خبرهای داغ:
مقاله؛

حضرت فاطمه(س)تنها الگوی نجات بخش بشریت

خبرگزاری بسیج: پیروی از الگو، در مسیر رشد و تکامل انسان، یک اصل ذاتی است که در فطرت همه انسان ها وجود دارد. این الگوها تجسم عینی و خارجی اهدافی هستند که انسان ها برای زندگی خود، متصور شده و به سمت آن حرکت می کنند.
کد خبر: ۸۵۰۹۴۶۴
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

خدای متعال براي پاسخگویی به این نیاز فطری انسان ها، از میان بندگانش، تعدادی را به عنوان الگو و نمونه های عینی انسان کامل، در میان انسان ها برگزیده، تا هیچگاه انسان ها، در انتخاب راه و هدف، دچار سردرگمی نشوند. در قرآن آمده است که «و بالنجم هم یهتدون» یعنی خداوند، ستاره های درخشانی را در آسمان حیات بشری برای روشن کردن راه و نشان دادن هدف به انسان ها قرار داده و انسان عاقل در ظلمات دنیا برای رسیدن به هدف حقیقی خلقت خود از نور این ستاره ها بهره می گیرد و مسیر رشد و کمال خود را به درستی می پیماید.زندگی فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها از همه ابعاد، زندگی ای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است جهاد آن بزرگوار در میدان های مختلف، جهادي نمونه است. در دفاع از اسلام، امامت و ولایت، حمایت از پیغمبر و نگهدارىِ بزرگترین سردار اسلام(امیرالمؤمنین) که شوهر او بود.

زندگی ایشان هنوز به درستی و آنگونه که هست، برای بشریت روشن و تبیین نشده است. سراسر زندگی حضرت زهرا(س)، جهاد و مبارزه برای دفاع از اسلام و ولایت است. زهرا نجات دهنده ی اسلام، پس از رحلت پدر بزرگوارش است.

ايشان با سخنرانی روشنگر خود پس از سقیفه، کاری کرد که راه مستقیم ولایت تا ابد روشن و نورانی و تا همیشه ی تاریخ، مسیر و جهت زندگی توحیدی، روشن و پایدار باقی بماند. حضرت زهرا(س) نمونه ای از یک زن آزاده رشد یافته و متعالی انقلابی است كه نگرش اسلام به زن را نشان مي دهد؛ اسلام می خواهد زن و دختر جوان مسلمان این گونه باشند.

زن مسلمان بايد با چشم باز و با کسب معرفت حقیقی، نسبت به محیط پیرامونی خود، آگاه بوده و زمانه ی خود را به خوبی بشناسد و به واسطه ی این زمان شناسی و خودآگاهی و با بصیرت، وظایف عصر خود را به درستی تشخیص داده و اجراي آن وظایف را هدف و مقصود و آرمان خود در زندگی اش قرار دهد و در مسیر تحقق آن اهداف و آرمان ها، قدم در راه جهاد فی سبیل الله بگذارد.

پیامبر اکرم(ص) فاطمه را ام ابیها، صدیقه طاهره و محدثه می‌خواند، چراکه فاطمه را به عنوان یک انسان کامل می‌شناخت حضرت زهرا(س) اگر چه عمر کوتاهی داشت ولي در زمان حیاتش فرزندانی را تربیت کرد که نجات بخش بشریت از باتلاق امیال نفسانی شدند.

حضرت فاطمه زهرا(س) جامع ترین و بهترین الگوی بشریت هستند و باید سبک زندگی آن بانوی بزرگوار اسلام در جامعه گسترش یابد.

حضرت زهرا(س) از وجوه مختلف الگو و اسوه برای همه انسان هاست، ابزارهای خوشبختی در تاریخ انسان های موفق، حضور یک زن در کنار خانواده، همسر و فرزندان است. بنابراین هیچ انسان موفقی را در طول تاریخ سراغ نداریم مگر اینکه مادر و یا همسر خوب در کنارش بوده است.

اگر قرار باشد حضرت زهرا(س) شناخته شود، بهترین معرفش امیرالمومنین(ع) است. روزی که ازدواج این دو بزرگوار اتفاق افتاد، فردای آن روز رسول خدا(ص) از امیرالمومنین(ع) سوال کرد که دخترم زهرا را چگونه یافتی؟ آن تعبیری که علی(ع) از حضرت زهرا(س) کردند، تعبیر بسیار مهمی است. در یک جمله فرمودند: «بهترین کمک در اطاعت از خداوند، صدیقه طاهره زهرای مرضیه است» یعنی این صفت «کمک در اطاعت از خدا» صفتی است که یک همسر باید داشته باشد.

حضرت زهرا(س) برای پدر و مادرش دختر خوب، برای شوهرش همسر خوب و برای فرزندانش مادر خوبی بود و بدون تردید آن حضرت بهترین الگو است برای زنانی که می خواهند به کمال حقیقی برسند.

یکی از مواردی که جامعه امروز ما به شدت به آن نیازمند است برنامه ریزی جهت حفظ کیان خانواده و تربیت دینی فرزندان است، الگوی بی نظیر فاطمه زهرا(س) در زمینه تربیت فرزندان، شوهرداری و مدیریت، حلال واقعی مشکلات موجود است كه بايد دستگاه های فرهنگی به ویژه صداوسیما به شیوه های مختلف وجذاب و متناسب با شرایط امروز جامعه، مردم را به این سرچشمه های کمال متصل كرده و فرهنگ فاطمی را به مرور در زندگی مردم ساری و جاری كنند.

فاطمه رازقی فام

ارسال نظرات