خبرهای داغ:
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی :

هیچ نگاه سیاسی بر اصلاح ساختار بودجه دخیل نیست/کم کاری مسئولان قزوین در بیان شاخص‌های محرومیت استان

رحمانی گفت: یکی از مسائل اصلاح ساختار بودجه، شفافیت بودجه است. باید درآمد‌ها و هزینه ها، به طور کاملا شفاف به اطلاع عموم برسد، هیچ گونه نگاه سیاسی بر این اصلاحات دخیل نخواهد بود.
کد خبر: ۹۳۱۴۵۳۰
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب بودجه بیان کرد: کلیات بودجه تصویب شده و دولت و نمایندگان به این اقدام معتقدند که در بودجه باید طوری حرکت کنیم که منابع و مصارف ما باهم همخوانی داشته باشد و حتی الامکان باید تلاش کنیم تا از کسری بودجه جلوگیری کنیم که کسری بودجه همیشه وجود داشته و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کسری بودجه، عددی قابل قبول است، اما بیش از این میزان، قابل قبول نمی‌باشد. این که به طور مثال اوراق را منتشر و بین مردم توزیع کنیم و تا از این طریق پس از یک تا دوسال دیگر بخشی از بودجه کشور را بابت بدهی جذب کنیم، کار درستی نیست.

پیش بینی استخراج یک میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در سال آینده

وی گفت: دولت لایحه استخراج و فروش نفت را تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده که ممکن است امکان پذیر باشد، اما با توجه به وضعیت موجود و سوابق قبلی چنین چیزی دور از انتظار است و بر همین اساس مجلس شورای اسلامی این عدد را یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی کرده است.

رحمانی عنوان کرد: ما برای تأمین منابع مالی، باید با فرار مالیاتی افرادی که از سرمایه‌های کشور استفاده‌های کلان می‌برند برخورد جدی داشته باشیم. همچنین در خصوص اموال مازاد، دولت و مجلس در این دوره با هماهنگی کمیسیون بودجه و جلسات متعدد، بیشتر به بودجه توجه خواهد داشت. ما می‌خواهیم در مجموع بودجه‌ای داشته باشیم که عملیاتی شده و به نفع ملت باشد و از این بودجه سواستفاده‌هایی نشود و وضعیت کلی بودجه طوری باشد که از نظر بین المللی احساس نشود که از ضعف‌هایی برخورداریم و منتظر برخی از توجهات و مذاکرات هستیم.

نماینده مردم تاکستان عنوان کرد: لذا به دنبال بستن بودجه هستیم که باقدرت در اداره مملکت و رفع مشکلات مردم قدم برداریم. اصلاح ساختار بودجه را که به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری باید اجرایی شود، کمیسیون برنامه و بودجه در ۱۳ بند عملیاتی کرد که بخشی از آن به این بودجه مربوط می‌شود و یک بخش دیگر را در صحن علنی تا جایی که در توانمان باشد اجرایی خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از مسائل اصلاح ساختار بودجه، شفافیت بودجه است. باید درآمد‌ها و هزینه ها، به طور کاملا شفاف به اطلاع عموم برسد. دریافت و پرداخت باید واضح باشد و این شفافیت قطعا انجام خواهد شد. کسری بودجه در حال حاضر رقم‌های مختلفی است و این اصلاحات به طور قطع انجام خواهد شد و هیچ گونه نگاه سیاسی بر این اصلاحات دخیل نخواهد بود.

به دنبال شکوفایی استعداد‌ها هستیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه بودجه، برنامه یکساله است. برنامه ششم سال آینده به پایان می‌رسد و انشاا.. در تدارک یک برنامه پنج ساله هفتم هستیم و تجربیات خوبی که در شش برنامه قبل داشتیم مورد استفاده قرار می‌دهیم و نواقص آن را برطرف خواهیم کرد.

رحمانی اضافه کرد: با دقت نظر و تخصص نمایندگان مجلس، بنا داریم تا مجلس و دولت متحدانه اقداماتی به نفع کشور، ملت، استقلال ایران اسلامی انجام دهند و شکوفایی استعداد‌ها و حاکمیت ملی در این بودجه طوری باشد که با قدرت بتوانیم عمل کنیم.

وی با اشاره به افزایش بودجه استانی عنوان کرد: توزیع بودجه بر اساس سه درصد درآمد نفت انجام می‌شود که دو سوم این سه درصد، به استان‌های محروم و یک سوم آن به مناطق نفت خیز اختصاص می‌یابد.

کم کاری مسوولان استانی در بیان شاخص‌های محرومیت استان

نماینده مردم تاکستان تصریح کرد: متاسفانه با کم کاری برخی مسوولان استانی به ویژه طی دوسال اخیر، استان قزوین به عنوان استانی بهره‌مند معرفی شده و همین موضوع در اختصاص بودجه به این استان بسیار موثر بوده است. شاخص‌های محرومیت ما برای جذب بودجه بسیار پایین بوده در حالی که مدیران استان باید این محرومیت‌ها را گزارش و منعکس می‌کردند؛ لذا بودجه محرومیت استان قزوین بسیار پایین است و نمایندگان فعلی استان در کمیسیون برنامه و بودجه به این موضوع به شدت اعتراض کردند.

رحمانی بیان کرد: در مقایسه بودجه سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ استان ها، بودجه تملک دارایی بعضی از استان‌ها دو هزار میلیارد تومان، برخی استان‌ها هشتصد، برخی پانصد میلیارد تومان افزایش یافته این در حالی است که بودجه تملک دارایی استان ۳۰ میلیارد تومان است که مبلغی بسیار پایین و ناراحت کننده است.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که بودجه کل استان‌ها را جمع بندی کرده و میانگین این جمع بندی بین استان‌ها توزیع شود. دکتر نوبخت و مدیران سازمان برنامه و بودجه استان‌ها و معاونت‌های بودجه این پیشنهاد ما را پذیرفتند و امیدواریم که این موضوع بزودی ترتیب عمل داده شود.

۱۰۱۰/گزارش ویژه/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار