خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل؛

«اقتصاد مقاومتی» مکمل پازل اقتدار ایران اسلامی

امیری نژاد گفت: آنچه پازل اقتدار ایران را در شرایط حاضر تکمیل خواهد کرد، «اقتصاد مقاومتی» است که تکیه گاه اصلی تحریم ها بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است.
کد خبر: ۹۳۵۷۸۴۸
|
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

مرتضی امیری نژاد، کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، با اشاره به اهمیت خاورمیانه به عنوان مرکز جهان یا هارتلند بیان کرد: خاورمیانه، در طول تاریخ همیشه به عنوان منطقه ای استراتژیک برای قدرت های جهانی مطرح بوده است. این منطقه همواره در فضای رقابت سیاسی، منازعه منطقه ای و چالش های پایان ناپذیر قرار داشته است و در واقع جنگ در خاورمیانه از زمانی شعله ور شد که رژیم صهیونیستی با همدستی سیاستمداران غرب و با قتل عام مردم بیگناه و اشغال سرزمین های اسلامی به این منطقه گام نهاد.

وی افزود: با حمله آمریکا به عراق و ساقط کردن صدام، موازنه قدرت در خاورمیانه با تغییراتی روبه رو گردید. در این دوران، اگرچه آمریکا توانست در عراق به پیروزی نظامی برسد، ولی در ایجاد ثبات و امنیت در عراق به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد. بنابراین، موازنه قوا اندک اندک به سود محور مقاومت با محوریت ایران تغییر کرد.

تحریم های ظالمانه علیه ایران

امیری نژاد به سه دلیل عمده در تحمیل تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا به سه دلیل تحریم ها را علیه ایران تحمیل کرد که این سه دلیل عبارتند از؛ ۱_ وادار کردن ایران به کنار گذاشتن سیاست های ناخوشایند در برابر آمریکا، ۲مجازات ایران برای اتخاذ سیاست های غیر قابل قبول، ۳ابراز مراتب مخالفت نمادین با ایران به منظور جلب نظر گروه های طرفدار اسرائیل.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل، به اهرم های اقتدار ایران اشاره کرد و اظهار کرد: ایران اسلامی اهرم های اقتدار فوق العاده مهمی دارد که عمده ترین آنها عبارت است از سه مؤلفه فناوری هسته ای، قدرت موشکی و عمق استراتژیک که هر سه این مؤلفه ها، در تعیین سیاست های منطقه ای و بین المللی تعیین کننده است. اما آنچه این پازل اقتدار را در شرایط حاضر تکمیل خواهد کرد، « اقتصاد مقاومتی » است. تکیه گاه اصلی موضوع تحریم ها بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است. به گقته ریچارد نِفیو، مسئول تیم طراحی تحریم ها علیه ایران هدف از تحریم، مختل کردن زندگی مردم ایران و خسته کردن آنها است.

انرژی هسته ای ، مؤلفه اقتدار و قدرت

امیری نژاد، انرژی هسته ای را مؤلفه اقتدار و قدرت دانست و افزود: مؤلفه های قدرت یک کشور را می توان ترکیبی از چهار قدرت علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی دانست. اگرچه نسبت به اینکه در آینده کدام یک از این قدرت های چهارگانه حرف اول را می زند تردید وجود دارد، اما بدون شک این چهار قدرت با هم ارتباط تنگاتنگی داشته و هر یک بر دیگری اثر مستقیم خواهد دشت. مقوله انرژی هسته ای از جمله مواردی است که در حال حاضر به عنوان عاملی مهم و تعیین کننده در هر یک از چهار مورد بالا درآمده است.

تعامل راهبردی ، براندازی نرم از درون و مهار ایران از برون

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل، تعامل راهبردی را تنها رویکرد و راهبرد آمریکا در قبال ایران دانست و تصریح کرد: امروزه بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که تعامل دیپلماتیک، تنها رویکرد موفقی است که می بایستی راهبرد آمریکا د رقبال ایران را شکل دهد. آنها بر اساس این استراتژی به این مطلب رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است و مسئله هسته ای ایران نیز از طریق مشارکت بین المللی در پروژه های غنی سازی اورانیوم قابل مدیریت است.

وی افزود: گزینه تعامل راهبردی شامل مجموعه اصولی است که توسط گروهی از متخصصان مسائل ایران طراحی شده است. نخستسن و مهم ترین گام این است که سیاستمداران آمریک بپذیرند که سه دهه تلاش آمریکا برای مدیرت ایران از طریق انزوا، تهدید و تحریم نه تنها در حل هیچ یک از مشکلات اصلی میان ایران و آمریکا موفقیتی به همراه نداشته، بلکه بسیاری از مشکلات را وخیم تر نیز کرده است.

امیری نژاد، تعامل راهبردی را براندازی نرم از درون و مهار ایران از برون دانست و خاطر نشان کرد: در حقیقت هدف از اجرای این استراتژی ایجاد تعامل با نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه هدف، نفوذ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه ایران و براندازی نرم از درون و مهار ایران از یرون است. به گونه ای که اگر مسئولین ما بدون توجه به این مسائل برای پسابرجام برنامه ای در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نداشته باشند با توجه به برنامه های بلند مدت بنگاه های فکری و تحقیقاتی غرب، امکان نفوذ و سیطره دوباره آنها بر جامعه ایران فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار