حامدجعفری

خروج تاکتیکی یا شکست راهبردی

علی محمدی هادی سیاسی سپاه تنگستان درخصوص تحولات افغانستان گفت:آمریکا باخفت درحال ازدست دادن متحدان ونیروهای گماشته خود درمنطقه است
کد خبر: ۹۳۶۵۵۵۲
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از تنگستان،علی محمدی هادی سیاسی سپاه تنگستان درخصوص تحولات افغانستان گفت:عده ای به گونه ای تحلیل می کنند که گویا ایالات متحده در یک بازی شطرنج حساب شده در حال پیش بردن تحولات افغانستان است. این افراد با برداشت ناصحیح از رویدادهای اخیر گمان می برند که تمامی امور و اقدامات طالبان و دولت مرکزی با هماهنگی کامل واشنگتن و در کنترل کاخ سفید رقم می خورد.

محمدی کارشناس وهادی سیاسی سپاه تنگستان درادامه افزود:واقعیت به گونه ای دیگر است. امریکا به چند دلیل با خفت تمام و با شکست همه جانبه در حال از دست دادن افغانستان است:

1-طی بیست سال حضور ایالات متحده در افغانستان، انزجار و نفرت افغان ها نسبت به امریکا روز به روز فزونی داشته است. در واقع افکار عمومی این کشور تحت هیچ شرایطی نه خواهان بیگانگان و نه خواهان دولت دست نشانده آنها هستند. البته این غیر از افکار عمومی خود امریکا و منطقه است.

2-هدف حضور آمریکا بعد از یازده سپتامبر در افغانستان در ظاهر مهار طالبان و در باطن کنترل ایران بود. شما بفرمائید کدام یک از این دو هدف تامین شد؟ آیا ایران نسبت به ۲۰سال گذشته در منطقه نفوذ کمتر دارد یا بیشتر؟ آیا طالبان قوی تر شده یا ضعیف تر؟ ایالات متحده آمریکا نسبت به ۲۰۰۱ قوی تر شده یا ضعیف تر؟

3-در مدت حضور آمریکا در افغانستان حدود ۲/۲ تریلیون دلار و بیش از ۶۰۰۰نظامی ایالات متحده تلف شد.

محمدی ضمن اشاره به موارد ذکرشده ادامه داد:در مجموع با توجه به سه مورد بالا و نظر به بحران اقتصادی در امریکا و قدرت گرفتن رقبای ایالات متحده در جهان، واشنگتن ناگزیر به ایجاد تغییرات گسترده در نوع حضورش در منطقه شده است.

علی  محمدی درادامه تحلیل خود درخصوص تاکتیک بوجود آمده دراین اوضاع سیاسی افغانستان گفت:بر اساس آنچه نوشته شد، تغییر در نوع حضور امریکا در افغانستان، تنها یک تغییر تاکتیکی نیست بلکه یک شکست راهبردی و خفت بار برای آن کشور است که از قِبِل هزینه فراوان، هیچ سودی حاصل ننمود.

محمدی درپایان ضمن اشاره به جنبهشای بوجد آمده درمنطقه وحضور مجدد امریکاییها برای تأثیرگذاری براین جنبشها تصریح کرد:البته ناگفته نماند که آمریکاییها در تغییر جنبش های منطقه به نفع خود مهارت فوق العاده ای دارد و تا آخرین لحظه تلاش می کنند تا اگر از درب بیرون انداخته شده اند، از پنجره داخل شوند. به عبارتی حداکثر خواسته امریکا ،دولت دست نشانده و حداقل آن ایجاد بی ثباتی است. مثلا در برخی از کشورهای مصر، تونس، و ... توانستند بیداری اسلامی را به نفع خود مصادره کند ودر لیبی اقدام به ایجاد بی ثباتی کردند. بر همین اساس گمان می رود که واشنگتن با تاکتیک هایی بتواند این انحراف در جنبشها را در افغانستان نیز پیاده سازی نماید. و یا حداقل این کشور را به سمت بی ثباتی سوق دهد. اما رویکرد و صبغه طالبان در مذاکرات دوحه ، تفکر این گروه و نوع مواجهه آنان با دولت مرکزی در کابل نشان می دهد، امکان ایجاد انحراف در خواسته های طالبان برای واشنگتن بسیار دشوارتر و دور از انتظار خواهد بود.

پایان خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار