خبرهای داغ:
حقی که ناحق شده

اهالی احمد آباد در انتظار عکس العمل مسئولان استان در برخورد با خاطیان

در هوای سرد کوهستان الموت غربی روستای احمد آباد بدون آب آشامیدنی با مشکلات فراوان مواجه است. برخی از افراد خاطی از روستای «نوده» در طی سالیان اخیر ۵ بار اقدام به تخریب زیر ساخت‌های آب روستا نمودند.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۶۲
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
اختلاف بر سر آب آشامیدنی و تعرض به زیر ساخت‌های یک روستا بدون حکم قضایی از جمله مواردی بود که اهالی روستای احمدآباد الموت غربی در تجمع اعتراض آمیز خود جلوی استانداری فریاد می‌زدند و خواهان حمایت مسئولان شدند.
به گزارش خبرنگار بسیج، هرچند تعرض به زیر ساخت‌های آب اشامیدنی که دارای کنتور آب می‌باشد باید در دستور کار سیستم قضایی و امنیتی قرار گیرد، اما سرگردانی در هوای سرد و نداشتن آب در منطقه کوهستانی و یخبندان الموت سبب شد تا مردم به اعتراض دسته جمعی بپردازند، مردمی که مدعی بودند تخریب زیر ساخت‌ها بدون واکنش مسئولان بوده و این کار سبب شده است بیش از ۵ بار در طی سالیان اخیر رفاه و آسایش مردم را بر هم بزنند.
 
 
اهالی احمد آباد در انتظار عکس العمل مسئولان استان در برخورد با خاطیان

یکی از اهالی می‌گوید: روستای ما هم مرز با استان گیلان بخش عمار لو روستای نوده هست مردم روستای ما عشایر هستن تو هر فصل بهاربه ییلاقی بنام سیپان کوچ می‌کنند. از قدیم و سالیان دور تپه‌ای بنام خشک لنگه مرز دو روستا قرار دادیم. بعد از خشک لنگه در دره‌ای بنام اقوز چشمه آب وجود دارد.
 
اهالی احمد آباد در انتظار عکس العمل مسئولان استان در برخورد با خاطیان

وی افزود:سال ۷۰ مردم روستای نوده با تقاضا و کد خدا منشی از ما درخواست یک چشمه آب کردن و مردم روستای ما و بزرگان روستا یک چشمه رو به روستای نوده اهدا کردند. اهالی نوده هم با کلی تشکر و قدردانی لوله کشی کرده و آب رو بردند. ۸ سال پیش اومدن سراغ چشمه دوم و با بگیر و بند و از طرف مسئولین وقت استان گیلان، چشمه بعدی رو خواستن ببرن مردم روستای احمد آباد جلو گیری و بعد با توافق طرفین قرار بر این شد ۱۰ ماه از سال که آب بدون استفاده هست اون‌ها ببرن و دوماه از سال که ساکنین مابه ییلاق کوچ میکنن برای استفاده آب خوراک خود و احشام استفاده کنن و باز هم اهالی نوده و مسئولین گیلان به حرف و قرارداد عمل نمیکنند.

رشوند تصریح کرد:چشمه‌ای داریم بنام دژار دره که چندکیلومتر بعد از منزل ییلاقی و مکان مرزی ما هست آب شرب روستای مارو تامین میکند و سازمان آب با لوله کشی و زحمات فراوان برای روستا آورده و ۳۵۰ انشعاب کنتور آب نصب شده و چند ساله داریم، اهالی نوده چشم به تا الان چندین بار دست به تخریب کوله اب و منبع آب زدن ماه رمضان ۹۹ مردم روستای ما آب شرب نداشتن و الان هم نزدیک ۱۰ روز هست که روستا آب ندارد.

شکوفه رشوند دهیار روستای احمدآباد به خبرنگار بسیج می‌گوید: تمام مشکلات را به نهاد‌های مسئول منتقل کردیم، از قوه قضاییه گرفته تا اداره آب، استانداری، فرمانداری، اما متاسفانه پاسخ قانع کننده که رفع مشکل کند دریافت نکردیم.

او تصریح کرد: لوله‌های آب آشامیدنی روستا توسط اهالی نوده در طی چند سال اخیر ۵ بار قلع و قمع شده است. برای حل این مشکل مسئولان قزوین با عدم همکاری مسئولان گیلان مواجهه هستند.
 
اهالی احمد آباد در انتظار عکس العمل مسئولان استان در برخورد با خاطیان

وی افزود: چرا افرادی به خود اجازه می‌دهند که تمام زیر ساخت‌های یک روستا که از بیت المال تامین شده است نابود کنند و ۴۰۰ خانوار را به زحمت بیندازند؟

رشوند پیرمردی ۷۰ ساله از روستای احمد آباد می‌گوید: من ۱۰ پدر بزرگ در این روستا دفن کردم، وقتی جرمی در منطقه قزوین اتفاق می‌افتد چرا مسئولان گیلان باید بررسی کنند؟ برای خودتان خط کشی کردید که مرز گیلان هستید قوائد خاص خود را دارد. همه ما در این مملکت زندگی می‌کنیم. اگر شیشه استانداری را می‌شکستند آیا مسئولان ساکت می‌شدند یا اینکه تمام سیستم برای کندن پوست شخص خاطی قیام می‌کردند؟

او می‌گوید: اختلاف بین روستا نیاز به رایزنی دارد با مسئولان گیلان و ما هم‌قبول می‌کنیم، اما افرادی که خاطی هستند و بدون حکم قضایی اقدام به تخریب رفاهی ۴۰۰ خانوار می‌کنند نباید در امان باشند یک روستا با ۱۰۰۰ نفر جمعیت در عذاب باشند. مسئولان کاری کنند که فردا نزاع خونین بین دو روستا شعله ور نشود که فردای قیامت باید پاسخگو باشید.

یکی از جوانان معترض روستای احمد آباد که پلاکارد مطیع رهبریم را در دست دارد به خبرنگار بسیج می‌گوید: ما را اغتشاشگر و آشوب طلب معرفی نکنید، ما مطیع امر رهبری هستیم، جان می‌دهیم، از نیرو‌های جان برکف رهبر هستیم، اما عملکرد ضعیف مسئولان و بی تفاوتی نسبت به رفاه مردم سبب شده است امروز ۳۰۰ نفر تجمع کنیم. مادران ما و پدران ما که در روستا تنها زندگی می‌کنند توان تهیه آب را ندارند که به پایین دره بروند و سقوط مرگبار داشته باشند. اما افرادی که زیر ساخت‌ها نابود کردند و آب آشامیدنی را قطع کردند بدون کوچکترین مزاحمتی تردد کنند. آیا این اقدام ضد امنیتی را مسئولان قضایی و اطلاعاتی نباید پاسخ دهند؟ وقتی دو روستا به نزاع پرداختند و خون‌های ناحق زمین ریخت آن وقت موقع قدرت نمایی آقایان است که‌کم کاری خودشان را در پیشگیری از جرم انجام ندادند.
در ادامه بسیج رسیدگی از مسیر قانون را تاکید دارد.


آب مایه حیات است و در صورت نبود این مایه هستی بخش هیج تمدنی پا برجا نمی‌ماند. اهالی روستای «لات» احمد آباد واقع در منطقه الموت غربی چند سالی است که با مجوز آب منطقه اقدام به لوله کشی و نصب کنتور نمودند شاید بار‌ها اتفاق افتاده که افرادی به دلیل نپرداختن آب بها با قطع آب مواجه شدند و عنوان گردیده ماموریم و معذور باید بیت المال را حفظ کرد.

وقتی لوله‌های آب را نابود و زیر ساخت‌های آب لوله کشی را متلاشی می‌کنند حداقل انتظار این است که سازمان متولی آب روستا به عنوان مطالبه گر وارد عمل شود و از مسیر قانونی موضوع را پیگیری کرده و به عنوان شاکی اصلی در دادگاه اقامه دعوی کند.
با توجه به نقشه‌های هوایی و تصاویر، قطع آب و تخریب زیر ساخت‌ها در محدوده حفاظتی قزوین اتفاق افتاده و مسئولین قضایی و امنیتی برخورد با متخلفان که رفاه و آسایش مردم را برهم زدند را در دستور کار قرار دهند.

اعتماد به سیستم قضایی و امنیتی می‌تواند زمینه بروز جرم را کاهش دهد. اختلاف بین دو روستا که با تجمع و اعتراض همراه بوده اگر به درستی مدیریت نشود منجر به ناامنی شود که کل استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
چه کسی این حق را به افراد خاطی می‌دهد که با گردنکشی اقدام به قطع آب که زیر بنای امور رفاه و آسایش مردم است بکند. زیرا منافع عموم در میان است و پرونده سازی برای شناسایی خاطیان انجام گردد و مشکل آب روستا هم در چارچوب قانون حل و فصل گردد.

۱۰۰۲/گ ۳۰/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار