عضو شورای نگهبان در مراسم رونمایی از کتاب صوتی بچه های حاج قاسم عنوان کرد

حاج قسم گفتمان آفرین و شبکه ساز در سطح منطقه و جهان بود

اعرافی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک شبکه ساز بزرگ فکری و جریان آفرین عظیم جهانی بود، اظهار کرد: حاج قاسم گفتمان آفرین، جریان و شبکه ساز در سطح منطقه و جهان بود.
کد خبر: ۹۳۰۸۷۷۵
|
۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،  آیت الله علیرضا اعرافی در نشست روحانیون استان کرمان و در مراسم رونمایی از کتاب صوتی بچه های حاج قاسم ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، چهلمین روز فوت مرحوم آیت الله جعفری و یکمین سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی گفت: مرحوم جعفری از جمله چهره های  با سابقه فداکار و بسیار موثر در چند دهه پس از انقلاب اسلامی بود وایشان یکی از عالمان فرزانه ای به شمار می رود که مورد اعتماد امامین انقلاب بود.

عضو شورای نگهبان در خصوص فضائل اخلاقی شهید سلیمانی بیان کرد: بر حسب مسئولیت این افتخار را داشتم که در بیش از دو دهه در جلسات متعدد با شهیدحاج قاسم در ارتباط و تماس نزدیک بودم و خاطرات فراوانی از اخلاق و فضیلت های ایشان را به یاد دارم.

وی با تأکید بر اینکه بیان ویژگی های شخصیتی شهید سلیمانی بیان تاریخ نیست بلکه این خصیصه ها راز و رمزهایی برای حوزه، روحانیت، سپاه بسیج، دانشگاه، جوان و جامعه امروز است، ابراز کرد: شهید سلیمانی یک چهره جامعه الاطراف و چند ضلعی بود که در خود ابعاد گوناگون را به شایستگی جمع کرده بود که این ویژگی ها بسیار جذاب، دلربا و دلنشین بود.

این مقام مسئول افزود: شهید حاج قاسم از یک اخلاق فردی و اجتماعی بسیار دلنشین و پر جاذبه برخودار بود؛ جایگاه راهبردی، فرهنگی، نظامی و سیاسی ایشان بسیار بالا و والا بود و هیچ یک از این جایگاه ها شهید را از اخلاق فردی و روابط دلربا اجتماعی و فضیلت ها ارتباطی و اخلاقی تهی نکرده بود.

اعرافی با اشاره به اینکه بنده شهید سلیمانی را بیش از بیست سال گذشته در مدرسه امام در قم ملاقات کردم، اظهار کرد: حاج قاسم با فتح های بزرگی که کسب کرده بود با آنچه که قبلا دیده بودم، متفاوت نبود و آن چهره گشاده، فروتن، با تواضع، مهربان در حاج قاسم محفوظ مانده بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: شهید سلیمانی در فراز و فرودها همیشه یک انسان مهربان، فروتن، خوش برخورد و پر جاذبه بود و روح اخلاقی و جاذبه فردی حاج قاسم معاشران ایشان را مجذوب و شیفته می کرد.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه شعاع اخلاق اسلامی در حاج قاسم متجلی بود، عنوان کرد: شهید سلیمانی از بزرگان دین آموخته بود که عبادت، عرفان و معنویت و ارتباط با عالم قدس همیشه باید در زندگی انسان متجلی باشد.

وی افزود: شهید سلیمانی یک عابد ذاکر بود و دلی روشن از تعلق به عالم قدس داشت؛  بارها می دیدیم که در کمترین لحظه ای که فرصت می یافت، زبان او به ذکر متنعم بود و چهره معنوی او نشانه روح خالصانه و عبادی بود و این حالت عبادی و توجه به عالم غیب در او نمایان بود؛ نماز او دلشنین بود و چهره او نشان دهنده روح نیایش گر در برابر خدا بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حاج قاسم با امام و بزرگتن دین در انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن در محور مقاومت رشد یافت که این مساله امر بی نظیری در نظام های دنیای امروز به شمار می آید، تصریح کرد: شهید سلیمانی از یک اندیشه کلان و راهبردی در سیاست برخوردار بود؛ با آنکه یک نظامی شجاع و دلیر بود همزمان با آن از یک اندیشه کلان راهبردی و تئوری جامع سیاسی در دنیا امروز برخوردار بود؛ بنابراین شهید سلیمانی را هیچگاه نمی توان در چهارچوب نظامی و امنیتی محصور کرد.

اعرافی با بیان اینکه حاج قاسم در جلسات نشان می داد در درون او یک نگاه بزرگ سیاسی و کلان اجتماعی وجود دارد و ایشان سیاست دنیا و بین الملل را می شناخت، عنوان کرد:  کسانی که شهید سلیمانی را ترور کردند و در صف دشمنان اسلام قرار گرفتند بارها اعتراف کردند که سخنان سردار سلیمانی عمق راهبردی داشت و مسائل سیاسی کلان جهان را تشخیص می داد و گفتمان انقلاب اسلامی را می فهمید و همین نیز دلیل ترور ایشان شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در جلسات مهمی که در دفتر مقام معظم رهبری تشکیل می شد؛ شهید سلیمانی توان فکری و راهبردی را در حرف های خود کاملا نشان می داد و این عقل راهبردی و کلان حاج قاسم در حوزه سیاست یکی از وجوه ممتاز ایشان بود.

عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک عقل بسیار راهبردی در حوزه نظامی و امنیتی داشت، ابراز کرد: حاج قاسم زمانی که وقتی نقشه کارزار را مقابل خود می گذاشت، با یک نگاه صریحا متوجه می شد و تئوری می داد و در جبهه محور مقاومت بارها به این مسائل اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی ضمن آنکه تئوریسین سیاسی و نظامی بود، گفت:حاج قاسم در صحنه نیز به شکل میدانی حضور میافت، ایشان قدم به قدم با سربازان صحنه و میدان حرکت می کرد و جانفشانی خود را در میدان نشان می داد؛ در حالی که او یک ژنرال برجسته در منطقه به حساب می آمد؛ او دلیرانه و بی باک در متن صحنه ها و خطوط مقدم حضور می یافت.

اعرافی قدرت دیپلماسی را از جمله ویژگی های دیگر شهید سلیمانی دانست و بیان کرد: حاج قاسم یک چهره بزرگ سیاسی، نظامی، شجاع، مجاهد و فداکار بود؛ سیاست ایشان از موضع انقلابی نه از موضع انفعال و واگرایی در دیپلماسی ها ظهور و بروز می کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در صحنه های گفتگو و مذاکرات، معادلات با حرف و سخن شهید سلیمانی تغییر پیدا می کرد و در حوادث عراق و مبارزه عظیم با داعش قدرت عقل راهبردی حاج قاسم، اندیشه نافذ و عمیق نظامی او همراه با توان اثر گذاری سیاسی نمایان بود.

عضو شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی از قدرت تأثیر سیاسی و توان بالای گفتگو و دیپلماسی برخودار بود و در عین حال ذره ای از مواضع انقلابی کوتاه نمی آمد، اظهار کرد: حاج قاسم کم و بسیار نافذ وارد میدان می شد و قدرت سخن، نگاه نافذ و طرح های سنجیده شهید سلیمانی دیگران را تحت تأثیر قرار می داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه روحیه و رویکرد حاج قاسم بسیار ممتاز بود، عنوان کرد: شهید سلیمانی در بستر انقلاب اسلامی تولد یافت و در دفاع مقدس به قله های بلندی راه یافت و پس از دفاع مقدس یک ظهور منطقه ای و بین المللی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی دارای شخصیت فرهنگی، مذهبی و دینی بود و روح ایشان روح فرهنگی بود، ابراز کرد: حاج قاسم در پایبندی به اعتقادات ناب شیعی کاملا استوار بود و در دفاع از ارزش های ذره ای کوتاه نمی آمد و از امام و رهبری آموخته بود که ما امت اسلامی داریم و به همه امت باید توجه کنیم.

اعرافی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی یک شبکه ساز بزرگ فکری و جریان آفرین عظیم جهانی بود، اظهار کرد: حاج قاسم گفتمان آفرین، جریان و شبکه ساز در سطح منطقه و جهان بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ادوار مختلف سپری شده در انقلاب اسلامی عنوان کرد: مرحله اول نهضت اسلامی از سال ۱۳۴۲ آغاز شد، مرحله دوم پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ بود، مرحله سوم دفاع مقدس است که فصل نو در حرکت انقلاب اسلامی به شمار می رود و مرحله چهارم شکل گیری محور مقاومت در فراتر از مرزهای ایران و پهنه جهان اسلام است و در مرحله چهارم که با هدایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب رقم خورد، حاج قاسم یک پرچمدار بی بدیل به شمار می آید.

ارسال نظرات