قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر واقعی آن است
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه امروز «سلام تهران»، درباره مسائل پیرامون واردات خودرو گفت: حدود ۵۵۰ هزار نفر از بخش قطعه سازی و ۱۵۰ هزار نفر هم از بخش خودروسازی نان بر سر سفره خانواده هایشان میبرند. اما خودرویی که الان تولید میشود در تراز جمهوری اسلامی نیست. به طوری که بعد از ۴۰ سال هنوز در تامین قطعات مشکل داریم.
وی با بیان اینکه در ایران خودرو را به سمت کالای سرمایهای برده ایم، ادامه داد: در همه جای دنیا خودرو یک کالای مصرفی است و تنها در ایران کالای سرمایهای است. باید توجه داشته باشیم مسئله انحصار، مانع از رشد تولید خودرو شده است. ما نیاز داریم یک خودروی سه کلمهای که هم ارزان قیمت، هم رقابت پذیر و هم صادرات محور باشد، تولید کنیم. اما این هدف تاکنون محقق نشده که یکی از دلایل مهم آن همین انحصار است.
حسینی کیا ادامه داد: مسئله انحصار از کیفیت لازم کاسته و بر قیمت افزوده است، در نتیجه هم خودروساز نگران است و هم مردم از خودرویی که با مبلغ گران به دستشان میرسد و، اما متناسب با توقعاتشان نیست ناراضی اند؛ بنابراین باید هم از صنعت خودروسازی حمایت و هم به صورت پلکانی واردات خودرو آزاد شود. صنعت خودروسازی در حال حاضر نیازمند سرمایه در گردش است.
وی با بیان اینکه نابرابری میزان عرضه و تقاضا، باعث محدودشدن واردات شده است، گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو چهار عامل کلیدی دارد. عامل اول صادرات خودرو، دوم قطعات خودرویی، مبحث سوم خدمات فنی و نکته چهارم هم ارزی است که منشا آن مشخص باشد و میزانش هم توسط شورای رقابت مشخص باشد.
حسینی کیا مطرح کرد: اگر واردات زیاد شود و بتواند میزان عرضه و تقاضا را جواب دهد، انحصار به وجود آمده شکسته میشود و خودروساز هم به دنبال ارتقای کیفیت خودروهایش میرود. در حال حاضر قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر واقعی آن است. در حالی که اگر این پروسه طی شود، نقدینگی از خودرو به سمت دیگری میرود. طرح مجلس هم طرح هوشمندی است که نقدینگی را از خودرو بیرون میبرد.
وی ادامه داد: این طرح در راستای حمایت از تولید است. نگاه ما این است که همه افراد واجد شرایط در ازای ارائه خدمات فنی بتوانند واردات خودرو انجام دهند. نگاه دوم کیفیت محوری و هدف سوم هم مدیریت بازار است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه خودروسازان میگویند دولت دخالتی در امور نداشته باشد و به بخش خصوصی واگذار کند، بیان کرد: این حرف درست است، اما راست نیست؛ وقتی خودروساز در حق مردم اجحاف میکند، واردات آزاد میشود. الان خودروساز هرطور که دلش میخواهد با مردم بازی میکند. باید شفاف سازی صورت بگیرد و کیفیت داخل بالا برود.