‌کردن

ما همه و شما دانشجو‌های محترم و این دانشجویان، خواهران ما، همه کوشا باشیم به اینکه آن طوری که باید و آن طوری که لازم است در جمهوری اسلامی ما عمل کنیم. همچو نباشد که فقط لفظ باشد که ما جمهوری اسلامی هستیم، لکن نه دانشگاههایمان و نه دانشسراهایمان و نه ... هیچ کدام آن معنایی که باید در اسلام باشد، در آن‌ها نباشد(همان؛ ج ۹، ص ۱). 

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار